Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO? Hvordan kan vi utnytte programmet bedre?

2 Nasjonal handlingsplan - Erasmus+ Lansert av SIU 18.mai
Tar utgangspunkt i KDs strategiske mål - med tiltak som skal bidra til å styrke institusjoners deltagelse i Erasmus+ Deltagelse i Erasmus+ skal bidra til å nå målene i norsk utdannings- og kompetansepolitikk Skal gjøre utdanningen relevant, studentene attraktive på arbeidsmarkedet, og gi den enkelte faglig og personlig utvikling Hvorfor øke mobiliteten? Følger stortingsmelding 16 (2016/2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning – Internasjonalisering er et viktig element i kvalitetsutviklingen. Univ og høgskolene skal utdanne kandidater som er aktive, attraktive, og ansvarlige deltagere i det internasjonale samfunnet, med evne til å håndtere de globale samfunnsutfordringene, møte nødvendige omstilling av norsk arbeidsliv og samhandle både nasjonalt og internasjonalt Ønske om oppnå synergier mellom ulike programmer – deltagelse i de ulike programmene har betydning for kvalitetsutviklingen i norsk utdanning. De ulike programmene kan komplementere hverandre og bidra til strategisk måloppnåelse

3 Hovedmål i handlingsplanen
1. Deltagelse skal bidra til økt kvalitet i norsk utdanning og til at norsk utdanning hevder seg internasjonalt Bred deltagelse i Erasmus+ er et viktig bidrag til kvalitet i utdanning, inkludering, innovasjon og kobling mellom utdanning og arbeidsliv 2. Myndigheter og miljøer skal påvirke utforming av programmets utlysninger og prioriteringer til beste for norsk deltagelse Vi presenterer her et utdrag fra handlingsplanen og de punktene som er mest sentrale for UiO.

4 Hovedmål i handlingsplanen
3. Norsk aktivitet i utdanningsdelen av Erasmus+ skal økes i programperioden 3A: Økt søkning til sentralt utlyste midler (fellesgrader, sektorallianser, kunnskapsallianser og kapasitetsbygging) 3B: Økt utgående mobilitet – studie-, praksis- og ansattmobilitet 3C: Økt samspill mellom nasjonale virkemidler og Erasmus+ og koblinger til Horisont2020 og EØS-midlene der dette er hensiktsmessig tiltak: kunnskapskontor i Brussel – NORCORE Hvorfor øke mobiliteten? Følger stortingsmelding 16 (2016/2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning – Internasjonalisering er et viktig element i kvalitetsutviklingen. Univ og høgskolene skal utdanne kandidater som er aktive, attraktive, og ansvarlige deltagere i det internasjonale samfunnet, med evne til å håndtere de globale samfunnsutfordringene, møte nødvendige omstilling av norsk arbeidsliv og samhandle både nasjonalt og internasjonalt Ønske om oppnå synergier mellom ulike programmer – deltagelse i de ulike programmene har betydning for kvalitetsutviklingen i norsk utdanning. De ulike programmene kan komplementere hverandre og bidra til strategisk måloppnåelse

5 Hvordan kan Erasmus+ fremme kvalitet i utdanningen?
Student- og praksismobilitet NOKUTs tilsynsforskrift – alle studieprogrammer skal ha ordninger for tilrettelagt utveksling Partneravtaler med dyp faglig forankring Fokus på faglig relevans i utvekslingsoppholdet Hvordan kan vi oppnå økt aktivitet og økt kvalitet av studie- og praksismobilitet?

6 Hvordan kan Erasmus+ fremme kvalitet i utdanningen?
Ansattmobilitet Undervisningsmobilitet Ramme: Min. 8 timer, min 2 arbeidsdager Kan undervisningsmobilitet brukes mer strategisk/systematisk for å fremme kvalitet i utdanningen? Opplæringsmobilitet Ramme: min 2 arbeidsdager Eksempler : “Staff training week", “International week“, jobbskygging, seminarer og workshops, opplæring i lab (for vitenskapelig ansatte og stipendiater), metodekurs og sommerkurs (for vitenskapelige ansatte og stipendiater) Hvordan kan økt bruk av opplæringsmobilitet bidra til økt kvalitet i utdanningen?

7 Samarbeidsprosjekter – KA2
Strategisk partnerskap Fremme innovasjonsutvikling knyttet til undervisning og metoder, nettverk mellom org. mm. Minst tre organisasjoner fra tre programland Varighet 2 til 3 år Desentralisert tiltak – SIU tildeler

8 Samarbeidsprosjekter – KA2
Kunnskapsallianser Minst seks organisasjoner fra tre programland, hvorav min. to fra UH-sektoren og to virksomheter Omhandler: Kunnskapsutveksling, stimulere til entreprenørskap i høyere utdanning, nye multidisiplinære tilnærminger til læring Varighet to til tre år Sentralisert tiltak – EU tildeler

9 Samarbeidsprosjekter – KA2
Kapasitetsbygging Multilaterale partnerskap. Modernisering, tilgjengelighet, nettverk, interkulturell bevissthet Tre UH-inst. fra programland og tre fra partnerland Joint Projects: utvikling av læreplaner, utvikling av styrings- og ledelsessystemer Structural projects: mot nasjonale høyere utdanningssystemer og utdanningspolitikk i utvalgte partnerland Sentralisert tiltak – EU tildeler

10 Policy Projects - KA3 Overordnet, strategisk tiltak som skal legge til rette for og forsterke satsningene på utdanning og innovasjon i EU Kunnskapsutvikling innenfor utdanning, opplæring og ungdom Fremtidsrettede utdannings- og innovasjonstiltak Sentralisert tiltak – EU tildeler Within Key Action 3 - Support for Policy Reform, the Initiatives for policy innovation are Initiatives for policy innovation aimed to develop new policies or prepare their implementation. Vertical Tabs What does it support(active tab) What does it supportWhat does it support:  Two types of actions are foreseen under the Initiatives for policy innovation: Forward-looking cooperation projects, which aims to stimulate innovative policy development; European policy experimentations, which are led by high level public authorities to experiment policy implementation through field trials in several countries based on sound evaluation methods.

11 Mål om flere samarbeidsprosjekt-søknader fra UiO
Hvordan oppnår vi økt aktivitet og flere prosjektsøknader? Målrettet arbeid mot særlig relevante fagmiljøer? Informasjon bredt ut til alle? Ledelsesdrevet vs initiativ fra fagmiljøer?

12 Synergi mellom Erasmus+ og andre programmer
Mål om økt synergi mellom forskning og utdanning som for eksempel Horisont 2020 og Erasmus+ Fokus på forskningsbasert utdanning Sterke nettverk med samarbeid innenfor forskning og utdanning - leder til enda flere finansieringsmuligheter KA2 prosjekter kan kombineres med forskningsprosjekter De ulike programmene kan komplementere hverandre og bidra til strategisk måloppnåelse

13 Hvordan utnytte Erasmus+ bedre? Temaer til gruppediskusjon
Hvordan kan vi både oppnå økt aktivitet og økt kvalitet i studie- og praksismobilitet? Hvordan kan vi bruke ansattmobilitet (undervisning og opplæring) mer strategisk/systematisk for å fremme kvalitet i utdanningen? Hvordan oppnå økt deltagelse i KA2 ved UiO? Hvordan oppnå økt synergi mellom utdannings- og forskningsprogrammer Hvilke muligheter og hvilke utfordringer er knyttet til de ulike områdene på UiO?


Laste ned ppt "Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google