Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAB- utdanningskvalitet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAB- utdanningskvalitet"— Utskrift av presentasjonen:

1 SAB- utdanningskvalitet
Tiltak 3: Koordinering av eksisterende støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur Berit Karseth (Leder SAB-gruppen for utdanningskvalitet) Møte i utdanningskomiteen 15. mars 2016

2 Koordinering: hva er behovet?
Institusjonsnivå: Strategisk og koordinerende ansvar for utdanningskvalitet Koordinere det faglige og systematiske arbeidet med utdanningskvalitet Forene “ildsjelene” (Scholarship of teaching) Toppnivå: noe som fokuserer på utdanning; peker på behov, prioriterer ressurser, gir tydelig retning: spre kunnskap og erfaring, inspirerer /ildsjel er ikke noe godt

3 1. Institusjonsnivå (fra SAB-gruppe 4)
Viserektor/prorektor for utdanning med overordnet ansvar for UiOs samlede utdanningsvirksomhet Utdanningskomiteens rolle som strategisk organ Kobling mellom faglig og administrativ linje på institusjonsnivå og gjennm hele studiestyringslinjen

4 2. Koordinering av faglig arbeid med utdanningskvalitet
Samle miljøene som driver det faglige arbeidet Fag og forskning, kompetanseutvikling, teknologiutvikling Noe å lære fra de tverrfakultære satsningene? Tværrfakultær faglig satsning innenfor utdanningskvalitet der universitetet og fakultetene har en overordnet strategisk styring Center for Teaching and Learning (CTL)

5 3. Forene “ildsjelene” (Scholarship of teaching)
Fagnær ekspertkompetanse på undervisnings- og læringsarbeid Kunnskaps- og erfaringsdeling Kulturbygging Verdsetting av fremragende undervisning Teaching Academy (TA)

6 CTL og TA finnes internasjonalt i ulike varianter
Mulige norske navn: Senter for universitetspedagogikk, utdanningskvalitet og teknologi Akademiet for fremragende undervisning Hvis man har en teknisk forståelse av hva TLC er så et TA for fagkompetansen man ikke har (f.eks kollegaveiledning), Hvis TLC: da blir TA gjerne brukt som en kulturspreder i organisasjonen – fokus på endringsarbeid lokalt + en viss status å være oppnevnt Eksempel på TLC som en tydelig faglig enhet: Helsinki All Fellows should contribute towards promoting the Academy’s activities and initiatives, and good teaching practices in NUS. They should also serve as connectors for identifying and communicating teaching related issues between their department/faculty and the Academy. Barring conflicts in schedules, Fellows are expected to attend the monthly Academy meetings and contribute to the Academy by being actively involved in at least one of the following activities per year. Sub-committee projects (e.g. ad hoc committees like review of the student feedback system; or permanent committees like the Teaching & Learning Club, Publications, etc.) Research (in the area of education/pedagogy/teaching & learning) Ambassadorial role (including helping to host visiting scholars to NUS, supporting external and internal outreach, consultation work relating to teaching, supporting CDTL by facilitating workshops etc.) Others: such as contributing to Academy discussions and shaping the future direction of the Academy; contributing to discussions with regard to the future directions of NUS’ educational policy (National University of Singapore)

7 Konkret forslag Fusjonere og bygge ut eksisterende ressurser til et CTL organisert ved et fakultet Forskningsfundert Koble administrative/ tekniske og faglige støtte- og utviklingsressurser Gi støtte og service Kompetanseutvikling Bidra til kunnskapsgrunnlag for kvalitetsutvikling Opprette TA som egen enhet (eget styre?) med kobling til CTL og andre Faglige ressurser Forene ildsjelene Kulturspredning gjennom møteplass, seminarer/workshop Merittering CTL og TA med direkte linje til toppledelse (og utd.kom) ikke innom dekan (i faglige spørsmål) Paralell til hvordan vi organiserer felelsaktiviteter på forskningssiden – tverrfaglige satsinger Forslag ressurseri et CTL: FUP DML Analyseressurser? Bibliotek Eiendom Ideer til innhold: Systematisere arbeidet med kursing av seminarledere+++ Kan vi trekke studentene inn i dette? Studentene er også en ressurs i dette arbeidet – gi Sp-uttelling til studenter som bidrar i dette arbeidet i en CTL-sammenheng? I hvertfall på sikt. oppdra neste generasjon: skrive oppgaver, bør være mulig å være stipendiat her... Pro-/viserektor for utdanning: strategisk styring Utdanningskomiteen: premissleverandør og avdekker/prioriterer behov

8 Hva nå? Diskutere konsept og innhold
Grunnlag for innspill til budsjettsak?


Laste ned ppt "SAB- utdanningskvalitet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google