Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
SAB-oppfølging: Utdanningskvalitet Mot en felles visjon for utdanningsvirksomheten ved UiO Berit Karseth

2 Hvorfor visjon? (fra gruppens arbeid i fase 1)
Område Observerte/dokumenterte utfordringer som gir gap ift ønsket ambisjon SABs anbefalinger (i kort form) Tiltak gruppa ønsker å vurdere Overordnet visjon for utdanning ved UiO For lite ledelsesoppmerksomhet og -fokus på utdanningsfeltet For lite oppmerksomhet på fremragende undervisning og utdanning Manglende gjennomføringskraft – det er satt av mye midler til studiekvalitet de siste årene, men vanskelig å se hva som har skjedd Det foregår mye utvikling og mange tiltak, men det skjer for tilfeldig og fragmentert Studentene våre vet for lite om hva de går til når de begynner ved UiO Usikkert om studentene våre opplever mestring fra første stund Forskning og utdanning ses på sammen i for liten grad For generelle og vage formuleringer om utdanning i UiOs plandokumenter At UiO […]learning and education appears not to be considered as a communal space constituted by criss-crossing investigations. UiO is not doing enough to challenge underperforming teams and individuals, or to reward excellence. Moreover, UiO has the privilege of being located in the Norwegian capital, with its wealth of cultural, governmental and business resources, yet we find that it lacks the flexibility and interest required to integrate them in its own activities. UiO needs to develop a broader and deeper understanding of interdisciplinarity. Visjon knyttet til hva man får ekstra ved å studere ved UiO – hva er forskningsbasert undervisning for oss? (forskningsnær undervisning? inquiry-based – lære å jobbe forskningsmessig?) – programmene våre må reflektere dette. Studentenes læring er vårt fokus Utnytte de fordelene vi har som bredde- forsknings- hovedstads-, internasjonalt orientert universitet Alle bør ha mulighet for praksis eller annen type samfunnsnyttige undervisning Legge til rette for tverrfaglighet (alle program bør ha et tverrfaglig element) Helhet og sammenheng på tvers av det akademiske, administrative, tekniske og ledelse Merittering/Mestring/ Ledelse/styring

3 SAB-UiO: Profile Dimension Analysis – I SAB-utdanningskvalitetsversjon
Global Regional Comprehensive Focused Felles visjon? Curiosity-driven Relevance-driven Disciplinary Interdisciplinary ?? Competition Co-operation Inward-looking culture Outward-looking culture Basic research Applied research Selectivity Accessibility Dependence Autonomy Decentralization of authority Centralization of authority Felles visjon Operasjonalisering lokalt This illustration shows in what direction the SAB recommends UiO to move on each profile dimension. The longer the blue arrow, the more movement is needed (according to the SAB’s assessment). Red arrows mark in what direction the working group for SAB-utdanningskvalitet places their vision text according to the discussions so far.

4 Arbeidsgruppa så langt: Om format
Visjon reflekterer kultur og tradisjoner Visjon reflekterer styrker/konkurransefordeler Visjon forfekter «hvor vi vil være om x antall år» Det unike ved UiO: Det skal være vanskelig å imitere oss Språk er en utfordring!! Unngå tradisjonelt “planspråk” Innhold og språk må snakke til hjertene, I tillegg til hodene Skille virkemidler og visjonstekst? Primært intern eller ekstern målgruppe? Foreløpig tyngdepunkt mot det interne? Inspirere undervisere Tydeliggjøre overfor studenter Men: omdømme er et element Nasjonalt fokus? Internasjonalt fokus?

5 Arbeidsgruppa så langt: Om innhold
Elementer: Ta utgangspunkt i UiOs posisjon som bredt og internasjonalt fokusert forskningsuniversitet Studenters læring i fokus Skal snakke til undervisere Skal gi felles retning for utvikling av utdanning ved UiO, men være fleksibel nok til å ivareta ulike faglige behov Pedagogisk nyutvikling og innovasjon (inkl teknologiske muligheter) Det handler om tilegnelse av faglig kunnskap, men ikke minst generiske ferdigheter. Forskningsbasert, forskningdrevet, forskningsnær UiO skal tilby forskningsbasert utdanning gjennom aktiv deltakelse i forskningsnær undervisning og forskningsdrevne læringsprosesser.

6 Prosess Utdkomiteen 22.09.15 Utdkomiteen 27.10.15 Utdkomiteen 24.11.15
Lokal prosess: Undervisnings/ utdanningslederforum Programlederforum Etc Utdkomiteen Utdkomiteen Utdkomiteen Rektorat Styre Høring +++ Intro Prosess Gruppas arbeid så langt Tekstforslag til diskusjon Umiddelbare innspill fra utd.komiteen Tekstforslag (innarbeidet innkomne innspill) til diskusjon

7 Et eksempel (I prosess)

8 Utdanning som sprenger dine grenser
Statement 1 Statement 2 Statement 3 Dette betyr for deg som student: A B C Dette betyr for deg som ansatt: Dette betyr for UiO: Metatekst


Laste ned ppt "Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google