Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008"— Utskrift av presentasjonen:

1 Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008
Jan Fridthjof Bernt Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning. Rettigheter, gråsoner og konfliktflater Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008

2 Problemstillingen Arbeidsgivers alminnelige styrings- og instruksjonsrett overfor tilsatte i forsknings- og undervisningsstillinger Positive krav til hva som gjøres i arbeidstiden Undervisning Forskning Negative krav Ikke opptre på en måte som er i strid med prisnippene for god forskning eller god forskningsetikk Ikke konkurrere med institusjonen eller dennes samarbeidspartnere Ikke uttale seg offentlig om institusjonen eller tilsatte på en måte som er krenkende eller egnet til å ødelegge samarbeidsforholdene Ikke uttale seg offentlig om aktuelle eller potensielle samarbeidspartnere på en måte som er krenkende eller egnet til å vanskeliggjøre fremtidig samarbeid Vår problemstilling: Hvor langt gjelder disse kravene i forhold til faglig tilsatte ved universiteter og høyskoler? 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

3 Sanksjoner etter Tjenestemannsloven
Tjenstlig tilrettevisning (Tjml. § 14 nr. 2, tredje avsnitt) Skriftlig irettesettelse (§ 14 nr. 2, første avsnitt) Skal føres på rulleblad eller personalkort (§ 14 nr. 3) Tap av ansiennitet i inntil to år (§ 14 nr. 2, andre avsnitt) Avskjed (§ 15) Grov uforstand i tjenesten Har grovt krenket sine tjenesteplikter Har trass skriftlig advarsel eller irettesettelse gjentatt krenket sine tjenesteplikter Ved utilbørlig atferd i eller uten for tjenesten viser seg uverdig til sin stilling eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for stillingen 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

4 Den akademiske frihet som overordnet verdi
Universiteter og høyskoler skal «fremme akademisk frihet» Universitets- og høyskoleloven § 1-5 nr. 1, første setning Går foran institusjonens rett til å fastsette faglig og verdimessig grunnlag Se § 1-5 nr. 2: «har ellers rett til» Viktige sider av vernet av den akademisk frihet utpenslet i § 1-5 nr. 3 (for institusjonene) og nr. 4-6 (for de tilsatte i faglige stillinger) 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

5 Akademisk frihet i undervisningen
Selvstendig personlig faglig ansvar for den enkelte underviser (§ 1-5 nr. 4) «innenfor de rammer som institusjonen fastsetter eller som følger av lov eller i medhold av lov» Må ta pålagt undervisning innenfor det rammer som tilsettingsforholdet hjemler Merk at kravet i § 1-3 bokstav a om at utdanningen skal være «basert på det fremste» innen faget, og § 1-5 nr. 4 om at underviser har «et selvstendig faglig ansvar for innhold og opplegg av undervisningen», hindrer at en tilsatt blir satt til å forestå undervisning der han eller hun ikke har tilstrekkelig selvstendig faglig kompetanse til å oppfylle dette kravet Men kravene til spesialkompetanse vil variere med nivå og kursinnhold Kan også pålegges å ta «oppdragsundervisning» så lenge dette innholds- og omfangsmessig ligger innenfor rammen av undervisningsplikten 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

6 Forskningsfrihet Rett til «å velge emne og metode for sin forskning eller sitt utviklingsarbeid» (nr. 5), innenfor «de rammer som følger av ansettelsesforholdet eller særskilt avtale» Tilsetting i fast faglig stilling med forskningsdel ikke underlagt noen instruksjonsmyndighet med hensyn til tema for egen forskning, deltakelse i bestemte prosjekter, eller forskningens innretting Dette krever særskilt avtalemessig grunnlag Enten ved at tilsetting er knyttet til et bestemt prosjekt Eller ved separat finansiering, fra ekstern oppdragsgiver, fra forskningsfinansierende ekstern institusjon, eller fra egen institusjon Tilsatt i stilling med forskningsandel, har krav på tilstrekkelige ressurser til at hun eller han kan holde seg faglig i spiss Men samtidig krav om at den tilsatte bruker denne delen av sin arbeidstid til å opprettholde og utvikle sin kompetanse på det felt hun eller han er tilsatt i 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

7 Publiseringsfrihet Rett og plikt til å offentliggjøre resultater ( nr. 6, andre setning) Forbud mot varige begrensninger i retten til å publisere (siste setning) Rett til å publisere også om det innebærer at institusjonen dermed mister muligheten til kommersiell utnyttelse av oppfinnelse Se Arbeidstakeroppfinnelsesloven § 6 tredje avsnitt 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

