Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinnsmeldinga Meld. St
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Læringsledelse - prosess
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Overgangsprosjektet NY GIV
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST Rica Hell Hotel 11. mars 2013 Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST

På inn og utpust… Kort presentasjon av GNIST Nord-Trøndelag Regionalt partnerskap Prosjektleder Organisering, oppdrag og oppgaver Strategi for ungdomstrinnet Skolebasert kompetanseutvikling Fra pilot til fullskala Nettressurser GNIST - NyGIV Rekruttere og beholde Omdømmebygging

Mål Kjenne til GNIST, organisering og oppgaver Kjenne til Strategi for ungdomstrinnet Vite hva som menes med uttrykket skolebasert kompetanseutvikling Være informert om rekrutteringsarbeid Kjenne til nettressurser fra Udir Kjenne til andre nettressurser

i Nord-Trøndelag KS Høgskolen i Nord-Trøndelag Utdanningsforbundet Skolenes Landsforbund Norsk Lektorlag Skolelederforbundet NHO Fylkesmannen i Nord-Trøndelag

Prosjektleder GNIST Nord-Trøndelag Stein R. Hagen Forsvaret: 1988-2008 Kaptein i Luftforsvaret, LUHV, HV Fra Stavern til Bardufoss Skole: 1994-95, 2001-2012 Lærer, rektor, virksomhetsleder Rogaland, Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag Prosjektleder GNIST 2012 -

GNIST organisering i Nord-Trøndelag PROSJEKTEIER: GNIST-partnerskapet sentralt GNIST SEKRETÆRIAT (KD) STYRINGSGRUPPE – GNIST NORD-TRØNDELAG UH/HiNT: Arve Thorshaug KS: Marit Voll UDF: Bjørn Wiik LO/Skolenes Landsforbund: Bodil Gullseth Skolelederforbundet: Harald Erichsen Norsk Lektorlag: Einar Sandvik NHO: Eivind Johnsen FM: Randi Segtnan/Anne-Berit Wanderås REGIONAL PROSJEKTLEDER: Stein R. Hagen PROSJEKTGRUPPE/AU: Prosjektleder: Stein R. Hagen Prosjektmedarbeidere: Rep for KS: Marit Moe Rep for arbeidstakerorg/UDF: Baard S. Kristiansen Rep for UH/HiNT: Arve Thorshaug, Anne Sofie Elgseter

Arbeidsoppgaver Hovedoppgavene GNIST Nord-Trøndelag er: Gjennomføringsstrategien for ungdomstrinnet «Motivasjon og mestring for bedre læring – Felles satsning på klasseledelse, regning, lesing og skriving». GNIST-oppgaver knyttet til rekruttering omdømmebygging etter- og videreutdanning Andre spesifiserte oppgaver med GNIST-relevans

«Ungdomstrinnmeldinga» Målet med meldingen er å gi elevene på ungdomstrinnet økt motivasjon for styrket læring og bedre læringsresultater

«Ungdomstrinnmeldinga» For å motivere elevene til økt innsats må opplæringen og skolehverdagen være: praktisk variert relevant utfordrende

Strategi for ungdomstrinnet Regjeringens mål Hovedelementene i de prioriterte satsningene De ulike aktørenes rolle og ansvarsområde Hjelp og støtte for lærere, skoleledere og skoleeiere

Skolebasert kompetanseutvikling Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.

Hovedelementer i satsningen Økt valgfrihet Skolene får noe større valgfrihet i hvordan de vil disponere tiden Elevene får tid til valgfag Arbeidslivsfag Bedre klasseledelse Lærerens evne til å være en god leder av klassen for å skape variert opplæring der elevene er motiverte og får et godt læringsmiljø.

Hovedelementer i satsningen Bedre opplæring i regning, lesing og skriving Møte faglige utfordringer og ha et godt læringsutbytte for å være best mulig rustet til å gjennomgå videregående opplæring Elever i Norge er svake i tallregning Lesing og leseopplæring er en utfordring, særlig for guttene Sammenheng med overgangsprosjektet i NyGiv

Hovedelementer i satsningen Andre tiltak Tilpasset opplæring og differensiering God kvalitet for tilbakemeldinger og vurdering Elevenes læringsmiljø Gjennomføring videregående opplæring Lærerrollen Hjem- skole samarbeid

6 PRINSIPPER FOR SKOLEBASERT KOMPETANSEUTVIKLING KOMPETANSEUTVIKLING PÅ ORGANISASJONS- OG INDIVIDNIVÅ DIFFERENSIERT TILBUD TIL SKOLENE INNSATS OVER TID LIKEVERDIGE TILBUD I ALLE LÆRERUTDANNINGS- INSTITUSJONER LETT TILGENGELIG MATERIELL KUNNSKAPSUTVIKLING PÅ ALLE NIVÅER

KOLLEKTIVT ORIENTERTE SKOLER KLASSELEDELSE, REGNING, LESING OG SKRIVING KOLLEKTIVT ORIENTERTE SKOLER VURDERING FOR LÆRING ORGANISASJONS LÆRING

Skolebasert kompetanseutvikling - en systematisk utvikling på organisasjons- og individnivå over tid. Både skoleeiere, skoleledelsen og personalet ved den enkelte skole må være involvert i et forpliktende samarbeid.

