Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Private høyskolers rapportering til departementet
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Signe Louise Berthelsen
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Departementets styring og styrenes rolle
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Møte med instituttledere
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Pål Vegar Storeheier UiT Norges arktiske universitet
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Rettskilder til fots - Innledning
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet

2 Kunnskapsdepartementet Agenda Innledning – hvorfor er vi opptatt av etiske problemstillinger? Generelle etiske retningslinjer/rammer i staten Hvilke etiske rammer står sektoren overfor Etiske rammer/problemstillinger i UH- sektoren Oppfølging på institusjonene og i departementet

3 Kunnskapsdepartementet Hvorfor er vi opptatt av etikk? Er det stort omfang av misligheter i Norge? Hvordan ser det ut i Universitets- og høyskolesektoren? økonomiområdet det akademiske området

4 Kunnskapsdepartementet Normer og etiske retningslinjer - forbygging støtte arbeidet med ledelse og kontroll skape forståelse for virksomhetens oppgaver prege holdninger påvirke handlinger

5 Kunnskapsdepartementet Ledelse og revisjon oppstramming i privat sektor gir føringer for god styring i offentlig forvaltning. Endringene påvirker både krav til ledelse og revisjon mål- og resultatstyring er innført som det overordnede styringsprinsippet. risikostyring

6 Kunnskapsdepartementet Generelle etiske rammer Etiske retningslinjer er nedfelt i eksempelvis: –Forvaltningsloven og Offentlighetsloven –Bestemmelser som omfatter arbeidsforhold –Rettsprinsipper i forvaltningen –Lov om offentlige anskaffelser –Retningslinjer for statlig eierskap Og i: –Økonomireglementet/Bestemmelsene –Etiske retningslinjer for statstjenesten

7 Kunnskapsdepartementet Spesifikt for UH-sektoren Lov om behandling av etikk og redelighet i forskning (forskningsetikkloven) Lov om universiteter og høyskoler Rundskriv om eksternt finansiert virksomhet

8 Kunnskapsdepartementet Nærmere om forskningsetikkloven: Definisjon: Med vitenskapelig uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning Bidra til at forskning i offentlig og privat sektor skjer i henhold til anerkjente etiske normer Hjemler forskningskomitésystemet

9 Kunnskapsdepartementet Nasjonale forskningsetiske komitéer

10 Kunnskapsdepartementet Regionale forskningsetiske komitéer (REK)

11 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning (Granskings- utvalget)

12 Kunnskapsdepartementet Etikk og utdanning - Samfunnsoppdraget - dannelsesperspektiv –Utdanningenes innhold –Fusk

13 Kunnskapsdepartementet Nytt rundskriv for eksternt finansiert virksomhet Styrets ansvar Krav til beslutningsgrunnlag og etterprøvbarhet

14 Kunnskapsdepartementet Forventninger til institusjonene: Forholdet mellom etisk bevissthet og etiske retningslinjer Styret og ledelsens ansvar og roller i etikkarbeidet

15 Kunnskapsdepartementet Departementets oppfølging overfor sektoren Etatsstyringsmøtene St. prp nr 1 Tildelingsbrev