8 Lojalitetsplikt i forhold til egen institusjon?
Forskning og publisering som kritiserer forskning som ellers drives ved institusjonen Undergraver faglig respekt for denne Svekker konkurranseevnen overfor eksterne kilder Ødelegger aktuelt eller potensielt samarbeid med eksterne oppdragsgiver Kritikk som overordnet verdi i den akademiske verden Fred er ei det beste 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

9 Kontroll for å unngå publisering av faglig svake arbeider?
Vern av institusjonens eller fagmiljøets renommé Ikke institusjonens sak å bedømme hva som er publiseringsverdig, dette er et redaktøransvar Finner forskeren publiseringskanaler, kan ikke institusjonen gripe inn Men ingen rett til å publisere i interne skriftserier Også disse kan – og bør redigeres Men refusjon skal bare skje på faglig grunnlag Og rett til å legge ut på egen hjemmeside Denne må ikke sensureres 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

10 Inngrep overfor forskere som ikke holder faglig mål?
Ingen tradisjon for dette ved forskere og høyskoler, og grunn til stor varsomhet Men: Må kunne kreve dokumentasjon for resultater av anvendt forskningstid Må kunne iverksette en faglig evaluering av tilsatt som åpenbart ikke holder mål 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

11 Inngrep overfor forskere som opptrer på en etisk problematisk måte?
Forskningsetikkloven § 5 Nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning «Med vitenskapelig uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning» Jf. Tjml. § 15 første avsnitt bokstav b om avskjed: «ved utilbørlig atferd i eller uten for tjenesten viser seg uverdig til sin stilling eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for stillingen» Ved mindre alvorlige forhold kan her benyttes uformell eller formell tilrettevisning 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

12 Inngrep overfor forskere som opptrer på en måte som skader arbeidsmiljøet ved institusjonen?
Ikke ukjent at faglige konflikter kan eskalere til harde og varige personkonflikter som kan ødelegge et arbeidsmiljø Arbeidsgiver har et ansvar for å gripe inn og prøve å løse slike konflikter når de truer arbeidsmiljøet Men må opptre med varsomhet, slik at man ikke ender opp med å velge side i en faglig konflikt Galileo Gallilei kan ikke sies opp, men det kan være nødvendig å foreta en omorganisering for å gi tilstrekkelig avstand til de ortodokse 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

13 Inngrep overfor forskere som opptrer på en måte som svekker institusjonens anseelse?
Dårlig forskning Kan begrunne tap av stilling hvis notorisk ulødig Men terskelen for inngrep her må være svært høy av hensyn til den akademiske frihet Straffbare forhold «viser seg uverdig til sin stilling eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for stillingen» Neppe aktuelt hvis ikke fagrelatert eller relevant for stillingsfunksjonen eller den faglige virksomhet Mediautspill, opptreden i det offentlige rom Ikke relevant hvis ikke forskningsetisk problematisk, faglig klart uholdbart, eller straffbart Generelt svært høy terskel for å gripe inn overfor ytringer i det offentlige rom 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

14 Inngrep overfor forskere som skader forholdet til samarbeidspartnere?
Lojalitetsplikt og plikt til å ikke konkurrere med eksterne samarbeidspartnere? For den som er knyttet til et prosjekt? Må vurderes ut fra innholdet av den avtale som er inngått Men i alle fall illojalt å trekke ut informasjon fra ett eksternt prosjekt som ikke er avsluttet, for å bruke det i et annet konkurrerende For andre tilsatte? Institusjonen kan ikke begrense tilsattes forskningsfrihet ved avtaler med ekstern oppdragsgivere eller finansieringskilder Forskningsfriheten slår her igjennom i forhold til ønsket om å fremstå som en god samarbeidspartner 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning

15 Begrensninger i tilsattes adgang til å påta seg bierverv?
Utgangspunkt som for andre tilsatte i statens tjeneste Ikke i et i omfang som kan gå ut over primærstillingen 20 % stilling som norm Forbud mot engasjement i konkurrerende virksomhet? Undervisning Normalt ikke noe egentlig konkurranseforhold Tenkelig hvis kurstilbud mot betaling Men neppe plikt til å unnlate så lenge man ikke bruker opplegg og ressurser som er utviklet som ledd i tilsettingsforhold Eller har inngått i avtale med ekstern oppdragsgiver eller i internt prosjekt Da er poenget avtalen, ikke konkurranseforholdet som sådant Hensynet til akademisk frihet og akademisk mangfold veier tyngre enn institusjonens behov for å være en attraktiv samarbeidspartner 10. nov. 2008 Jan Fridthjof Bernt: Akademisk frihet, sidegjøremål og oppdragsforskning


Laste ned ppt "Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google