Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen 17.10.2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen 17.10.2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen

2 Ulike nivå på dokumentert pedagogisk kompetanse Hvilke oppgaver har vi i Nord?
Fremragende underviser Meritteringsordning. Må utvikles for Nord 4 Utvikle nye retningslinjer for Nord til sakkyndig utvalg for vurdering av pedagogisk kompetanse 5 Erfaren underviser Kvalitetsutvikling, bred erfaring og deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet Forskriften har allerede krav til dosent. Krav til prof er nye 3 Basis kompetanse Universitetspedagogikk 10 stp Eller annen dokumentasjon på kompetanse 1 2 Krav til alle fast ansatte Krav til professor (forslag) og dosent Individuell vurdering etter søknad

3 Arbeidsgruppe 2 Har bestått av: Egil Solli, Yvonne Hilli, Marit Bjørnevik/Ketil Eiane, Levi Gårseth-Nesbakk, Hugo Nordseth, Jan Atle Toska og Hanne S Hansen. Studentene responderte ikke. Mandat: forslå tiltak og løsninger for 2, 3 og 4 for Nord universitet Rapport ferdigstilt juni 2018 «Universitetspedagogisk kompetanse – arbeidsgruppe 2»

4 Utdanningsfaglig kompetanse +
3 1. Utvikle system for utdanningsfaglig CV (pedagogisk mappe) Utdanningsfaglig CV, utdanning og erfaringer Refleksjonsnotat om ulike pedagogiske utviklingsprosesser som er gjennomført av den enkelte Nødvendig for ansatte som søker opprykk eller andre akademiske stillinger og søker om merittering 2. Opplæringsmoduler for praktisk pedagogikk utover pedagogisk basiskompetanse 3. Pedagogisk nettverk for mentorer og de som skal evaluere pedagogiske mapper

5 1.Utvikling av pedagogiske mapper
Vi trenger: Utvikle mal (pilot med hjelp fra de som søker opprykk) Digital løsning for mappene Opplæring og motivasjon til å utvikle og oppdatere egen utdanningsfaglig CV

6 2. Opplæringsmoduler for praktisk pedagogikk utover pedagogisk basiskompetanse
Korte moduler for økt pedagogisk kompetanse Videreutvikling utover basiskompetanse Kan utvikles sammen med resten av sektoren – digitale læringsmoduler Utviklingsprosjekt med mentor

7 3. Pedagogisk nettverk for mentorer og de som skal evaluere pedagogiske mapper
Utvikle og dele pedagogisk kompetanse i hele institusjonen Vurdere pedagogisk kompetanse og dokumentasjon i mappene Foreslå nye opplæringsmoduler Vil få en rolle i meritteringsordningen Opplæring av de som er navet i nettverket er nødvendig

8 Bestemmelser for krav til pedagogisk kompetanse ved ansettelse og opprykk ved Nord universitet 3 +
Utvikle utfyllende bestemmelser for pedagogisk og utdanningsfaglig kompetanse som grunnlag for vurdering ved ansettelse og opprykk Ny arbeidsgruppe med HR, dekaner/prodekaner mfl. Frist: utvikles i løpet av høsten 2018

9 5. Utvikling av meritteringsordning for fremragende undervisere
Ny arbeidsgruppe for utvikling av meritteringsordning Kriterier skal utvikles for Nord - erfaringer fra UiT, NTNU, UiB Konseptet, organisering og finansiering må utredes Må bygge på deler av forslagene fra arbeidsgruppe 2 (Utdanningsfaglig CV, Universitetspedagogisk nettverk)

10 Refining performance of taske towards expert level
Teaching delivery Student assessment Educational design Reflexion and self-development Diversifing; 1. widening number of tasks that can be managed 2. increase impact


Laste ned ppt "Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen 17.10.2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google