Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
For elever til videregående skole
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Landsorganisasjonen i Norge
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Prosjekt til fordypning
Utfordringer i arbeidet med å nå flest mulig med riktig HMS-opplæring. Fagnemnda for grunnopplæring i HMS i byggenæringen.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monica Håkonsli – Opplæringsavdelinga
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Per Kristian Storstad AVGO
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
” Frå Utdanning til Jobb ” Hausten 2011 / Våren 2012.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Hvorfor velge Yrkesfag? Muligheter og begrensninger? Foto: HFK.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Yrkesfaglig fordypning
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov

Samarbeid skule - bedrift Udir.no - Triggerfilm 4 - Alt dette papiret! (HD)

Mål for hospitering Øke instruktørenes/faglige lederes kompetanse i den rollen de har som veiledere for elever/lærlinger ute i bedrift i tråd med læreplaner og forskrifter i Kunnskapsløftet.

Mål for hospitering Fornye og øke programlærerens kompetanse i eget fag, samt gi innsikt i andre fag innen eget programområde/utdan ningsprogram. Øke og videreutvikle samarbeidet skole – arbeidsliv og se opplæringen i et 4-årig løp. Yrkesretting av fellesfag

Målgruppe: : Programfagslærere Instruktør/ faglig leder Fellesfaglærere

Til leder Ha forventninger til hospitanten om mål for hospiteringen.

Innhold Planlegging: Mål hvor og når hvordan søke midler planleggingsmøte Evaluering Dokumentasjon

innhold Gjennomføring Kom forbedret Ta bilder/ notater Eget bidrag refleksjon

innhold Evaluering Egen refleksjon Hospitingsstedets erfaring Veien videre

innhold Dokumentasjon Rapport Videreføring Fortelle om hospiteringen på arbeidsplassen din

Utlysning av midla til – skulane og bedriftane

Hospitering BYGGOPP Formål: bredde kompetanse: auke rekrutteringen 10 lærar Byggeplass 35 timar Lærarane skal arbeide med veggforskaling, tekninga, material analyse, framdriftsplan og HMS analyse, gjennomføring og vurdering

Odda vidaregåande skule Formål: 1.Gjensidig hospitering skule-bedrift. 2.Bedrift i skule Programområde BA HO TIP EL

For meir informasjon: ning-skolearbeidsliv/ ning-skolearbeidsliv/

Kontakt informasjon: Monica Håkonsli – Marianne Haaland – Sigrid.Isdal –

Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov