Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Professor Monica W. Nortvedt,

2 Hva skal jeg snakke om? Kunnskapsbasert praksis på individnivå
Hva er KBP Kunnskapsbasert praksis på systemnivå Eksempel Oslo Universitetssykehus Radiumhospitalet Kunnskapsbasert praksis på samfunnsnivå Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Regionale helseforetak Kunnskapsdepartementet

3 Forskning utviklingsarbeid
FoU Forskning utviklingsarbeid St. melding nr 20 (2004/05) Vilje til forskning (side 147)

4 Som pasient/bruker Møtt med respekt Ikke tilfeldig behandling
Ikke unødvendige undersøkelser Ikke påføres infeksjoner eller andre unødvendige komplikasjoner

5 Som helsearbeider Gjør alt en kan for å gi det beste tilbudet til pasientene

6 Nesten ikke til å tro 20% av alle pasienter opplever å få feilbehandling i alle land som er undersøkt Overført til Norge: 2000 dødsfall varige skader BMJ 2005, PE Hjort 2007

7 Gjelder det Norge? Praksis har stor variasjon (stell av sår)
39% av feilbehandlingene fører til sykehusinfeksjon (A-hus) 40-50% kan forebygges Screening av inneliggende pasienter på ernæringsstatus (HUS) Hofteoperasjoner variasjon på 10 dager

8 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig
30-40 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster, McGlynn, Brook (1998). Grol R (2001).

9 Må ta dette på alvor!

10

11

12

13

14

15

16 Kvalitetsportalen Samle ressurser på et sted Sjekklister Ordliste
Modeller og power point filer Eksempler fra praksis, implementering Kontakter

17 Mest mulig gratis tilgjengelig
Delekultur Mest mulig gratis tilgjengelig

18 Trinnene i kunnskapsbasert praksis

19

20 Ser på bruken av forskning i klinisk setting
De avdelingene som brukte mest forskning hadde sykepleiere som samtidig scoret høyest på evnen til refleksjon på god avdelingskultur kompleksitet i arbeidet

21

22 Kjernespørsmål Kunnskap Foretrukket studiedesign Hvordan oppleves det? Hvorfor virker det? Opplevelse - erfaring Kvalitative metoder Hvor mange har et helseproblem? Prevalens -forekomst Tverrsnittstudie Hvorfor får noen dette problemet, mens andre holder seg friske? Årsak - etiologi Kohortstudie Kasus-kontrollstudie Hvordan kan vi avgjøre om noen har dette problemet? Diagnostikk (med en gullstandard) Hvordan går det med den som har problemet? Prognose -sykdomsforløp Hva kan vi gjøre for å forebygge eller behandle problemet? Effekt av tiltak Randomisert kontrollert studie

23

24

25 Hva er nytt? Helsearbeidere har alltid vært opptatt av å holde seg oppdatert.

26

27 Systematisk oversikt resultater fra flere studier
Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

28 Grunner til at amming anbefales
beste ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi

29 Grunner til at amming anbefales
ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi OBS ”ny” kunnskap på området! Sears MR et al. Lancet 2002;360: Viser at amming ikke virker beskyttende for utvikling av allergi og astma!!

30

31 Systematisk oversikt resultater fra flere studier
Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

32 CASE Haynes B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence Based Nursing, 2007; 10(1): 6-7.

33

34

35 Sjekklister kan brukes
Kan du stole på resultatene? Setter metodedelen av artikkelen under lupen. Hva er resultatene? De sentrale hovedfunnene i studien skal komme klart frem. Kan resultatene brukes i din praksis? Her trenger du din fagekspertise.

36

37 Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholdt B, Reinar LM, 2007

38 Erfaringsbasert kunnskap
Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Gro Jamtvedt 2003 kunnskapssenteret.no

39 Tiger Woods vurderer sitt neste slag
60% interpretation 40% information

40 Erfaringsbasert kunnskap
Eksempler Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Gro Jamtvedt 2003 kunnskapssenteret.no

41 Hvordan få det til? Flere systematiske Cochrane-oversikter har oppsummert det som er dokumentert av virkemidler for å fremme en kunnskapsbasert praksis. EPOC gruppen i Cochrane- samarbeidet. For å få til endringer i praksis, bør det være system og rutiner for hvordan endringer skal kunne gjennomføres. Endringer bør tilpasses de lokale utfordringene og barrierene. LEDELSE Grimshaw, Thomas, MacLennan et al. (2004)

42 Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet
Toppledelse Enhetsleder

43 Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet
Toppledelse Enhetsleder

44 Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet
Toppledelse Enhetsleder

45 Oslo universitetssykehus - Radiumhospitalet
mastergradstudent Toppledelse Enhetsleder

46

47 Trenger vi det? Vi er i en posisjon der vi i stor grad er med på å påvirke pasientresultat og systemet. Ved å kunne håndtere informasjonsflommen vil det gi oss en styrke og en mulighet til å påvirke.

