Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Katarina Pajchel

2 Oversikt Naturfag som almendannende fag Naturvitenskapens egenart
Religiøs kunnskap Fire modeller for vekselvirkning mellom tro og vitenskap – fra Ian Barbour

3 Naturfaglig allmenndannelse
Hvilke kunnskaper bør alle ha i naturfag? Kunnskaper i naturfag Kunnskaper om naturfag Scientific literacy Innebærer også å kunnskap om naturvitenskapens egenart … the science-literate person is one who is aware that science, mathematics, and technology are interdependent human enterprises with strengths and limitations; understands key concepts and principles of science; … and uses scientific knowledge and scientific ways of thinking for individual and social purposes. Science for All Americans (AAAS, 1989)

4 Naturvitenskapens egenart
Noen eksempler på kjennetegn Verden er forståelig Naturvitenskapelig kunnskap er varig, men har en midlertidig karakter Vitenskap baserer seg tungt, men ikke utelukkende, på observasjoner, eksperimentell evidens, rasjonelle argumenter og skepsis Det finnes ikke én bestemt vitenskapelig metode Observasjoner er teoriladet Vitenskapsfolk er kreative Vitenskap er en del en den sosial og kulturelle tradisjon Vitenskapelige ideer er påvirket av sosial og historisk miljø Vitenskap kan ikke gi fullstendige svar på alle spørsmål Derek Hodson & Siu Ling Wong (2017), Science for All Americans (AAAS, 1989)

5 Religiøs kunnskap Praktisk og rituell dimensjon
Erfarings og følelsesdimensjon Narrativ eller mytologisk dimensjon Læremessig og filosofisk dimensjon Sosial og institusjonell dimensjon Anselm av Cantebury: Tro som søker å forstå

6 Konflikt Naturvitenskapens og religionenes spørsmål og forklaringer sammenfaller Ulike svar som ikke er forenelige

7 Uavhengighet Hvordan? Hvorfor? Andrei Rublev, “Treenigheten”

8 Dialog Forutsetninger og grensespørsmål Innskrift på inngangsbøren til
Cavendish Laboratoriet i Cambridge, sitat fra Salme 111.

9 Integrasjon Sammenfallende spørsmål Komplementære svar Eksempler:
Naturlig åpenbaring, naturinspirert åndelighet


Laste ned ppt "Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google