Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Arbeidsmåter i naturfag
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Elevers bruk av naturvitenskapelige begreper i tekster relatert til genteknologiske kontroverser Forskningsseminar ved IPP 04. juni 2003 Stein Dankert.
Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Hvordan skrive en god utredning?
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Elever som forskere i naturfag – med wiki
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Utforskeren.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Aggression Replacement Training
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
CAKE En sterkere HMS-kultur
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva er realfag? B – Samarbeid
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Gjennomgang før eksamen
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag? Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk

Agenda Peke på ulike problemstillinger Ikke beskrive situasjonen Diskutere begrunnelser og mål Problematisere relevansen av naturvitenskapelig kunnskap

Naturfag for alle I skolen: 10 + 1 år, minst! 1 til 5 timer pr. uke (x 2?) Til sammen ca. 930 undervisningstimer Vi trenger gode begrunnelser for naturfag som skolefag!

Begrunnelser Det økonomiske argument Det praktiske argument Det kulturelle argument Det demokratiske argument Ref: Sjøberg. S. (1997): Scientific literacy and school science – Arguments and second thoughts. In: Sjøberg & Kallerud (Ed): Science, Technology and citizenship. NIFU rapport 7.

Det økonomiske argument Det er viktig at arbeidsstokken holder høyt nivå angående naturfaglige kunnskaper og ferdigheter Motargumenter: Naturvitenskapelig forståelse eller teknologiske ferdigheter? Hvem er best lønnet? Sammenheng mellom naturvitenskapelig kunnskapsnivå og BNP? Ikke relatert til allmenndanning, men til spisskompetanse?

Det praktiske argument Naturvitenskapelig kunnskap viktig for å kunne mestre dagliglivet bedre Motargumenter: Forveksling av naturvitenskap med teknologi? Er kjennskap til Newtons lover nyttig for bilister? Krever bruk av mobiltelefon naturvitenskapelig innsikt? Handlingsregler (hvordan) mer enn naturvitenskap (hvorfor)?

Det kulturelle argument Naturvitenskapen er et hovedelement i vår kultur og har vært med å forme vårt verdensbilde Thomas Hylland Eriksen: Å være uvitende om Darwins verk er en minst like stor dannelsesbrist som ikke å kjenne grunntrekk hos Marx og Freud Darwinismen tematiserer Forholdet mellom konkurranse og samarbeid Menneskets frie vilje Begrepet ”utvikling” Forholdet mellom individ, art og økosystem Ref: Eriksen, T. H. (1997): Vitenskapen og kulturlivet. Samtiden. 2/3

Det demokratiske argument Naturvitenskapelig kunnskap viktig for å kunne delta i debatter og for å kunne gjøre seg opp begrunnede meninger Mange av utfordringene i samfunnet har en naturfaglig komponent Motargumenter: Involvert naturvitenskap er ofte komplisert Naturvitere er ofte uenige Beslutninger bør være verdibaserte

Hvilke typer debatter bør ’alle’ kunne delta i? Personlige valg Bruke fluor tabletter? Politiske valg Bygge gasskraftverk? Forskningspolitiske prioriteringer Satse mer på forskning på elementærpartikler? Sosio-vitenskapelige kontroverser

Hvilke kunnskaper trengs? For å kunne forstå kontroversene kunne delta i diskusjonene kunne gjøre seg opp en gjennomtenkt mening

Sosio-vitenskapelige kontroverser Kjennetegn Risikofokuserte Dobbeltkontroverser Forskningsfront Ekspertuenighet

Ekspertuenighet

”Høyspentledningsaken” Ref: Wormnæs, O., & Vistnes, A. I. (1994). Kan vi stole på vitenskapen? Oslo: J. W. Cappelens Forlag.

Ekspertuenighet og naturfag i skolen Ekspertuenighet ukjent begrep? Naturfag som produkt i skolen: Universelle fakta Naturvitenskap som prosess i skolen: Naiv utgave av positivisme? Naturvitenskap som institusjon i skolen: Fraværende?

