«Ungdomstrinn i utvikling»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
HVA MED MEG? Dato: Sted: Filadelfia,Arendal Kl:
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
Strategisk ledelse og IKT
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Universitetsturne 2013 i Nordland
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Nasjonale prøver.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Drammensskolen – Norges beste skole
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Eksempel på mødeskema klasse Eksempel på mødeskema 3. klasse.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Kontaktmøte 15. mars 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

«Ungdomstrinn i utvikling» Fagdag i regning 13/5-14 Gnist-prosjektleder i Oppland, Kirsti E. Grinaker

08.30-09.00 Registrering 09.00-09.10 Velkommen v/Laila Gladbakke, skoleanv.i Nordre-Land og innledning v/Kirsti E. Grinaker, Gnist prosjektleder 09.10-09.45 Erfaringsdeling fra en satsing med matematikksenteret v/ to lærere fra Nord-Gudbrandsdalen 09.45-12.00 Praktisk og variert undervisning på ungdomstrinnet og regning som grunnleggende ferdighet v/ Hanne M. Dalby, Vitensenteret 15 min pause legges inn underveis 12.00-13.00 Lunsj 13.00-14.00 «Arbeid med regning som satsingsområde i Ungdomstrinn i utvikling» -Erfaringer fra pilot, og om samarbeidet mellom skole og høgskole v/ Are Solstad, utviklingsveileder i Hedmark 14.00-14.15 15 min pause 14.15-14.30 Film om nasjonale prøver 14.30-14.45 Oppfølging av resultater fra Øystre-Slidre u-skole v/ Pål Lundby utviklingsveileder i Oppland 14.45-14.55 Hvordan jobbe systematisk med resultater i ungdomstrinn i utvikling? v/ Inger Granli, Utviklingsveileder i Oppland 14.55-15.00 Avslutning v/Kirsti E. Grinaker, Gnist-prosjektleder

Pulje 2 Nord-Fron 1 Sør-Fron Ringebu Lunner Jevnaker Gran Gjøvik 7 SKOLEEIER SKOLER TEMA UH-TILBYDER Skoleeier Privat Kommunal Navn på skoler Privat (antall) Kommunal (antall) Klasse-ledelse Regning Lesing Skriving Nord-Fron   1 Vinstra u-skole HIL Skåbu oppvekst Sør-Fron Sør- Fron u-skole Ringebu Ringebu u-skole Lunner Lunner u-skole Harestua skole 1-10 Jevnaker Jevnaker skole 5-10 Gran Gran u-skole Brandbu u-skole Bjoneroa skole 1-10 Gjøvik Kopperud skole 1-10 HIHM Snertingdal skole 1-10 7 12 2 6 4

PRAKTISK KLASSELEDELSE REGNING LESING SKRIVING VARIERT RELEVANT FOKUS PÅ: KLASSELEDELSE REGNING LESING SKRIVING TILTAKENE: Skolebasert kompetanseutvikling VARIERT www.udir.no/ ungdomstrinnet RELEVANT ORGANISASJONSLÆRING VURDERING FOR LÆRING Lærende nettverk

Overordnet plan i Oppland Langsiktighet 2013-2017 Før, under og etter en pulje

Erfaringer fra pilot og pulje 1 Eierskap og forankring var varierende-sent i gang Klare mål og forventninger må utarbeides mellom alle samarbeidspartnere Nettressurser tilfeldig brukt Pulje 1: Stor betydning at rektor involverer ressurslærer og tillitsvalgt Eierskap og forankring fra klasserom til politisk nivå Avgjørende å jobbe systematisk med et felles kunnskapsgrunnlag Rolleavklaringer SMT/IGP-Sikre prosess Viktig med forankring i det ordinære arbeidet Jobbe med organisasjonskultur som et gjennomgående tema Justere kurs og planer etter behov og i samarbeid med Høgskolen

Roller Gnist-prosjektleder Skoleeiere Skoleledere Ressurslærere Tillitsvalgte Utviklingsveiledere

Link til film http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Eksempler-fra-praksis/Hovseter/