Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
2B: Nåværende empirisk analyse
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Undervisningssektoren 2015
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Kompetanse for mangfold
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Velkommen til Apalløkka
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling

Innholdet i denne samlingen satsingen Ungdomstrinn i utvikling ressurslærers rolle læreplanarbeid og grunnleggende ferdigheter klasseledelse faglig påfyll og arbeid med valgte satsingsområder nettressurser dere kan bruke

Ungdomstrinn i utvikling RESSURSLÆRERSAMLING 12.-13.november 2013

Ungdomstrinn i utvikling Bakgrunn Mål Virkemidler Organisering Innholdet i satsingsområdene

En mer praktisk og variert opplæring

Mål for satsingen Ungdomstrinn i utvikling Opplæringen skal bli mer praktisk og variert mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene Opplæringen skal bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving i alle fag

Nasjonale virkemidler Pedagogiske ressurser Skolebasert kompetanse-utvikling Lærende nettverk

Utviklingsarbeidet skal være skolebasert Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.

4 nasjonalt prioriterte satsingsområder 2 gjennomgående temaer Klasseledelse, regning, lesing, skriving Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjons-læring

Deltakere I pulje 1 19 fylker 130 skoleeiere (7 private) 252 skoler 22 universiteter og høgskoler FORDELING I pulje 1: Klasseledelse 179 skoler Regning 110 skoler Lesing 126 skoler Skriving 39 skoler

Hvilke aktører er med i utviklingsarbeidet? KD Udir FM Skoleeiere Universiteter, høgskoler GNIST regionalt/ Prosjektledere GNIST fylke Nasjonale sentre, andre fagmiljøer GNIST nasjonalt Skoler Foreldre Ressurslærere Utviklings-veiledere

Involvering av flere nivåer Elever – oppleve økt motivasjon og læringsutbytte, heve nivået i regning, lesing og skriving spesielt Lærere – mer praktisk og variert undervisning, god klasseledelse, kultur for deling og refleksjon rundt praksis. Skoleledere – prioritere pedagogisk ledelse, utvikle skolen som lærende organisasjon Skoleeiere – prioritere satsingsområdene i plan- og utviklingsarbeid, støtte skolens arbeid Regionale/lokale nettverk – koordinere, bidra til erfaringsutveksling Universitets- og høgskolesektoren – bidra til skolebasert kompetanseutvikling Nasjonale myndigheter - utarbeide pedagogisk materiell, legge til rette for skolebasert kompetanseutvikling og økt samarbeid.

Pedagogiske ressurser skal støtte lærere i arbeid med satsingsområdene LESING I ALLE FAG I ALLE FAG KLASSE-LEDELSE REGNING I ALLE FAG SKRIVING I ALLE FAG

Stikkord til oppsummering Kunnskap Skolebasert utviklingsarbeid Forankring og relevans Samarbeid  

Ressurslærerrollen i skolebasert kompetanseutvikling

hvilken rolle ser du for deg at du skal ha i kommunen eller på skolen?

Ressurslærerrollen i skolebasert kompetanseutvikling Ressurslærere skal støtte lærere i arbeidet med å gjøre undervisningen mer praktisk, variert og relevant.

Ressurslærerrollen i skolebasert kompetanseutvikling Ressurslærere må ha god didaktisk kompetanse og kunnskap om satsingsområdene. http://www.udir.no/Ungdomstrinnet/ https://www.facebook.com/#!/ungdomstrinnet?fref= ts

Ressurslærer

Ressurslærerrollen i skolebasert kompetanseutvikling Ressurslærere må ha god læreplanforståelse.

Ressurslærerrollen i skolebasert kompetanseutvikling Ressurslærere må ha kunnskap om og erfaring med observasjon og veiledning.

Pause