Hvilke ’basal-kunnskaper’ trengs? Kunne forstå problemstillingen Kunne skille ulike problemstillinger Kunne forstå naturvitenskapelige resonnementer? Relevant fagstoff varierer fra sak til sak! Vi vet ikke!

Hvilke sakskunnskaper trengs? Ulike handlingsalternativ Ulike konsekvenser av handlingsalternativene for eksempel risikoer Estimat for sannsynligheten av ulike konsekvenser

Naturvitenskap marginaliseres? En observasjon (Prosjekt DoCTA): Elever diskuterte etiske sider ved genteknologi De brukte naturvitenskapelige ’ord’ i diskusjonene Umulig å se fra ordbruken om de hadde forstått ordenes naturvitenskapelige betydning Min hypotese: Naturfaglige ord brukes ikke som merkelapper på naturvitenskapelig kunnskap, men brukes som merkelapper på saker og problemområder

Hvordan tolker allmennheten ekspertuenighet? Elever i min doktorgrads-studie: Ekspertuenighet gjør det vanskelig Noen er kanskje inkompetente Noen er kanskje styrt av interesser ”Ingen vet …”  ”Det er umulig å vite sikkert…”  Kunnskapsrelativisme?

Hvordan ønsker vi at allmennheten skal tolke ekspertuenighet? Naturvitenskap som prosess: Forskningsfront Påstander legges fram for diskusjon Etablert kunnskap Konsensuelle fakta Fra forskningsfront til etablert kunnskap: Argumentering og uenighet Legitimt og nødvendig

Naturvitenskapelig allmenndanning Naturvitenskap som prosess På laboratoriet (”metode”) Sosiale prosesser Naturvitenskap som produkt ”Explanatory stories”, f.eks: Partikkelnaturen til materien Sykdommer og mikroorganismer

Allmenndanning og forskningsfront Hvis forskere er uenige og i letefasen: Hvordan skal menigmann vurdere påstandene? Lettere med kunnskap om naturvitenskap som prosess? Menigmann må konkludere der forskere mener ennå ikke å kunne konkludere? Menigmann vurdere vitenskapelig holdbarhet? Eller basere seg på påstander det er faglig enighet om? ”Usikkert om ’det’ innebærer en risiko for ’skade’, risikoen er i tilfelle ’liten’.” Hvem ’bestemmer’ hva det er enighet om?

Informasjonsvurdering Fenomenologisk analyse av vurderingsstrategier: Gi opp naturvitenskapelig dimensjon Se etter pålitelighetsindikatorer Bruke vitenskapelige kriterier Bruke kontekstuelle kriterier

Gi opp naturvitenskapelig dimensjon Tar beslutningen på grunnlag av argumenter uten naturvitenskapelig dimensjon

Pålitelighetsindikatorer Fokuserer på innhold, men uten at kriteriene kan regnes som vitenskapelige Øker tiltro?: Kildehenvisninger og referanser Faglig inntrykk / mange faglige detaljer Logikk i argumenteringen Svekker tiltro?: Bruk av manipulerende retorikk Ensidighet i framstilling

Vitenskapelige kriterier Fokuserer på innhold, ikke på kjennetegn ved kilden til informasjonen Krevende: Læres gjennom fagutdanning Varierer fra fag til fag Legitimt for lekfolk å fokusere på kontekstuelle faktorer?

Kontekstuelle kriterier Fokuserer på kjennetegn ved kilden til informasjonen, ikke på innhold Eksempler på kriterier Kompetanse Anseelse i forskningsmiljøet Finansiering Interesser Verdier Nøytralitet (?) Forutsetter kunnskap om naturvitenskap som institusjon?

Naturvitenskapelig allmenndanning I forhold til sosio-vitenskapelige kontroverser Forutsetter kunnskap om: A Naturvitenskap som produkt B Naturvitenskap som prosess C Naturvitenskap som institusjon

Alle lysark er lagt ut på min hjemmeside: www.uib.no/people/pprsk/Dankert/