Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Skrivestien.
Et bilde av en offentlig leder..
Melding til Stortinget…
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Aggression Replacement Training
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Skolevandring.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Framtid - Samspill - Skaperglede
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Ståstedsanalysen 2016Info til personalet man
De viktigste resultatene
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
«Alle med» Skåredalen skole
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling Ringebu ungdomsskole

Gjennomført ståstedsanalysen to ganger: Januar 2011 Januar 2012

Hvorfor tok vi i bruk ståstedsanalysen? «En trenger ikke være dårlig for å bli bedre» Det gikk litt tregt med skoleutviklingsarbeidet Vi fant at ståstedsanalysen var et refleksjons- og prosessverktøy vi kunne bruke til å sette i gang utvikling og kvalitetsforbedring på skolen Målet var å skape en felles oppfatning av skolens praksis og hvilke områder skolen burde arbeide videre med

Felles ståsted er viktig fordi… Eirik Irgens

Et bidrag til å utvikle ny felles kunnskap Wells’ læringssyklus innebærer at kvalitetsarbeid må forstås som en kontinuerlig prosess der erfaring og informasjon blir videreutviklet gjennom kollektiv kunnskapsbygging Kunnskapsbyggende prosesser kan tilrettelegges ved å benytte en spørrende tilnærming. Jf. John Dewey: ”Learning by inquiery”

Gjennomføring Ledere, lærere og andre ansatte deltok i arbeidet med analysen Del D «Ansattes vurdering av skolen opp mot tegn på god praksis» ble drøftet i personalmøte – ikke for å styre svar, men for å sikre felles forståelse av problemstillingene. Alle ansatte deltok i gjennomføringen av del D. Fikk frigitt fellestid, men svarfrist innenfor en uke. SWOT

Teamene drøftet del F «Skolens samlede vurdering og valg av satsingsområde» Plangruppa oppsummerte og konkluderte Den ferdige analysen ble presentert i plenum og forankret felles utviklingsområde

Erfaringer Dersom skolen skal ha et godt utbytte av verktøyet bør hele personalet vite hva som er hensikten med analysen før arbeidet settes i gang Sikre felles forståelse i Del D Utfordrende å få til en god prosess i del F: «Skolens samlede vurdering og valg av satsingsområde» Mer motiverte lærere år 2 Datagrunnlaget i del A, B og C kommer opp uryddig og må redigeres

Hva lærte vi? Viviane Robinson (2007) har undersøkt ledelsesdimensjoner som har positiv effekt på elevens læringsresultater. Et av disse er: Sette mål og forventninger – og inkludere de ansatte i dette. Regelmessig bruk av analysen gir et godt grunnlag for å vurdere om tiltak har ønsket virkning

Når lærerne går sammen bygges felles kapasitet At lærerne i en skole har felles ståsted/felles rammeverk for undervisning betyr at • forskjellige lærere forsterker det samme budskapet • alle anvender samme begrepsapparat for å kommunisere budskapet • alle vet hvordan de skal skape forbindelse til det som har vært tatt opp tidligere • alle forbedrer sin undervisning basert på felles evaluering. Får en til dette, øker muligheten for å få engasjerte elever med gode resultater. (Robinson, 2011)