Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Oppgaver frem mot neste samling OppgaveKommentarFrist Gjennomføre møte med mentor Gjennomgå visjon, mål, prosjektplan og evt. oppdatert prosjektidè med.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Retorikk og tekstanalyse
Grafisk design Visuell kommunikasjon
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive for Internett Språktips.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat

Hvordan skriver vi gode pressemeldinger ? Informative overskrifter og inngangstekster Omvendt pyramide Skrive enkelt Skrive kort Én idé – ett avsnitt Hierarkisk oppbygging Nøkkelord Skrive korrekt Gode bilder eller illustrasjoner som vedlegg

Informative overskrifter Overskriftene skal være meningsfulle si noe om hva leseren faktisk finner av informasjon i teksten

Oppgave Hvorfor blir det stadig viktigere å lage selvforklarende overskrifter?

Oppgave Lag forslag til overskrift Ikke fordi himmelen er blå, ikke fordi de leter etter noen, det er fordi de kan fly. 20 seilflyvere på Røros vet nettopp dette. De letter så fort sjansen byr seg, og denne uka er det ofte. I ti år har det blitt arrangert seilflytreff på Røros. Hensikten er å treffes, ta opp lappen kanskje, prøve andre flytyper, sjekke ut hverandres ferdigheter og snakke fly. Nye medlemmer er det også plass til. Alle som vil lære seilflyging utdannes gjennom seilflyklubbens egen seilflyskole Akkurat nå er seilflygerne å treffe på flyplassen på Røros. De vet hvorfor fuglene synger. --- Kontaktperson: Klaus Jakob Hansen Røros seilflyklubb Mobiltlf.: 987 654321

Informative inngangstekster Inngangstekstene/ingressene skal være korte, 1-2 setninger fortelle brukeren hva saken dreier seg om henvise til hele saken som en link Eksempler: VG har svært korte ingresser Adresseavisen har litt lengre… I mange tilfeller er gjerne den første setningen av selve artikkelen/teksten. Det setter store krav til den første setningen!

Omvendt pyramide Gå rett på sak Konklusjonen først! Fallende viktighet

Skriv enkelt Korte setninger Aktivt språk Personlig, men ikke subjektivt Uformelt, men ikke verbalt Unngå faguttrykk og ”stammespråk” Tenk på at en gjennomsnittlig innbygger skal forstå hva du skriver!

Skriv kort Korte setninger – sett punktum! Korte avsnitt

Hyppige avsnitt Én idé – ett avsnitt Bruk punktlister!

Skrive korrekt Troverdighet oppnås gjennom bl a Korrekt informasjon Oppdatert informasjon Gode lenker Godt, korrekt og nøytralt språk – korrektur er lov! krever rutiner for kvalitetssikring!

Gode illustrasjoner Vi husker 10% av det vi har lest 20% av det vi har hørt 30% av det vi har sett 50% av det vi har sett og hørt Kilde: US Bureau of Advertising

Hva er godt stoff Hovedkriteriene Overraskende Aktuelt Vesentlig Overraskende Aktuelt Vesentlig

Kilder Skriftlige Muntlige Observasjon

Slik forbereder du saken Tenk effekt: Hva ønsker du å oppnå? Tenk målgruppe: Hvem skal du kommunisere med? Tenk effekt og målgruppe: Hva ønsker du skal skje med målgruppen når den mottar budskapet gjennom en PM eller PN?

FORBEREDELSE Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon SAK: .......................................................................................................... DATO: .......................... Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon Eksempler Illustrasjoner

Oppgave Lag et utkast til et pressenotat som er relevant for din klubb. Før opp hvilket medium du ønsker å kontakte Sett tidsfrister for tilbakemelding fra journalisten