2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Mandat og profesjonelt lederansvar Mandat og verdier er uttrykt i: opplæringslovens formålsparagraf lov om barnehage Lærerprofesjonens etiske plattform Er et felles uttrykk for de verdier og det ansvar den enkelte og profesjonen har.
Mandat og profesjonelt ansvar Resultat av politisk valgt organisering av samfunnets velferdsordninger Innebærer: Faglige, moralske og politiske forpliktelser Tjenesteyting for både enkeltindivid og samfunnet Krav om uegennytte – tjeneste foran profitt Personlig ansvarlig for enhver handling Medlem av en profesjon
Kjennetegn på en profesjon utfører tjenester basert på teoretisk kunnskap som er tilegnet gjennom en spesialisert utdanning ( 7 lærerutdanninger) utøver yrket med i henhold til et samfunnsmandat med autonomi/handlingsrom (nasjonalt læreplanverk) har et felles kunnskapsgrunnlag (fag/pedagogikk/didaktikk) har egen profesjonsetikk Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – fra november 2012
Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor? Profesjonsetikken er vårt felles verdigrunnlag som arbeidet vi utfører i barnehage og skole skal hvile på. Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole fremme felles ansvar for beslutninger øke profesjonens etiske bevissthet høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar skape profesjonell samhørighet tydeliggjøre utad hva lærerprofesjonen står for støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv
Lærerprofesjonens mandat og ansvar Hvordan skal dette mandatet oppfattes? Hva innebærer et profesjonelt ansvar? Hvem definerer hva som er godt nok når det gjelder å opptre profesjonelt ansvarlig? Hvordan kan Læreprofesjonens etiske plattform bli en god veiviser for dere som ledere i arbeidet på egen arbeidsplass?
Profesjonelt lederansvar handler om Å håndtere spenningen mellom faglig-moralsk ansvar og teknisk.
Profesjonelt ansvar medfører forpliktelser
Å spørre seg selv… Hvordan ivaretar jeg barnets eller elevens integritet når en ansatt kommer med klager på ham eller henne? Hvordan ivaretar jeg den ansattes integritet når barnet/eleven/foresatte klager på en ansatt? På hvilket grunnlag foretar jeg ressursmessige prioriteringer – økonomiske og menneskelige? Hvem blir hørt og hvem blir ikke hørt? Har jeg plass for begrep som barmhjertighet, omsorg og respekt i mitt profesjonelle språk?
Hva skal dyrkes, hva skal sås og hva skal lukes vekk i egen kultur?
En etisk analyse/refleksjonsmodell 1. Forståelse Situasjonen Hvem er involvert? Verdier og normer Åpne verdier og normer Skjulte verdier og holdninger Drøfte innhold i de ulike verdiene Ranger verdier og normer 2. Analyse Bakgrunnskunnskap: samfunnsmandat (læreplan, opplæringsloven, profesjonsetisk plattform, barnekonvensjonen, litteratur, offentlige diskusjoner osv.) Forskjellige etiske teorier 3. Handlingsalternativer – mulige og realistiske. Nye og alternative måter? Rangering av alternativene, de som ivaretar de prioriterte verdiene 4. Handling – Gjennomføring og evaluering Etisk dømmekraft kan øves opp og skal øves opp sammen med kolleger. Når etiske dilemmaer dukker opp i hverdagen, er det rette svaret ikke gitt, handlingsalternativene kan være mange og flere enn de den enkelte ser. Å jobbe systematisk med etiske problemstillinger kan gjøres ved å benytte forskjellige metoder. Denne gir en grei oversikt over en mulig måte å analysere situasjonen på.