Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fritidslederen min roper hjelp!
Hverdagsrehabilitering
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Veiledet lesing Mørkved skole
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Velkommen til klasse- foreldrene
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hafjellseminaret våren 2012
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Valpekurs oslo. Det er en enorm forskjell i hele opplæringsprosessen mellom å trene en voksen hund og et barn hund dvs. valp. De valpekurs av noen opplæring.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Holdninger.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse Kristian Sørensen Psykolog, Habiliteringsseksjon for barn og unge, Kristiansand Årsseminar for faggruppen i barne- og ungdomsfysioterapi 14. april 2008

HABU – Sørlandet sykehus Ordinær habiliteringstjeneste i Kristiansand og Arendal Program Intensivert Habilitering (PIH)

PIH Regionalt henvisningskompetansesenter i Helse Sør-Øst PIH www.habu.no PIH Regionalt henvisningskompetansesenter i Helse Sør-Øst Lokalisert til HABU-Kristiansand Har som oppgave å gjennomføre intensiverte habiliteringsprogram og drive forskning og utvikling Tilbys førskolebarn (2-4 år) med CP og lignende tilstander

Hovedområder for PIH

Hva er Egenledelse? Egenledelse er et paraplybegrep og beskriver de mentale aktivitetene som setter i gang, styrer og regulerer det vi gjør. Egenledelsesfunksjonene skaper orden og struktur på våre handlinger i en sosial sammenheng.

Hvorfor fokusere på Egenledelse? Erfaring viser at barn med CP eller andre hjerneskader har vansker på et eller flere av områdene som har med egenledelse å gjøre. Disse vanskene blir ofte beskrevet av foreldre som like belastende som de motoriske vanskene.

Egenledelse Kjært barn har mange navn Eksekutive funksjoner Styringsfunksjoner Reguleringsfunksjoner Utøvende funksjoner Egenstyring

Ulike definisjoner av innhold Organisering Initiering Fleksibilitet Selv-monitorering Inhibisjon Arbeidshukommelse Planlegging Inhibisjon (stoppe) Fleksibilitet Initiering (starte) Arbeidshukommelse Planlegging/problemløsing Organisering Selvmonitorering (Ylvisaker & Feeney, 2002)

Ulike definisjoner av innhold Eksekutive funksjoner inneholder elementer av Inhibisjon, selvregulering Arbeidshukommelse Kognitiv fleksibilitet (Diamond, Barnett, Thomas, & Munro, 2007)

Grunnleggende inndeling Det kognitive aspektet Hvordan vi utnytter vår mentale kapasitet Det sosiale aspektet Hvordan vi er sammen med andre

Sentralt begrep i alle definisjoner Selvregulering Nøkkelen til alt Fra det grunnleggende motorikk Til det mer avanserte konsentrasjon / oppmerksomhet

Motorikk og Egenledelse Organisering Initiering Fleksibilitet Selv-monitorering Inhibisjon Arbeidshukommelse Planlegging Små barn ”Slaver av miljøet” Eldre barn ”Sjef over egen atferd”

Vygotsky Vygotskys nevro-interaksjonistiske utviklingsperspektiv: De indre kognitive prosessene har sin opprinnelse i den mellommenneskelige samhandlingen mellom barnet og nærpersonene. Med andre ord: Vår sosiale samhandling er grunnlaget for hvordan hjernen vår utvikles og formes

Dermed: Dagens utgangspunkt: Kognisjon og emosjon  forutsetning for læring og bevegelse KAN BLI: Læring og bevegelse i samspill  forutsetning for kognisjon og emosjon

PIH og lignende programmer Tidligere vært mye fokus på motorisk stimulering PIH har også et spesifikt fokus på Egenledelse Viktig å se at dette ikke handler om helt separate funksjoner som kan stimuleres hver for seg. PIH www.habu.no

Viktigheten av motorikk Motoriske aktiviteter i tidlig alder Svært viktig for utvikling av senere ferdigheter i Egenledelse Sammenheng mellom tidlig motorisk kontroll og senere ”mental” kontroll Eksempel: Barn som ”vrir seg på stolen”

