Overgang grunnskole – videregående opplæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Ansvar og prosesser i skolen
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
SKOLEREGLEMENT.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lærekandidatordningen
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Foto: Bjørn Erik Olsen Fylkesutdanningssjefens skolebesøk – 2015 Medbestemmelsesmøte
Rådgiversamling i Vrådal nov
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Yrkesfaglig fordypning
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
System for godt læringsmiljø
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

Overgang grunnskole – videregående opplæring. Anita Kristiansen, rådgiver ved oppvekst- og utdanningsavdelinga

Plikt til å informere om retten til samisk opplæring? Skoleeier/skole har ikke en generell plikt til å opplyse elever/foresatte om retten til opplæring i/på samisk. Skoleeier/skole har derimot generell veiledningsplikt hjemlet i forvaltningsloven § 11 dersom elev/foresatt henvender seg til skoleeier/skole med forespørsel om opplæring i/på samisk.

Antall elever som har samisk i grunnskolen i Norge Kilde: Samiske tall forteller 6 Skoleår Førstespråk Andrespråk Elever totalt 1990-1991 593 621 1214 1991-1992 626 736 1362 1992-1993 695 800 1495 1993-1994 743 937 1680 1994-1995 789 909 1698 1995-1996 791 964 1755 1997-1998 897 1218 2115 1999-2000 971 1376 2347 2005-2006 998 2057 3055 2006-2007 1020 1652 2672 2007-2008 1027 1515 2542 2008-2009 1043 1474 2517 2009-2010 1010 1336 2346 2010-2011 1274 2245 2011-2012 940 1213 2153

Grafisk fremstilt blir det slik:

Antall elever med samisk i fagkretsen i den videregående skolen Antall elever med samisk i fagkretsen i den videregående skolen. Tall for Nordland fylke. Kilde: Samiske tall forteller 6. Skoleåret 2013/2014: 24 elever. * Fylkesmannens egne tall

Grafisk fremstilt blir det slik:

Disse har søkt statlig tilskudd til samiskopplæring skoleåret 2013/2014 Nordland fylkeskommune: Bodin vgs. Bodø vgs. Knut Hamsund vgs. Meløy vgs. Mosjøen vgs. Polarsirkelen vgs. Saltdal vgs. Sortland vgs. Nettverksbygging?

Avgiverskoler og mottaksskoler Søknadsgrunnlag for skoleåret 2013-2014 for samisk i grunnskolen: 143 elever totalt i Nordland. Av disse går 19 på ungdomstrinnet. Skoleåret 2013-2014 er det 24 elever som har samisk i videregående skole i Nordland.

Hva gjøres i grunnskolen? Innskrivingsskjema ved skolestart – foreldre må krysse av for om eleven ønsker samisk. Noen skoler har rutine på at alle tilflyttere skal bli stilt spørsmål om de ønsker samisk.

Hva gjøres i videregående skole? Elevboken Vil bli noe! inneholder informasjon om retten til samiskopplæring i videregående opplæring, med henvisning til Utdanningsdirektoratet. Systemet Vigo har faghistorikken til eleven som følger eleven over til den videregående skolen. Ved søknad om inntak til videregående opplæring, er det mulig å krysse av for ønske om samisk som andrespråk og andre opplysninger.

Tenketanken Drøft med sidemannen din om det fins andre smarte grep som kan sikre overgangen mellom grunnskole og videregående opplæring.

Anita Kristiansen, rådgiver ved oppvekst- og utdanningsavdelinga Resultater fra tilsyn med samiske elevers rettigheter etter opplæringsloven Anita Kristiansen, rådgiver ved oppvekst- og utdanningsavdelinga

Tema for tilsynet Kontroll av skoleeiers etterlevelse av plikten til å gi opplæring i og/eller på samisk etter opplæringsloven kapittel 6. Som en del av dette skal det kontrolleres om skoleeier har etablert og implementert et forsvarlig system for å sikre at elevene får oppfylt sine rettigheter, jf. kravet til internkontrollsystem i opplæringsloven § 13-10.

Mål for tilsynet Tilsynet er avgrenset til bestemmelser som gjelder særskilt for samiske elever. Sikre at samiske elever får det tilbudet de har krav på etter loven. Sikre at samiske elever gis mulighet til å oppnå kompetanse innen samisk språk.

