Maria Montessori 1870 - 1952 Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
VERDIGHETSPRINSIPPER
Noen utfordringer for skolene
Evaluering av oktober på blå
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Rolighetsmoen barnehage
Lek og begynneropplæring
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
En presentasjon av May og Espen
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Impulsuka 2013 Kristiansand

Evaluering av november på Blå avdeling:
Fra ord til liv April 2010.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Kvalitet og brukermedvirkning
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Presentasjon av operaprosjektet
Ulikheter og variasjoner
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Årsplan for Montessori Småvenner
Undersøkelseslandskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Støttekontakt til personer med demens
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
OBSERVASJON av tolærertimer
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Montessori og teknologi
Velkommen til foreldremøte
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Maria Montessori 1870 - 1952 Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet i mange år Romas lærerhøyskole. Montessoripedagogikken ble utviklet tidlig i forrige århundre. I noen år jobbet hun på en skole som utdannet lærere for utviklingshemmede barn. Det var her hun på alvor begynte å studere pedagogikk og filosofi. I 1907 fikk hun tilbud om å lede et barnehjem, ”Casa Dei Bambini ”, i Romas fattigkvarter.

Sensitive perioder Tilrettelagt miljø Lærerens rolle Selvstendighet Mari Montesorri brukte begrepet ”sensitive perioder” for å beskrive perioder i barnets utvikling. Det er barnas egnen og indre drivkraft som vil styre den mot en aktivitet som er riktig og nødvendig for deres egen utvikling. Tilrettelagt miljø For at barnas sensitive perioder skal utnyttes rett er det viktig med et tilrettelagt miljø. Miljøet må struktureres rundt barnas utvikling og ivareta alle deres aspekter av deres utvikling. Lærerens rolle Læreren skal fungere som et bindeledd mellom barna og det miljøet de befinner seg i. Her skal alt være tilrettelagt slik at barna selv kan utforske kunnskapens verden. Selvstendighet Montesorri mener at selvtillit er basert på mestringsfølelse. Barna bestemmer selv hva de vil arbeide med. Materiellet er tilpasset det enkelte barnsutviklingstrinn og progressivt.

Bevegelse, orden og frihet Frihet og struktur er to av de grunnleggende fundamentene i M. Montessoris metode. Bevegelse er naturlig hos barn, og gjennom bevegelse kommer også kunnskap. Alt i Montessorimiljøet er arrangert med dette som mål. Barna har derfor et rikt utvalg av materiale som gir muligheter til å bevege seg. Vede å bygge opp barnas selvtillit med selvstendighet som mål, vil barna kunne utvikle en egen selvdisiplin som igjen vil føre til større frihet. Hverdagen i et Motessori miljø Praktiske oppgaver er basis for hverdagen blant barna. De har øvelser hvor de læres opp til å ta vare på seg selv og sitt miljø. Når barna har fått forståelser for dette, blir de selvhjulpne, de opplever mestringsglede , som igjen gir selvstendighet og frihet. Monessoris pedagogigiske filosofi er opptatt av å utvikle og utdanne hele barnets potensial: fysisk, intellektuelt, åndelig, emosjonelt og sosialt. Montessoripedagogikken bidrar til at barnet selv aktivt søker og mottar kunnskap.

Bestemte alderstrinn i Montessori –skolen! Maria Montessori mente at barn går gjennom tre forskjellige utviklingsstadier, og mente at miljøet måtte tilpasses deretter. 0-3 års alderen 3-6 års alderen 6-12 års alderen 12-18 års alderen

Montessoriskolen

Arbeidsmaterialet For å fylle disse kravene må arbeidsmaterialet bla: Fange elevenes interesse. Bidra til den enkeltes utvikling. Utvikle og trene sansene. Være av ulik type og vanskelighetsgrad. Tilpasset elevenes behov Være selvkorrigerende.

Et Montessori-grupperom

Montessorilærerne The Saint- lærerens evne til å sette seg i kontakt med det guddommelige i barnet. The Servant- lærerens evne til å forutse barnets behov slik en tjener tjener sin herre. The Scientist- læreren må være like presis og nøyaktig som en vitenskapsmann.

Montessorilærenes tre hovedoppgaver. Observasjon- lærene må hele tiden observere elevene , for å få kunnskaper om dem til å hjelpe og stimulere dem i rett øyeblikk. Veiledning og undervisning- Maria Montessori mente at lærenes fremste oppgave å veilede barnas naturlige energi i riktig rettning, mer enn å pådytte dem kunnskap. Tilretteleggelse av miljø

Vygotsky versus Montessori Konstruktivismen Utvikling Undervisning

Takk for oss!!!