Ny plan- og bygningslov Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen
Emner i proposisjonen Lovstruktur Søknadssystemet Saksbehandling Ansvar, kontroll Tilsyn Godkjenningsordningen Sanksjoner Opparbeiding og refusjon Materielle regler Eksisterende bebyggelse
Søknadssystemet Grunnprinsippene og hovedstruktur i gjeldende system er beholdt Krav til søknadssystemet: Kun ett ”spor” Færre regler Regler om samme tema samlet Bedre tilrettelegging for IKT Avgrensning etter tiltakets omfang og kompleksitet, ikke type næring
Søknadspliktens omfang Søknadsplikt. Plikt til å la seg bistå av foretak med ansvarsrett Søknadsplikt, men kan forestås av tiltakshaver Unntak fra søknadsplikt for små tiltak Tiltak som omfattes av materielle bestemmelser, men ikke søknadspliktig etter pbl fordi de behandles tilstrekkelig etter annet lovverk
Saksbehandling I Forhåndskonferanse – Berørte fag-myndigheter og andre berørte Tidsfrister – Mye uendret. Frist for fylkesmannens behandling Nabovarsling – Nytt: Ikke der adresse er ukjent eller ikke finnes i matrikkelen
Saksbehandling II Privatrettslige forhold skal kun ta hensyn til der det fremstår som klart at hjemmel mangler (SOMB) Andre myndigheter – I hovedsak uendret.
Sluttkontroll og ferdigattest Forsterking av obligatorisk ferdigattest 3 ukers saksbehandling Krav om sluttkontroll Bygget kan tas i bruk hvis fristen overskrides Midlertidig brukstillatelse er unntak Pålegg til ansvarlige i 5 år
Ansvar og ansvarsregler Videreføring av dagens system: Ansvarlig søker: Ansvar for koordinering Ansvarlig prosjekterende/ut-førende: Fagansvar Sterkere vekt på kontrollansvar Opphør av ansvar – foreldelse Forhold ved ferdigstillelsen Presisering av ansvarsreglene Kontrollansvar
Godkjenning av foretak Fortsatt lokal godkjenning. Videreføre og skjerpe gjeldende ordning. Administrative grep/forskrift: Styrke tilsyn sentralt og i kommunene Skarpere krav – Koder for godkjenning, systemkrav mv. Grundigere innledende vurdering av foretakene, herunder evne til gjennomføring av tiltak lokalt => Strengere praktisering
Kontroll Egenkontroll er ikke ansvarsområde Obligatorisk uavhengig kontroll innenfor avgrensede, objektive kriterier En viss skjønnsmessig adgang til å kreve kontroll i tillegg Krav om kontroll er ikke avhengig av ansvarlige gjennomførende foretak (etter § 20-2 osv)
Kontroll II Behov for kontrollkompetanse hos egne foretak Obligatorisk godkjenning av kontrollforetak Fleksibilitet i gjennomføringen
Tilsyn Klarere tilsynsplikt Bl. a. obligatorisk tilsyn ved ulovlighet, ved allerede gitte pålegg, og etter bestemte krav i forskrift Utvikling av forskrifter for rutiner, måltall, metoder, aksjoner og kampanjer Finansiering ved gebyr
Ulovlighetsoppfølging. Sanksjoner Plikt til oppfølging tydeliggjøres Lovfeste rett til pålegg om umiddelbar stans Felles vedtak om sanksjoner Øket strafferamme Innføre overtredelsesgebyr
Overtredelsesgebyr Innebærer at kommunen ilegger ”straff”. Effektivt virkemiddel, men må brukes med forsiktighet Tilfaller kommunen Forskrift vil angi: Når gebyret ilegges Hvor mye
Noen særskilte tiltak Landbruksbygg – materielle krav, unntak for krav til tilknytning Virksomhet som medfører fare eller ulempe Skilt- og reklameinnretninger Varige konstruksjoner og anlegg Midlertidige konstruksjoner og anlegg Fritidsbebyggelse
Krav til tomta og tiltaket Fareområder Sikringstiltak / nabogrunn Ubebygd del av tomta – Parkering mv Visuelle kvaliteter Tekniske krav til bygg, installa-sjoner og ptodukter Avfallshåndtering Forskrift om miljø / naturmangfold
Universell utforming Tas inn i formålsbestemmelsen i MDs Ot.prp. Krav til nye tiltak fra ikrafttredelse Sterkere fokus på UU ved kontroll og tilsyn Vurderer egenerklæring om UU ved søknad Krav til oppgradering av bestående bygg – etter forskrift og skrittvis
Noen andre endringer Opparbeiding og refusjon Tilknytningsplikt til fjernvarme Eksisterende bebyggelse Vedtekter Forskriftshjemlene skjerpes