Tilsynets rettslige krav Opplæringsloven § 6-2 om elevers rett til opplæring i/på samisk i grunnskolen. Forskrift til opplæringsloven § 7-1 om alternative opplæringsformer i samisk. Opplæringsloven § 9-3 om at skolene skal ha tilgang til nødvendig utstyr, inventar og læremiddel. Opplæringsloven § 13-10 om krav til forsvarlig system (internkontrollsystem)

Skriftlige tilsyn i Nordland 2013 - 2014 Utvalgte skoleeiere: Evenes kommune Narvik kommune Rana kommune Saltdal kommune

Hvilken dokumentasjon ble innhentet? Beskrivelse av samiskopplæringen Timeplanene til elevene Arbeidsplanene/ukeplanene til elevene Beskrivelse av innhold i opplæringen Elevvurderinger Kartleggingsopplegg Oversikt over lærerkompetanse

Hvilken dokumentasjon ble innhentet? Avtale med ressursskole Beskrivelse av undervisningsopplegget ved ressursskole Kopi av møtereferater mellom ressursskole og kommune/skole Rutinebeskrivelser for oppfølging av opplæringen Kopi av elevevalueringer gjort av ressursskolen Evalueringer av undervisningsopplegget ved ressursskolen

Hvilken dokumentasjon ble innhentet? Beskrivelse av skoleeiers system for å vurdere og følge opp at kravene i opplæringsloven og forskrift til loven blir oppfulgt, jf. de bestemmelser som er gjenstand for kontroll i tilsynet Redegjørelse for implementeringen av skoleeiers system

Foreløpige funn - organisering Fjernundervisning eller med lærer på hjemskolen. Eneundervisning eller organisering i gruppe der det er naturlig. Fritak fra 76 timer i andre fag på barnetrinnet: Ble dette praktisert som årstimer? Uklart. Elever/foreldre kan velge språknivå (samisk som førstespråk eller andrespråk). Mer uklart når det gjelder valg av samisk språk (nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk). Det blir valgt fritak fra fremmedsspråk/språklig fordypning.

Foreløpige funn - lærerkompetanse Skoleeiere som har egne samisklærere, har fagkompetent personale. Det benyttes ikke ufaglærte arbeidstakere i opplæringen.

Foreløpige funn – kontroll/oppfølging Skoleeier har overordnede kvalitetsvurderingssystem (internkontrollsystem) med sjekklister og årshjul. Dette skal bidra til å sikre årlig kontroll og møtepunkter mellom rektor og sentraladministrasjon for rapportering og oppfølging av samiskopplæringen. Vi ser ulikheter i hva det rapporteres om: Tilskuddsgrunnlag (antall elever og årstimer) eller innhold i opplæringen. «Hands on»: Noen rektorer følger opplæringen.

Foreløpige funn – kontroll/oppfølging Rektor har ansvar for læreplankrav. Samisklærer eller ressursskole gjør kartlegging av eleven. Samisklærer rapporterer til rektor og ressursskole rapporterer til hjemskole. Noen har avtalefestet halvårsvurdering med ressursskolen.

Foreløpige funn - læremidler Skolene kjøper inn nødvendige læremidler i samarbeid med ressursskolen. Læremiddelsituasjonen kan være vanskelig. Det fremgår ikke klart hvordan skoleeier tilrettelegger for IT-løsninger i forbindelse med fjernundervisning.

Foreløpige funn - saksbehandling Rektor behandler henvendelser med ønske om opplæring i samisk og innvilger timer til samisk. Husk at det skal fattes enkeltvedtak dersom eleven blir fritatt for opplæring i andre fag. Delegering av myndighet må fremgå av delegasjonsreglementet. Kartlegging av ønsker om samiskopplæring skjer via innskrivingsskjema ved skolestart, og noen skoler har rutine på å etterspørre dette hos tilflyttere til kommunen. Andre har ikke felles system for kartlegging, det varierer fra skole til skole.

Foreløpige funn – alternative opplæringsformer Fjernundervisning blir organisert ved at eleven er i lyd/bildestudio ved hjemskolen eller bruker nettundervisning. Bruker verktøy som Skype. Kombinasjonsløsninger som fjernundervisning/tilreisende lærer brukes også. Skolen tilrettelegger lokaler og utstyr. Elevene har tilsyn ved behov - de yngste elevene har gjerne assistent. Noen skoler har system for at elevene fører logg for hver time. Elevene har årlige samlinger ved ressursskolen (oftest som ukesopphold) og ressursskolen besøker hjemskolen.

Foreløpige funn – alternative opplæringsformer Tap av undervisning i øvrige fag kompenseres ikke ved opphold ved ressursskolen Skolene får tilsendt læreplaner fra ressursskolen. Skolene får tilsendt rapporter og evalueringer fra ressursskolen.

Foreløpige funn - fjernundervisning Hvordan følger kommunen opp om elevene og lærer møter til fjernundervisning? Ordinær fraværsregistrering av elever. Uklart om registrering av lærerfravær/ikke gjennomførte timer og kompensasjon for dette. Hvordan involveres foreldre i utarbeidelse av alternative opplæringsformer? Uklart.

Tilsynsrapporter Fylkesmannen.no – velg Nordland - Tilsyn og kontroll

Vel hjem! Noen spørsmål til slutt?