May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Samhandling.
Utfordringer i samhandlingen
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Samspill og Samhandling
Sommervikar i Blend.
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
God kommunikasjon med små barn
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Pedagogisk utviklingsarbeid
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Forskjeller på tale og skrift
Veiledning av studenter
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Svelgproblemer hos personer med Huntington sykdom
Samhandling og kommunikasjon
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Marte Meo i demensomsorgen
Pasientrettighetsloven § 4A
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Dramafaglig prosjektarbeid
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
- M.Munch1 NKS Olaviken Alderspsykiatriske Sykehus Undervisningsavdeling –Litt om NKS Olaviken og historikk –Nettverk om aldersdemens –Innføringskurs.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn. “ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene.
Metoden som kan forandre praksis, intervju med Marte Meo terapeuter i demensomsorgen En grounded theory studie av Marte Meo terapeuter Masteroppgave 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
NKS Olaviken Alderspsykiatriske Sykehus Undervisningsavdeling
Vurdering for læring.
Svelgproblemer hos personer med Huntington sykdom
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Estetiske virkemidler
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pasientrettighetsloven § 4A
Kommunikasjon; forutsetninger
Rammer for Marte Meo instruktørutdanning
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering Marte Meo May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering

Hva er Marte Meo? (Aarts, 2005) Marte Meo betyr av egen kraft Utviklet på 70 tallet i Nederland av Maria Aarts Metoden benyttes i 30 land i veiledning innen mange ulike fagdisipliner Fra 2001 er metoden benyttet i demensomsorgen i Norge.

Hva går metoden ut på? Verktøy til å bevisstgjøre det som skjer i mellommenneskelig kommunikasjon Styrke dialogkompetansen Stimulere til gode endringsprosesser og bedring av opplevd kvalitet i relasjonen Gir konkret informasjon ”skritt for skritt” om hva som skjer i samspillet

Praktisk modell Metoden er en praktisk modell som gir muligheter til å forbinde teori og praksis via visuelle bilder Kommunikasjons og samspillsorientert metode for å analysere budskapet bak atferden

Hvordan? Ved å analyse av Marte Meo filmer bruker veilederen interaksjonsanalyse for å se hva som skjer i samhandlingen Vi ser etter atmosfære og hva som kommuniseres med ord, lyder, blikk og kroppsspråk Gjennom veiledning legges en plan for videre arbeid

Grunnelementer Pasienten blir møtt på en trygghetsskapende og tillitvekkende måte Pasientens oppmeksomhetsfokus følges og blir satt ord på Pasienten får hjelp til å være i rytme Pasienten får vite hva som skjer og skal skje ved bruk av ord, mimikk og kroppsspråk

Grunnelementer Pasienten får anerkjennelse i handlingsforløpet  Pasienten får hjelp til å starte og avslutte en handling Pasienten får støtte til å tåle ubehag Pasienten får hjelp til å reagere på andre og til å presentere seg Pasienten får naturlig fysisk berøring

Forts. Positiv ledelse. Være i forkant, observere, bekrefte og benevne ønskede initiativ Gi nødvendig veiledning, rammer og konfliktforebygging Ikke stille spørsmål uten at det er reelle valg

Analyse av film Filmen analyseres med bruk av grunnelementer for god kommunikasjon Hva har akkurat denne personen behov for? Hvilke egne initiativ tar personen? Hvilken støtte trenger personen? Hvordan er omgivelsene, fysisk og atmosfære mellom personene?

Terapeutkrav Bygger på en bachelor-grad, eller universitetsutdanning Veiledning over 1-2 år, 92 timer Minimum 4 prosesser med til sammen 12 filmer med skriftlig begrunnelse

”Ordene mine” Vil, får det ikke til De er gjemt inni meg, ordene Ser de… men de sitter fast Blir sint noen ganger Før var det greit Noe har kommet og ødelagt ordene

Kompetente hjelpere gjør en forskjell Foto: Arne Strømme

Kontaktinformasjon: May-Britt.Storjord@helse-mr.no