48 Kunnskapsbasert forvaltning
Kunnskapsbasert barnevern Kunnskapsbasert medisin Kunnskapsbasert sykepleie Kunnskapsbasert helsepolitikk Kunnskapsbasert fredsarbeid Kunnskapsbasert skogsforvaltning Kunnskapsbasert ergoterapi Kunnskapsbasert kriminalomsorg Kunnskapsbasert utdanning

49

50

51 Helsedirektoratet

52 Kvalitetsstrategien … OG BEDRE SKAL DET BLI!

53 Nasjonal kvalitetsstrategi

54 Virkningsfulle tiltak
Det er god kvalitet når beslutninger/vedtak om behandling, forebygging, pleie og omsorg baseres på pålitelig kunnskap om effekt av tiltak. Kvalitetsstrategien

55 Brukermedvirkning Det er god kvalitet når brukernes erfaringer og synspunkter påvirker tjenestene Kvalitetsstrategien

56 Utdanning ”enhver student i sosial- og helsefaglige utdanninger skal utdannes til å utøve brukerorienterte tjenester som medlem av et tverrfaglig team med vekt på kunnskapsbasert praksis, kvalitetsforbedring og informasjonsteknologi” Og bedre skal det bli, Nasjonal kvalitetsstrategi, 2006

57 Nasjonale retningslinjer

58 Nasjonale retningslinjer og veiledere
Dersom kliniske anbefalinger er inkludert skal disse være kunnskapsbaserte Metodekapittelet i retningslinjen skal inneholde: Arbeidsgruppens sammensetning Habilitetsvurdering Inklusjons og eksklusjonskriterier Søkestrategi System for gradering av kunnskapsgrunnlaget og anbefalingene Metodebok for utarbeidelse av nasjonale retningslinjer, utkast, Hdir 2009

59 Regionale helseforetak

60 Helse Sør Øst Målbilde 2012 Sykehuset Innlandet bruker kunnskapsbasert praksis som metode for å sikre pasientene likeverdig, virkningsfull, trygg og sikker behandling.

61 Innanfor temaområdet kunnskap vil arbeidet med faglege retningslinjer ha eit særskilt fokus i Andre prioriterte tiltak er klinisk fagrevisjon, tidleg vurdering av ny diagnostikk og behandling, og system for støtte i avgjerdsprosessen ved innføring av nye metodar Leggje forsking frå kunnskapsoppsummeringar til grunn for medisinsk og anna helsefagleg verksemd

62 Fysioterapiavdelingen ved UNN har kunnskapsbasert praksis som satsningsområde i 2009
Fagmøter hver uke med fokus på KBP

63 Universitets- og høgskolesektor

64

65 Etter fullført felles innholdsdel skal studentene blant annet
kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen kunne begrunne sine handlinger overfor brukere, andre yrkesutøvere og overfor arbeidsgivere ut fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn Felles innholdsdel i rammeplan for sykepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, radiograf og bioingeniørutdanning Fastsatt av Utdannings- og forskningsdep, 2005

66 Faculty development The two most important barriers to teaching EBM in medical schools in United States beeing inadquate ascess to electronic informnation at the point of care, and inadquate faculty training Teaching EBM may need to focus as much on teachers as on students and registrars DelMar, Glaziou and Meyer. Teaching Evidence-Based Medicine BMJ2004

67 Hvordan lære mer? Høgskolen i Bergen v/ Senter for kunnskapsbasert praksis Kurs Konferanser (1. desember og 6. – 7. mai 2010) Videreutdanning (15 stp) Mastergrad i kunnskapsbasert praksis Nasjonalt kunnskapssenter – workshop Høgskolen Stord/Haugesund - videreutdanning Høgskolen i Akershus – videreutdanning

68 Oppsummering Å arbeide etter modellen til kunnskapsbasert praksis
Gir oss et bedre grunnlag for å kunne ta velinformerte beslutninger på alle nivå Gir oss mulighet for en større påvirkning av tilbudet pasientene/brukerne skal få Pasientene/brukerne vil få et bedre tilbud Det gir oss et grunnlag for å utvikle vårt eget fag

69 Vi ønsker et samarbeid 
LYKKE TIL! Vi ønsker et samarbeid  mailadresse: Internettside:


Laste ned ppt "Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google