Viktigheten av motorikk Svak motorikk er ikke bare en del av barnets symptombilde, men en del av grunnlaget for barnets vansker. Det er også en viktig forutsetning for barnets videre utvikling. Dermed kan man bidra til å gi barnet et best mulig utgangspunkt i den videre utviklingen gjennom å fokusere på motoriske aktiviteter

Mulighetene i motorisk stimulering Motorisk trening og stimulering har altså en viktig funksjon når det gjelder den kognitive utviklingen for barn Viktigheten av motorisk stimulering som støttende tiltak for kognitiv utvikling for barn med funksjonsnedsettelser (f.eks CP), understrekes av at flertallet av disse barna har noen vansker med Egenledelse

Følger for syn på egen praksis Vanskers natur / forklaring Det vestlige medisinske synet har historisk vært slik at lidelse / avvik er patologisk og må behandles Forebyggingsaspekt Styrke tidlig for å unngå lidelse / avvik Fysioterapeuten er viktig her!

Grunnlaget for Egenledelse Tilbake til nøkkelen selvregulering Selvregulering av motorikk Kommer ikke av seg selv Kan være vanskelig for en del barn

Eksempel på øvelse ”Frys!” ”Statue” Ulike varianter Bildet viser et eksempel der man bruker et bilde av posituren for å bringe inn et tydelig kognitivt element i situasjonen

Frys! Hva trener man her? For det første Pluss Kontrollere egne kroppsbevegelser Pluss Oppmerksomhet Konsentrasjon

Finmotorikk ”Tegnelek” Bildet viser et eksempel der barn tegner en gitt form, i dette tilfellet sirkler, mens de hører musikk

Tegnelek Hva trener man her? For det første Pluss Finmotorikk Konsentrasjon Delt oppmerksomhet

Emosjon og Egenledelse Den ”varme” Egenledelsen Det sosiale aspektet Hvordan vi er sammen med andre

Egenledelse og selvbilde Egenledelse handler også om ”Lese" og forstå sosiale signaler Kontrollere følelsesmessige reaksjoner og sosial samhandling Lære av konsekvenser og kunne tilpasse atferden etter konsekvensene Inneha nødvendig selvbevissthet / refleksjon og en opplevelse av personlig identitet.

Personlig identitet og selvbilde For å belyse denne sammenhengen er det nyttig å gå via en sentral trussel for utvikling av Egenledelsesferdigheter - Overbeskyttelse

Overbeskyttelse Springer som regel ut av de aller beste intensjoner om å beskytte / hjelpe barnet Alle foreldre gjør det Spesielt lett når barn har spesifikke vansker Konsekvensene Barnet kan bli lite psykisk robust avhengig og krevende i sin omgangsform med andre

Overbeskyttelse B. Olsens (2001) cp-undersøkelse. 275 foreldre har svart på spørsmålet: Lett å overbeskytte barnet? Svaralt. 1: ”stemmer ikke”, svaralt.: 2 ”stemmer delvis”, svaralt. 3: ”stemmer helt”. Konklusjon: Ca. 4 av 5 barn med CP opplever en omsorgssituasjon preget av overbeskyttelse, dvs at deres styrke og ressurser ikke blir gitt nødvendige utfordringer. Overbeskyttelse

Hvordan unngå overbeskyttelse La barnet bruke sin egen styrke og utvikle sine egne ferdigheter Bygg stillaser ”Bygg opp rundt barnet mer og mer helt til barnet klarer oppgaven én gang. Deretter tar man vekk hjelpemidler ett etter ett, til man ser hva som virker, og hva barnet trenger for å stå på egne bein” D. Leong, 2008 Handler om å gi akkurat nok hjelp

Tilbake til selvbilde Gjennom tidlig motorisk aktivitet styrkes barnets følelse av mestring, opplevelse av suksess og ferdigheter i Egenledelse Mestringsfølelsen fører til to ting Tro på egne ferdigheter Mot til å prøve nye aktiviteter Altså Essensen av selvtillit og positivt selvbilde

Så enkelt kan det være Sitat, mor til et barn med CP: ”Plutselig skjønte jeg det. Han må jo få lov til å gå i trappen selv!”