UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Entreprenørskap i nye læreplaner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Veiledningsverktøy og tiltak
Organisering av PTF Vg1RM
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Utdanningsvalg på Haugalandet Kurs for 9
Entreprenørskap i programfag til valg
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
UTDANNINGSVALG.
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg på Haugalandet Del av 2t kurs på ungdomsskolen Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Foreldremøte 8.september trinn
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
JOBBSKYGGING.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Informasjon til foresatte
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE Erfaringer og utfordringer Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Erfaringsbakgrunn Gjennomført pilot (PTV) i tre år. Samarbeid mellom Gjøvik kommune og Oppland fylkeskommune Aktive innspill til læreplan (PTV og Utdanningsvalg) Samarbeidet videreføres gjennom YoU-økoordinator/ Karriereveiledningsprosjektet Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Utdanningsvalg Nytt fag i grunnskolen Formål: helhet og sammenheng, knytte grunnskole, videregående skole og arbeidsliv tettere sammen o.s.v = kunnskapsbaserte valg Krever: Lokale planer Samarbeid på tvers Tverrfaglighet; Utdanningsvalg/ YoU/ andre fag; norsk, samfunnsfag, kunst og håndverk,mat og helse)

Hvilke nettverk/ samarbeidspartnere krever faget? Videregående skole Lokalt arbeids- og næringsliv Ungt entreprenørskap Bransje og opplæringskontor NHO/ LO/ NAV Andre kommuner og regioner Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Lokalt læreplanarbeid LK-06 Regionalt samarbeid Kommunal plan Lokal plan (årsplan ved den enkelte skole) Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

1. LK-06 Fra PTV til Utdanningsvalg Fra Rammer for læreplanarbeid i PTV til Læreplan i Utdanningsvalg Læreplanen inngår i Læreplaner for fag i Læreplanverket for Kunnskapsløftet dvs rammene er rettslig bindende etter Oppl.l § 1-1; kompetansemål, vurdering, grunnleggende ferdigheter, 25% regelen Innført vurdering uten standpunktkarakter og med Deltatt

1. LK-06 Fra PTV til utdanningsvalg Fra svært stor lokal frihet i utprøvingsperioden for PTV til sterkere føringer, særlig rundt utprøving av utdanningsprogram (hovedområde 2 i utdanningsvalg) Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Hovedområde 1 Om videregående skole og arbeidsliv (20%) Kompetansemål: Struktur og innhold i utdanningsprogrammene Lokalt arbeids- og næringsliv Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Hovedområde 2 Utprøving av utdanningsprogram (60%) Kompetansemål: Planlegge , gjennomføre og dokumentere aktiviteter og arbeidsoppgaver knyttet til kompetansemål fra utdanningsprogram Kan foregå både i skole og arbeidsliv Praktisk rettet Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Hovedområde 3 Om egne valg (20%) Kompetansemål: Refleksjon over yrker og utdanninger i forhold til egne interesser og forutsetninger Vurdere videre valg av utdanning og yrke Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

2. Regionalt samarbeid Gjøvik, Østre og Vestre Toten, Nordre og Søndre Land Gjennomføringsmodell 9.trinn: infoteam (to utdanningsprogram) 10.trinn: hospitering (to utdanningsprogram) 10.trinn: yrkesmesse (fra 2009) Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

3. Kommunal plan Utarbeidet av rådgiverne i kommunen i samarbeid med lærere + koordinator (10% stilling) Konkretisering av kompetansemål Skisserer felles målsettinger, ansvarsfordeling, arenaer for arbeid med faget, vurdering, arbeidsmåter, tiltak, tips Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Eksempel fra lokal læreplan –konkretisering av kompetansemål Hovedområde 1: Om videregående opplæring og arbeidsliv (20%) Kompetanse-mål Fag (tverrfaglig) Kjennetegn på måloppnåelse Innhold og arbeids-måter Ansvar Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive de ulike utdannings-programmene i videregående opplæring YoU Kunne redegjøre for det viktigste innholdet i de 12 utdannings-programmene Kunne skille studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram Informasjon om de 12 utdannings-programmene Oppgaver knyttet til læreplaner i de 12 utdannings-programmene Rådgiver og kontakt-lærere Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

4. Skolenes årsplan Tar utgangspunkt i den regionale og den kommunale planen Tiltak: elevbedrift, utplassering, jobbsøke-kurs, fordypningsoppgaver, refleksjonsoppgaver osv

