SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av 30.06.2010 NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
ERFARINGER FRA BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP Mari Sundli Tveit.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
E-læring som kunnskapsorganisering
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Forelesning Diskursanalyse
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
Relevant questions for the Reference Group
SAB- utdanningskvalitet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Blågrønt innovasjonssenter i Nordland Hva kan et slikt senter være?
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Litt bakgrunn og struktur Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Resultater for Rettsvitenskap &
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
National Academies Northstar Summer Institute
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

SFU?

Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning (SFU) i høyere utdanning på bachelor- og masternivå Status som SFU tildeles for 5-10 år til miljøer som kan vise til fremragende kvalitet og innovativ praksis i utdanningen 2010: ett pilotsenter innen lærerutdanning (UIO) 2013: full SFU-utlysning (…tre sentere)

Forventninger Et SFU skal utmerke seg i dokumentert utdanningskvalitet visjoner, strategier og planer for arbeidet med videreutvikling og innovasjon i utdanningen planer for formidling og spredning av kunnskapsutvikling til andre miljøer SFU-ordningen skal fremme interaksjonen mellom studenter, undervisere, støttetjenester og utdanningens kunnskapsbase Det vil bli lagt stor vekt på FoU-basering For profesjonsutdanninger vil også relasjonen til praksisfeltet være sentral

Hvorfor skal BIO søke SFU? Vi er allerede i gang! Vi er ikke så verst på undervising … Vi har bred erfaring med undervisning Biologi er viktig!

Content knowledge Practical skills Societal relevance The BIO-logist Hva krever dette av biologiutdanningen?

Hvordan? Andersson, Foredrag på BIO 2012

Hvordan? Andersson, Foredrag på BIO 2012

Hvem? BIO UNIS NHS Institutt for pedagogikk, UIB Praksisfeltet: HI, +++?

Har vi en plan? Hva gjør vi BRA? Hva funker IKKE så godt? Hva kan vi gjøre BEDRE? Hva bør vi SLUTTE med? Hva TRENGER vi - nye tiltak og ting?

Har vi en plan? Hvordan denne måten å tenke utdanning på kunne implementeres på BIO? Hva passer for oss, hva gjør det ikke? Hva av det vi har er bra, hva ønsker vi å forbedre? Hva slags endringer ønsker vi å gjøre i det vi tilbyr studentene? (endringer i utdanningens fokus, faglig innhold, undervisningsmetoder, undervisningsmål, evalueringsmetoder, etc.)? Hva slags endringer ønsker vi oss, som forelesere (ting vi kan gjøre, ting instituttet kan gjøre, ting studentene kan gjøre)? Hva kan vi oppnå med dagens ressurser, og med økede ressurser (==SFU)? Hva er forskningsbasert undervisning for oss? Hvor mye felt, lab og praktiske ferdigheter skal inngå i undervisningen vår? Har vi en strategi for digitalisering? Hvilken rolle skal forelesningen spille i utdanningen vår? Hva er alternativene? Hvilken strategi skal vi ha for mer aktiv og studentfokusert læring? Kan vi få studentene knyttet nærmere til forskningen vår?

1. Develop individual teachers’ practice (training, with a focus on competence). 2. Develop teacher thinking, HoD thinking, PVC thinking, about teaching and learning (education with a focus on understanding) 3. Develop teacher motivation for teaching (appointment criteria, career structures, reward and recognition, engineering more engaging teaching experiences, with a focus on values and orientations) 4. Develop (local) communities of practice (creating facilitative environments for teachers with a focus on the social context). 5. Develop 1-4 in locally varied, disciple- context- and organisational culture-relevant ways, oriented to addressing local issues and problems 6. Identify successful emergent change and spread best practice across the university Gibb’s list

7. Develop learning environments (at the level of programmes) focussing on curricula, in the widest sense, assessment environments, co-ordination between courses, progression, the affective and social environment of learning etc. 8. Develop learning resources (libraries, e-learning, learning spaces, access to digital resources, laboratories, studios) 9. Develop students (attracting better students, developing learning skills, enhancing student engagement, developing clearer career or educational orientations) 10. Develop quality assurance (course approval, course review, appraisal of teachers, review of support services) so as to have positive influences on teaching development, with a focus on accountability) 11. Undertake evaluation and obtain and interpret evidence, including benchmarking, scholarship of teaching and educational and institutional research, in order to recognise institutional progress and steer future development

Gibb’s list 12. Develop leadership of teaching (for course directors, directors of undergraduate study, PVCs teaching) 13. Identify and remove (infrastructure) obstacles to development and change (such as unhelpful or unnecessarily constraining resource allocation methods, workload allocation methods, promotion criteria, library policy, assessment policy, room allocation systems, quality assurance rules etc.) 14. Integrate and align several of the above in a co-ordinated institutional strategy, and link this to parallel strategies (Estates, Research, Student Support etc.) with a focus on strategic planning and orient all these towards a common goal, with a focus on corporatism. 15. Influence the external environment (e.g. national quality assurance a funding policies) that frame what is possible and institutional priorities, with a focus on politics.

LU selvevaluering mhp Gibb’s list

SFU Rammer Søknadsrunder hvert tredje år; etablering av 3-5 sentre per runde. Ramme på mellom 4 og 6 millioner kr per år per senter. Størrelse på bevilgning i relasjon til miljøets størrelse og plan for sentervirksomheten. Vertsinstitusjonen står som søker av bevilgninger og status som SFU, er prosjektansvarlig i den kontrakten som inngås om senteret og har det praktiske, faglige og økonomiske ansvar for etablering, drift og avvikling av senteret. Vertsinstitusjoner kan samarbeide med andre utdanningsinstitusjoner eller andre typer organisasjoner, (eks.: pedagogiske utviklingssentre, foretak eller organisasjoner med ansvar for praksisopplæring) om etablering, drift og finansiering av senteret.