Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo."— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo

2 LITT OM MIN BAKGRUNN

3 •Radio Sotra

4 LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente

5 LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen

6 LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen

7 LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen

8 LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen •Nå: Kanalsjef for GD’s radiovirksomhet

9 7 MÅTER Å KOMME I MEDIA PÅ • Annonser • Det skjer-spalter • Leserbrev • Nettdebatter • Medieutspill/pressemeldinger • En journalist ringer • En journalist kommer på besøk

10 ANNONSER

11 •Politisk •Arrangement •Generelt IOGT •Hva kanal skal man velge? •Avis •Radio •Tv

12 DET SKJER •Gratis •Når mange •Kort og konsist •Sjekk også lokalradioen Dans Seniordans på Menighetssenteret i Molev fredag klokken 11.00 – 13.00

13 LESERBREV

14 •Tittel

15 LESERBREV •Tittel •Første setning

16 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen

17 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig

18 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser

19 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint

20 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt

21 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom

22 LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom •Budskapet er viktig

23 NETTDEBATTER

24 •Mye skrik og lite ull •Her er det få mennesker å overbevise.

25 MEDIEUTSPILL

26 •Telefonkontakt •Pressemeldinger

27 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt –Velg journalist med omhu •Pressemeldinger

28 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk

29 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus

30 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel

31 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel

32 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress

33 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat

34 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info

35 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info »Sitat

36 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn

37 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn –Kontaktinformasjon

38 MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn –Kontaktinformasjon –Bilde

39 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK

40 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

41 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

42 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen Hvem er det vi prøver å overbevise ?

43 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

44 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

45 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

46 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

47 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK

48 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK •Ikke være for ekstreme •Innse at alkohol er noe som har kommet for å bli i samfunnet •Unngå å skape et “vi” som ikke drikker og “de” som drikker. •Prøve å spille på lag med folk flest

49 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 4 punkter

50 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk

51 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person

52 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

53 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

54 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM

55 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis

56 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis

57 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis

58 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio

59 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV

60 MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV •Og husk: Byline betyr noe

61 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1. Vær vennlig og imøtekommende

62 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye

63 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk? Har du noe fornuftig å si? Hvis ikke: -Takk for at du ringte, men vi ønsker ikke uttale oss i denne saken -Ingen kommentar

64

65 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT

66 Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk?

67 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene

68 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk

69 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk

70 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person

71 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person

72 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser

73 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser

74 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

75 – Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

76

77 - Jeg har aldri hørt maken, sier Jan Tore Evensen. Han er organisasjonssekretær i IOGT Norge, som er en av de største avholdsorganisasjonene i landet. Evensen har aldri tidligere hørt om andre som har måttet betale en høyere pris for selskapslokalene fordi man ønsket at selskapet skal være alkoholfritt. Også han mener dette er klar diskriminering.

78 1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

79 1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

80 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye

81 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt

82 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken

83 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid

84 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk

85 NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk – alltid!

86 EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK

87 •Besøk krever også forberedelse

88 EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på

89 EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der

90 EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig

91 EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig •Vær oppmerksom på journalistens kroppsspråk

92 LYKKE TIL


Laste ned ppt "MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google