Hvordan jobbe kunnskapsbasert?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling og utfordringer i praksis Tenk globalt – handle lokalt.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Høgskolen i Buskerud Hønefoss Drammen - Fordelen med en mindre høyskole er at du får mye bedre kontakt med foreleserne og medstudentene. På HiBu er det.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Møteplass for etisk refleksjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Senter for kunnskapsbasert praksis
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Rammebetingelser og politiske føringers betydning for arbeidslivet Kurset Arbeidsdeltakelse, Trondheim 2011 Anita Engeset.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Always on, live research Rapport Finans Norge – 2013.
Hvordan går det med fylkesavdelingens- arbeidet med fagkongressen 2013?
– en betingelse for aktivitet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Hva vet vi om hvilke tiltak som virker avlastende for pårørende? Interkommunalt fagnettverk Notodden 11.feb
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Veien videre for den slagrammede
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Velferdsteknologi og ergoterapi
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Overgangsprosjektet NY GIV
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hva slags kunnskap trenger vi
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Questions for New Zealand/Maori websites:
Senter for kunnskapsbasert praksis
Hvordan kan vi styrke ergoterapi og samtidig utvikle kvaliteten i fagutøvelsen? Utvikling av ferdigheter i kunnskapsbasert praksis for studenter og klinikere.
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
Hvordan føre kilder?.
Finnmarksnettverket Psykisk helse og rus -et redskap for selvhjelp- Siv Helen Rydheim (Prosjektleder)
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Forutsetninger for utvikling av kompetanse i rehabilitering Rehabiliteringskonferanse: På helsa løs! 17. Mars 2015 Jan Egil Nordvik.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan jobbe kunnskapsbasert? Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Kunnskapsbasert praksis Def. ” å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientønsker og behov i gitte situasjoner” (Jamtvedt og Nordtvedt, Ergoterapeuten nr.1, 2008) Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Kunnskapsbasert ergoterapi Hva er kunnskapssynet i ergoterapi? Hva er kunnskapsbasert praksis? Hvorfor kunnskapsbasert praksis? Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Kunnskapssynet i ergoterapi Kjerneområde: Menneskelig aktivitet Bruker/klientsentrering og styring Sammensatt kunnskap: Kombinert naturvitenskaplig og samfunnsvitenskaplig Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Illustrasjon av kunnskapsbasert praksis (Jamtvedt, Kunnskapssenteret) Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Trinnene i KBP Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Dilemma og motstand mot KBP Motsetninger mellom forskning,teori,og klinikerenes og brukernes erfaringer. Manglende: til gang til bibliotek og IT Ferdigheter i søk Engelsk kunnskaper Kollegial støtte Tid til litteratursøk Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

I tillegg litteraturlisten: Jamtvedt G, Nortvedt MW. Kunnskapsbasert ergoterapi - et bidrag til bedre praksis (PDF) Ergoterapeuten 2008; 1(51)10-8. Tuntland H. Kunnskapsbasert ergoterapi i et internasjonalt perspektiv (PDF) Ergoterapeuten 2008; 1(51):19-27. Hole GO. Kunnskapsbasert praksis: Kritikk på feil grunnlag? (PDF) Ergoterapeuten 2008; 1(51):50-3. Nortvedt MW, Jamtvedt G. Engasjerer og provoserer. (PDF) Sykepleien 2009; 97(07):64-69 Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset

Nyttige lenker http://www.slideshare.net/Eiring/helsebiblioteket-og- kunnskapsbasert-praksis (Hvordan bruke helsebiblioteket) http://www.slideshare.net/Liv/studie-design (ulike forskningsdesign) http://kunnskapsbasertpraksis.no/index.php?action=static&id=6 Kurs Arbeidsdeltakelse 2011 i Trondheim, Anita Engeset