Skolebasert kompetanseutvikling - kompetanseutviklingen er forankret i skoleeierens planer og målsettinger for skoleutviklingen i egen kommune. Dette må inngå som et sentralt element i skoleeierens styring, dialog og støttende tiltak rettet mot skolene.

Skolebasert kompetanseutvikling - samarbeid mellom elever, lærere, ledere, og eksterne kompetansemiljøer for å utvikle god klasseledelse, god vurderingspraksis, god samhandlingspraksis og styrke lese- og regneopplæringen på skoler med ungdomstrinn.

Nasjonale støttetiltak Supplement og støtte til arbeidet som gjøres i kommunene Støtte og stimulere bruken av praktiske og varierte arbeidsmåter, som også er utfordrende og har relevans for elevene Langsiktig perspektiv Gi rom for lokale tilpasninger og lokalt initiativ

Nasjonale støttetiltak Nasjonale tiltak erstatter ikke det lokale utviklingsarbeidet, men har som formål å bidra med kunnskap, kompetanse og veiledning der det er behov for det. Dette innebærer at tilbudene skal være fleksible slik at de kan tilpasses skoleeiernes og skolens egne prioriteringer

Nasjonale støttetiltak Støtte til skoleeiere Støtte i arbeid med lokalt utviklingsarbeid Nettverk Støtte til lærere og skoleledere Skolebasert kompetanseutvikling Forhold til andre satsninger NyGiv (2010-2013) Bedre læringsmiljø (2009-2014) Vurdering for læring (2010-2014) Kompetanse for kvalitet (2012-2015) Samt andre satsninger: Kunnskapsløftet – fra ord til handling (2005-2009) SKUP Veilederkorpset Ståstedsanalysen Organisasjonsanalysen

FRA PILOT TIL FULLSKALA

Strategi for ungdomstrinnet Meld. St. 22 (2010-2011) Motivasjon-Mestring-Muligheter. Ungdomstrinnet Innst. 145 S Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling Strategi for ungdomstrinnet Brev fra KD Brev fra GNIST UA Brev til skoleeier Brev til UH Plan for fullskala Strategien gjelder for fem år fra skoleåret 2012/13 til 2016/17 I perioden fram til skoleåret 2012/13 skal tiltakene under satsningsområdene utvikles og piloteres NTNU – Selbu, Malvik, Klæbu, Rindal og Surnadal Tiltakene i strategien skal tre i full kraft fra skoleåret 2013/14 Målet er at alle skoler med ungdomstrinn skal nås i løpet av strategiperioden

Nord-Trøndelag 23 kommuner 46 skoler med ungdomstrinn Kartlegging 2013 Klasseledelse Lesing Regning 16 skoler i pulje 1

Kriterier for utvelgelse pulje 1 Likeverdig tilbud i alle syv regioner Samsvar mellom etterspørsels- og tilbydersiden Skoleeiere og skoler med gode forutsetninger Klynger eller allerede eksisterende nettverk lokalt Skoler og kommuner som allerede samarbeider med lærerutdanningsinstitusjon

Erfaringer fra pilot Skoler har fått et løft – utvikling Økt kompetanse Endringer i organisering mellom skoleeier og skoleleder – hvem gjør hva Fra individ til kollektiv orientering Profesjonalisering av virksomheten Skoleleder får være pedagogisk leder

Erfaringer fra pilot Noen skoler har ikke gjort grundig nok arbeid i forkant av piloten (kartlegging av behov) UH har brukt tid på organisering Skoleledere som ikke har vært «hands-on» Skoleeiere som ikke har støttet opp Tid og tidsbruk har blitt problematisert Varierende tilbud fra UH

GNIST - NyGIV

GNIST - NyGIV GNIST og NyGIV arbeider mot samme mål Ønsker å finne felles plattform der det er mulig innenfor gitte mandater/oppdrag Ressurslærere Utviklingskoordinatorer

GNIST, NyGIV og andre aktører Sørge for at alle har samme mål, forventninger og retning for arbeidet Sørge for at de ulike gruppene som skal støtte skoleeiere og skoler snakker samme språk og ikke roter til prosessene for dem ved å være uklare på rollen sin Finne gode løsninger dersom det blir samarbeidsproblemer mellom skole/evt skoleeier og tilbyder

Rekruttering sentralt Kampanjen «Har du det i deg» hadde lansering på Egertorget den 7. mars 2013. Kommer til Trøndelag og Trondheim torg fredag 15. mars 2013. Bruk av kjendiser for medieprofilering

Rekruttering sentralt/regionalt/lokalt

Rekruttering lokalt NT GNIST Nord-Trøndelag har samarbeidet med en UB, MadeMedia UB, på Stjørdal for å utarbeide lokalt kampanjemateriell

Rekruttering lokalt NT Dette bildet alene har fått ca. 3000 treff på nettet…

Beholde Hvordan blir nyutdannede mottatt? Veiledning av nyutdannede? Teorifelt - praksisfelt Skolebasert kompetanseutvikling Videreutdanning – master?