Innhold i faget 8.trinn (ca.18) Hvem er jeg? Fokus på refleksjon rundt egen rolle Egne mål/ interesser, sterke og svake sider, yrkesvalg, foreldres yrker, nettverk, smakebiter fra lokalt næringsliv/ bedriftsbesøk, karrierehjul Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Innhold i faget 9.trinn (ca.60t) Hva skal jeg bli? Fokus på arbeidsliv Prosjekt om yrker/ utdanning, CV, søknad, intervju, utplassering (PRYO), elevbedrift Innblikk i utdanningsprogrammene og grundig kjennskap til minimum to av programmene, infoteam Refleksjon rundt egne valg og egen rolle i samfunnet Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Innhold i faget 10.trinn (ca. 35 t) Hva skal jeg velge? Fokus på valg av utdanningsprogram Fordyping i to utdanningsprogrammer Hospitering i videregående skole (to utdannings-programmer). Yrkesmesse Besøk på Høgskolen, bedriftsbesøk, partnerskapsbedrifter Mulighet for individuelle avtaler om utplassering, besøk og lignende

Årsplan i utdanningsvalg 9.trinn 2008/ 2009 UKE AKTIVITET MÅL ARBEIDSMÅTER/ ANSVAR   44-51 Jobbsøkerkurs Skrive søknad og CV Jobbintervju Bedriftbesøk Lære å sette opp og skrive søknad Øve jobbintervjusituasjonen Stifte bekjentskap med lokalt næringsliv, offentlig/privat Kontaktlærere Utdanningsvalgansvarlig Mc Donalds m/Hanna von der Lippe Rådgiver 7-8 Gjennomføring av praktisk yrkesorientering, PRYO Reflektere rundt valg av arbeidsplass Stifte bekjentskap med lokal arbeidsplass Lære om rettigheter i arbeidslivet Representant fra LO 14 Infoteam Elevene skal gjøre seg kjent med minst 2 av de 12 utdanningsprogrammene 18-24 Elevbedrift og entreprenørskap Planlegge, gjennomføre og avslutte en elevbedrift Lære om hva som skal til for å starte og drive en bedrift

Hva er Infoteam? 12 utdanningsprogram presenteres for 9.trinn. Infoteamene skal gi elevene innblikk i utdanningsprogrammet ved å presentere: * Hvilke muligheter valg av program gir (yrker, videre-utdanning). * Hva fagene på programmet inneholder – konkretisere kompetansemål fra vg 1 * Hvilke arbeidsformer som benyttes på programmet Det er et mål å bruke elevaktiviserende aktiviteter og å bruke ungdom som informanter (f.eks. lærlinger).

Lærerne i grunnskolen sier (erfaringer etter infoteam) Modningsprosessen i elevene starter på et mer hensiktsmessig tidspunkt enn tidligere ved denne organiseringen Flott at teamene har med så mye konkretiseringsmateriell Elevene har vært motiverte Elevene har fått ny kunnskap Elevene fra v.g skole som deltar på teamene får mestringsopplevelser og lærer mye ved å lære bort til yngre elever. Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Hospitering – 10.trinn Høst To hospiteringsdager pr. elev To utdanningsprogram Åpen skole for foreldre på kveldstid For- og etterarbeid på egen skole Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Elevutsagn etter hospitering ”Fått et innblikk i hvordan hverdagen til elevene er” og hvordan ”elevene jobber” Mye praktiske oppgaver; ”slapp å bare sitte der” Ble tatt godt imot; ”lærerne virket greie og snille” Fått innsikt i yrkesvalg og videre utdanning etter v.g skole ”Virker som det er godt miljø på skolen” Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Hvordan kan faget organiseres? Utdanningsvalg = hele skolens ansvar! Et eksempel fra en ungdomsskole i Gjøvik kommune…… Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Koordinator/ fagansvarlig på trinn: Ansvar for å utarbeide årsplan, sørge for framdrift, representere trinnet i faggruppa (Faggruppa består av rådgiver, skoleleder og fagansvarlige på trinn) Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Kontaktlærere: Ansvar for gjennomføring av faget i samarbeid med rådgiver og koordinator. Hovedansvar for vurdering og oppfølging av karrierepermen. Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Rådgiver: Ansvar for faglige innspill, bygge nettverk, samle og dele informasjon, ressursperson for Partnerskap og PRYO. Kontakt med v.g skole: koordinering infoteam, hospitering m.m Gjennomføring av karrieresamtaler med alle elever på 10.trinn Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Skoleledelsen Ansvar for å skape gode rammer, koordinering av arbeidet og arbeid med langsiktige planer Involvering i ulike aktiviteter og sørge for at tiltak og kurs følges opp Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL

Utfordringer Etablere samarbeid med videregående skole, lokalt arbeidsliv og lokale/ regionale utviklingsmiljøer Etablering av nettverk tar tid og krever systematisk og langsiktig jobbing! Krever koordinering! (eks. fra Oppland: YoU koordinator i regionene) Utdanningsvalg 18.11.08 - HDL