Hva skal til for å lære å skrive?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Den menneskelige hjerne …
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Lilandspeiderne Informasjon.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Den menneskelige hjerne …
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Utvidelser av tallområdet:
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Essay er en skriftlig sjanger.
Vurdering – hva og hvorfor?
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
100 lure ord å lære.
Redd Barna og Sinna mann
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Kroppen som Gud har villet
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
God morgen! Tanker etter i går?
Lenny, en robot som lærer å snakke Pierre Lison University of Oslo.
Lesing og lesestrategier
Veiledning og rådgiving
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Tall og tallforståelse
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Hva skal til for å lære å skrive? Hva må eleven forstå? kunne? ha oppdaget? vite? kjenne?

Er dette skrift? Nei, dette er tegning

Er dette skrift? Barnet har forstått at skrift er noe annet enn tegning. Denne type skrift kalles ofte pseudoskrift, rableskrift, lekeskrift eller liksomskrift

De første bokstavene Barnet har tydelig skjønt at skrift er noe annet enn tegning I tillegg til liksomskriften har barnet skrevet sitt eget navn med bokstaver

Første oppsummering For å kunne lære å skrive må eleven: Forstå at skrift er noe annet enn tegning Kunne bokstavene

Hva har barnet oppdaget her? Kristoffer: Strupe Sindre: I love you, mamma

Store forskjeller i kompetanse på samme nivå

Store forskjeller i kompetanse på samme nivå

Hvorfor er denne teksten vanskelig å forstå?

Nytt eksempel:

Andre oppsummering For å kunne lære å skrive må eleven: Forstå at skrift er noe annet enn tegning Kunne bokstavene Og i tillegg: ha oppdaget det fonologiske prinsipp – dvs ha knekt lesekoden vite hvordan skrift plasseres på siden

Ortografisk tilleggskompetanse Denne eleven har det vi kaller ortografisk tilleggskompetanse Dette vil si at han vet at det finnes ikke-lydrette forbindelser mellom enheter i tale og enheter i skrift

Hva skal til for å lære å skrive? - Konklusjon For å kunne lære å skrive må eleven: Forstå at skrift er noe annet enn tegning Kunne bokstavene ha oppdaget det fonologiske prinsipp – dvs ha knekt lesekoden vite hvordan skrift plasseres på siden Dessuten kjenne rettskrivningsreglene

tekstbegrepet 25 Trøst: Ifløge en udnersøkesle ved Cmabirgde uinevirsett sippler det ignen rlloe hlviken røfgekkle bkostavnee såtr i. Det esntee som er vitkig, er at fstøre og stise bkostv er på ritikg setd, retsen kan vræe htluer til bluter, og du kan ftosart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnenseliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg, men oderne som hleeht.