Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Forum for EVU og digitale medier i læring
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Observasjon ?.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Personlighetsbegrepet i veiledning
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Roman- og novelleanalyse
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
«Entusiasme for endring»
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Goffman, Garfinkel og Giddens
Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Sett inn nok på riktig plass.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Bibelskolen Bildøy Bergen
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
Kvalitative og kvantitative metoder
Teknologi og kompetanse
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Vedlegg 1 kompetanseveileder
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Kvalitative forskningsmetoder
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Skolen som lærende organisasjon NFFL
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen av Roald Karlsen og Henning Neerland SINTEF Teknologiledelse 2001

Produktutvikling er en kunnskapsgenererende prosess Forskjellen mellom kunnskap og kompetanse: Kunnskap er erfaringer, minner og følelser som på en måte er lagret i oss Kompetanse handler om å gjøre tolkninger, dra paralleller, se forskjeller, avlese stemninger, foreta situasjonsanalyser og ut i fra disse utføre de “rette handlingene”

Hva er taus kunnskap? Taus kunnskap er viten som vi med vilje velger å holde skjult, velger å ikke artikulere, ikke gi uttrykk for eller finne ord for Taus kunnskap er viten vi ikke har artikulert språklig fordi vi tar det for gitt Taus kunnskap er også viten som i prinsippet ikke kan artikuleres verbalt, eller kunnskap der det verbale språket er utilstrekkelig

Taus kunnskap kan læres Svært mye av våre praktiske kunnskaper er et biprodukt av det å utføre handlinger og arbeidsoperasjoner som ikke har kunnskapsetablering som mål All kunnskap er artikulerbar i en eller annen forstand Visse typer viten som en person har, er bare tilgjengelig gjennom studier av denne personen i konkrete handlingssituasjoner Å spørre en person om hva han vet, er egentlig ikke nok

Vi skiller mellom taus og eksplisitt kunnskap Taus kunnskap Eksplisitt kunnskap Sosialisering Eksternalisering Internalisering Kombinering

Prosessene ved kunnskapsoverføring Sosialisering er en prosess hvor vi deler erfaringer og felles mentale modeller. Læring gjøres ved observasjon, imitasjon og praktisering Eksternalisering er når vi setter ord på taus kunnskap, eksempelvis ved beskrivelser, bilder, analogier, modeller, etc. Kombinering er når vi systematiserer og deler eksplisitt kunnskap i møter, bøker, dokumenter, datanett, etc. Internalisering er når vi utnytter de tre første metodene for kunnskapsoverføring til å utvikle egne ferdigheter som til slutt fremstår som taus kunnskap

Fire former for kunnskap Taus kunnskap Eksplisitt kunnskap Sympatisert kunnskap Konseptuell kunnskap Operasjonell kunnskap Systematisk kunnskap

Nytteverdien av å utnytte taus kunnskap Korte ned tiden fra behov til design ved at man oppnår .. økt læring .. riktig kvalitet (kundebehov) .. reduserte kostnader

Eksempel på utvikling og bruk av kunnskap En norsk bedrift har lagt ned et betydelig arbeid for å standardisere operasjonene i sine verktøymaskiner. Operatørene har likevel mulighet til å justere prosessen innen for gitte grenser Begrunnelsen for å justere prosessen er utsagn som: “Det høres ikke bra ut “ eller “Det virker å være vibrasjoner” eller “Verktøyet kan skjære seg” Utgangspunktet for operatørene er kunnskap innlært gjennom trening (sosialisering), skolering (eksternalisering og kombinering). Kunnskap og erfaringer er gjort operasjonell (internalisert) gjennom lang tids bruk Hvordan skal bedriften lære seg å utnytte den internaliserte (tause) kunnskapen i sin produktutviklingsprosess?

“Organisatorisk kunnskapsgenerering” En tilstand hvor bedriften klarer å legge til rette for gruppeaktiviteter hvor kunnskap genereres og akkumuleres; av gruppen og av enkeltpersoner Ikke-artikulert kunnskap gjøres eksplisitt og dokumenteres

Hvordan legge til rette for organisatorisk læring Intensjon; som er bedriftens strategiske vilje til å nå sine mål Selvstyre (autonomi); hvor organisasjonen tillater enkeltpersoner å handle på egen hånd (generere ny kunnskap ved å følge sin egen intuisjon) Variasjon og kreativt kaos; er muligheten til å bryte opp bedriftens vanlige arbeidsform og organisatoriske struktur. Kreativt kaos krever at den enkelte reflekterer over og begrunner sin arbeidsform Overflod; er i hovedsak overflod av informasjon og overlapp av arbeidsoppgaver (mellom prosjektdeltagerne) Nødvendig mangfold; er en organisasjon som kan reagere momentant på impulser utenfra, blant annet ved at all informasjon er tilgjengelig for alle samtidig

Prosessen ved kunnskapsgenerering Kombinering Eksternalisering Sosialisering Dele taus kunnskap Utgjevning av kunnskap Generere konsepter Verifisere konsepter Bygge en arketyp Internalisering

Kunnskapsgenerering i en utviklingsprosess Taus kunnskap kan deles gjennom gruppeprosesser i selvstyrte og selv-organiserte team Konsepter genereres ved kreative prosesser i team som deler felles mentale modeller av inngående kunnskap. Ref eksternalisering av taus kunnskap Konsepter kan verifiseres ved måling mot, for eks. Kundebehov En arketyp er noe håndfast, eks. en modell, en prototyp, etc. Prosessen krever vanligvis flere iterasjoner. Utjevning (deling) av nyervervet kunnskap kan oppnås gjennom felles refleksjon, tilbakekobling av prosessen, etc.

Referanser Centre for Quality Management: Concept Engineering, Productivity Press Cambridge, MA 1997 Nonaka, I., Takeuchi, H.: The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Oxford 1995 Shiba, S., Graham, A., Walden, D.: New American TQM - Four Practical Revolutions in Management, Productivity Press, Cambridge, MA, USA, 1993