VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING 12.12.12 NAMSOS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Utviklingssamtalen – Vikhammer skole
Læringsledelse - prosess
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Skrivestien.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Modellkommunene Hva er unikt?
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Den gode skoleeier I Nes.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Overgang for elever med spesielle behov
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS

HVORDAN IMPLEMENTERE ARBEIDET MED VURDERING FOR LÆRING LOKALT? Viktige forutsetninger fra mitt ståsted: Skape en felles forståelse om behov for endring (jf. oppfølg. av Vurderingsforskriften) Skape / etablere et eierforhold til utviklingsoppgaven Grunnlagsdiskusjoner / Erfaringsdeling Ha struktur på arbeidet Nettverk Kollegaveiledning Press / støtte

3 «Veilederkorpset gir støtte til skoleeiere og skoler som trenger veiledning, for å bedre læreprosessene i skolen» 3 skoler i Namsos kommune takket «ja» til tilbudet fra UDIR om deltakelse i Veilederkorpset ( ). Deltakende skoler og politikere gjennomførte ulike nasjonale undersøkelser, bl.a. Ståstedsanalyse og Skoleeieranalysen. Skolene valgte vurdering som felles tema for veiledningen. Kommunale rutiner for:  Årlig oppfølgingsplan  Opplegg for elevsamtalen /Dialog om annen utvikling  Utviklingssamtalen Øvrige skoler ble trukket inn i prosjektet. Vektlegging av erfaringsdeling.

4 Tilbud fra UDIR om å delta på VFL – pulje 3 Nord-Trøndelag kunne få med maksimalt 8 kommuner. Minst 3 skoler fra hver kommune måtte delta for å få tildelt maksimal sum (kr ) Krav om at kommunen måtte gå inn med tilsvarende beløp Kommunal ressursperson i 20% stilling Namsos søkte og fikk «ja» UDIR

5 Deltakelse i VFL-3: Egen sak i rektormøte Bred enighet om at alle våre 8 grunnskoler skulle delta Videreføring av veiledningsprosjektet fra året før Namsos kommune

 Pedagogiske tema skal ha en sentral plass i rektormøtene  Dele erfaringer, utfordre hverandre, avklare videre veivalg,.. Styrke prosjektkompetansen.  Aktuell litteratur kjøpes inn og benyttes både i rektormøter, dialogsamlinger og på skolenivå!  Kompetansen innen temaet Vurdering for læring skal styrkes i alle ledd (lærere, skoleledelse, kommuneledelse)  Namsoslærerne skal bli enda dyktigere lærere, noe som skal gi seg utslag i økt læringsutbytte / økte faglige prestasjoner blant elevene!  Gjensidig forpliktelse mellom rektor og oppvekstsjef  Krever et langsiktig og systematisk arbeid! Ha evne til å prioritere.

Det er det som skjer i klasserommet som avgjør om skolen endrer seg.

Lærende nettverk Satsingen skal organiseres som lærende nettverk Lokal frihet i organisering av nettverkene Det skal legges til rette for å skape dialog og refleksjon som grunnlag for utvikling av praksis Utvikler, støter opp om og forsterker relasjoner Det skal tilrettelegges for møteplasser på tvers av enheter og nivå. Handler om å etablere strukturer og arbeidsformer lokalt som bidrar til videreutvikling av praksis Nettverkene skal være arenaer for faglig utvikling, erfaringsutveksling og refleksjon. Arbeidet skal ta utgangspunkt i konkrete praksiseksempler som støttes opp med teori og forskning.

Lærende nettverk jevnlige samlinger med krav om arbeid/utprøving i klasserommet mellom samlinger/nettverksmøter vektlegge erfaringsdeling og refleksjon over egen praksis. utvikle en kultur i nettverket for å lære av hverandre og for å reflektere over og stille spørsmål ved egen og andres praksis Det må være lov å gjøre feil En kan ikke tenke for smått Ikke skjemavelde Det er praksis som teller

LÆRENDE SKOLE

Lærende nettverk

Samlinger Lekse til dialogsamling 2.docx Program dialogsamling 2.docx Erfaringsdeling dialogsamling 2.docx Evaluering samling 2 oppsummert.docx Program ungdomstrinnet.docx

SKOLE A SIN STANDARD NÅR DET GJELDER VFL Skolens rutiner for VFL Skolens praksis i klasserommet Forventninger til elevene Forventninger til foresatte Ansattes praksis mm

VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS