08.30: Velkommen og innledning v/Knut Johansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
NESOs Formannskole klasse / 2014
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
- Hovedrolle eller birolle
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Velkommen til felles opplæring, 2008
Kompetanseplan bydel Frogner
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Opplæringskontorets hjørne
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Personalforum 4. mai 2012 Tema: Mottak av nyansatte   Program:   Kaffe og vafler   :25 Presentasjon av deg selv som person: Turid Pedersen,
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
VEILEDNINGSKONTRAKT Oppvekst Formål med kontrakten Parter Varighet
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Ny som universitetslærer
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
«Alle med» Skåredalen skole
Utskrift av presentasjonen:

08.30: Velkommen og innledning v/Knut Johansen - Presentasjon av prosjektet «Veil. av nytilsatte» - Presentasjon av Brønnøymodellen 09.30: Erfaringsutveksling v/Gerd Strand og Knut J. 11.30: Lunch 12.30: Læringsøkt: barnehage- og skoleteam, rutiner og samarbeid Innledere: PPT, BVT, helsesøster, områdesjef barnehage og områdesjef skole   15.30: Slutt

Veiledning av nytilsatte lærere/førsk.lærere Delprosjekt i «Sammen om en bedre kommune» Avtale mellom KS og KD Formål: Vi ivaretar den nytilsatte medarbeideren Prosjektmål: - Utforme og implementere hensiktsmessige metoder for veiledning - Ordningen skal bidra til økt profesjonalisering. - Finne løsninger som er overførbart til andre områder i kommunen

Bilde på hvordan veiledningsprogrammet bør være Kriterier Kjennetegn Kommunen har veiledningsprosedyrer for nytilsatte lærere og førskolelærere som bidrar til økt profesjonalisering (jmf avtale mellom KS og KD)   Nytilsatte har en mentor. Det er avsatt fast tid til veiledning. Det er gjennomført en kartlegging av veiledningsbehov. Nytilsatte får veiledning i tråd med definerte behov. Nyutdannede får veiledning hele første arbeidsår. Ingen arbeidstaker slutter på grunn av dårlig oppfølging første året. Prosedyren er en integrert del av kommunens introduksjonsprogram for nytilsatte, og den skal bidra til økt kvalitet. Arbeidstakerne er kjent med kommunens introduksjonsprogram. Det gjennomføres evaluering i samsvar med kommunens introduksjonsprogram. Introduksjonsprogrammet gjennomføres for alle nytilsatte i ett år, også midlertidig tilsatte. Veiledningsprosedyrer og introduksjonsprogram er harmonisert Kommunen har et system for oppfølging av introduksjonsprogrammet. Det gjennomføres en oppfølgingsevaluering etter ett år. Avvik fremkommer i det ordinære avvikssystemet. Prosedyren bidrar til bedre mobilisering av eksisterende kompetanse Nytilsattes kompetanse er kartlagt og lagt inn i dossier. Nytilsatte er bevisst tilsettingsbetingelser For å utnytte kompetansen, eller ved kompetansebehov, er den nytilsatte forberedt på intern flytting mellom arbeidsplasser Kommunen har en strategi for å utnytte riktig kompetanse på rett sted.

Milepælsplan 1.8.13: - Ha prøvd ut og evaluert tiltak (både veilederprosedyre og forum) - Plan for kompetanseheving veiledere - Foreløpig evalueringsrapport, med eventuelt korrigerte tiltak - Implementerte tiltak/ driftsår - Oppstart kompetanseheving for veiledere   1.8.14: - Korrigerte implementerte tiltak - Prøve ut modellen på andre områder 31.12.14: - Slutt evaluering

Så langt: Mandat: Oppstart 1.8.11, sluttdato 31.12.14 Mål: Konkretisert i et Glansbilde Definert et veil.program og -rutiner Integrert del av komm. intro.program Definert grensesnitt: lederoppgave og mentor.oppgave Milepælsplan

……så langt Mentor- og veiledningsavtale, mentorinstruks Skoleåret 12/13: Salhuspilot og BBU-pilot Forum for nytilsatte (modellering basert på pilotene) 8.4.13 Laget en veiledningsperm (alle mentorer og nytilsatte) Reforhandlet mentoravtale (permanent) Veiledning for alle nytilsatte innen oppvekst i kommunen

..så langt.. Implementering: Kostnadsberegnet modellen, budsj.reg 2 2013, budsj. 2014 Modellert Brønnøymodellen. Fagutvalget: prosjektet skal være driver i å utvikle et regionalt nettverk for nytilsatte Forum 18.11.13

Brønnøymodellen Veiledning på arbeidsplassen Systematisk evalueringsplan Forum for nytilsatte

1. Veiledning på arbeidsplassen

LEDER vs MENTOR Leder Mentor Introduksjonsprogr. med tillegg: Formelle ting knyttet til jobben (arbeidstidsavtalen med kommentarer, avklarende begrep, se PP Salhus ) Spesialundervisning: oppmelding, IOP, halvårsrapporter. Barnevern: meldeplikt, ansvar og rutiner. §9a i Opplæringsloven: handlingsplikten (se BKs heimeside). Permisjonsreglement, overtid- og avspaseringsrutiner. Elevpermisjon Samtale med den nytilsatte angående time- og arbeidsplan. Dette skal skje enten pr telefon eller møte, før endelig time- og arbeidsplan er lagt (Fokus: rett kompetanse på rett sted). Utnevner mentor og skriver arb.instruks   Følger en veiledningsplan Praktisk info om arb.plassen, daglig arbeid Skal fungere som kulturbærer. Arbeider nært den nytilsatte Tilgjengelig for spørmål og dialog. Bidrar med elevinformasjon. Fange opp signal/være åpen for nye impulser. Skal gjennomfør en forventningssamtale.  Viktige presiseringer: Gjennomført forventningsavklaringer til veiledningen - en del av veiledningsplan.

Veiledning av nytilsatte:  Instruks for mentor i skole og barnehage. Veiledning av nytilsatte:  1: Mentor og den nytilsatte skal gjennomføre en gjensidig forventningssamtale: Den nytilsattes forventninger, behov og ønsker til mentor. Mentor sine forventninger, behov og ønsker til den nytilsatte. Hvis nødvendig: avtal tidspunkt for veiledning.   2: Mentor skal gi praktisk informasjon til den nytilsatte om den nye arbeidsplassen: Daglig arbeid og rutiner. Elevinformasjon/barneinformasjon. 3: Mentor skal arbeide nært den nytilsatte: Arbeide på samme team/trinn/avdeling. Arbeidsplass ved siden av hverandre. Være tilgjengelig for spørsmål og dialog. Være åpen for nye impulser fra den nytilsatte. 4: Mentor som kulturbærer og nettverksdeltaker Formidle og bidra til ønsket kultur Forpliktet til å delta i veiledningsnettverk

Veiledningsavtale Mellom ………………………………… skole og ………………………………………. Den nyutdanna vil bli veiledet av mentor ………………………………………. Avtalen gjelder perioden ___/___ 20 til ___/___ 20…… Avtalen kan sies opp med en måneds varsel.   Den nyutdannede vil få nedsatt undervisningstid tilsvarende 2 % i veiledningsperioden. Denne tida skal inn som en del av arbeidsplanen. Den nytilsatte pikter å delta i veiledningsnettverk. (se vedlagt mentoravtale) Mentorinstruks: se vedlegg Evalueringsplan: se vedlegg

Mentoravtale Mellom ……………………………….. skole og ………………………………………. Mentor har veiledningsansvar overfor ………………………………………. Avtalen gjelder perioden ___/___ 20…. til ___/___ /20….., Avtalen kan sies opp med en oppsigelsestid på 1 måned. Mentor vil få nedsatt undervisningstid tilsvarende 2 % i veiledningsperioden. Denne tida skal inn som en del av arbeidsplanen. Mentor pikter å delta i veiledningsnettverk. (se vedlagt mentoravtale)   Mentoravtale (funksjon): se vedlegg Mentorinstruks: se vedlegg Evalueringsplan: se vedlegg

Mentoravtale for pedagoger i Brønnøy kommune  Varighet: 1.8.2013 – 1.8.2014. Deretter vil avtaleperioden være to år av gangen.  Avtalen omfatter mentorer i veiledningsprogrammet for nytilsatte i barnehage og grunnskole i Brønnøy. Dette gjelder både nyutdanna nytilsatte og nytilsatte i kommunen.  

Nyutdanna nytilsatte: Med nyutdannet menes pedagoger som er uteksaminert samme år, eller pedagoger som er utdannet tidligere, men som ikke har vært i arbeid som pedagog. Denne gruppen vil bli tilbudt veiledning hele første bhg-/skoleår.  Nytilsatte i kommunen: Denne gruppen vil i hovedregel bli tilbudt veiledning i 6 måneder. Veiledningen skal omfatte to veiledningsforum. Områdesjef/rektor har ansvaret å finne mentor. I utvelgelsen skal følgende vektlegges: Egnethet Kompetanse Nærhet til den nyutdannede

Både mentor og nytilsatt pedagog, får avsatt arbeidstid tilsvarende 2% til veiledning. I skolen tas dette som nedsatt undervisningstid. Denne tiden skal bakes inn i arbeidsplanen. Har mentor ansvaret for flere nytilsatte, får mentor nedsatt 1% i tillegg for hver nytilsatt, inntil fire nytilsatte.   Mentor vil få utbetalt et funksjonstillegg på 10.000 kr pr år. Har mentor fra 2-4 nytilsatte å veilede, utbetales et funksjonstillegg på 15.000 kr.  Funksjonstillegget utbetales så lenge mentor har funksjonen. Det vil bli opprettet veiledningsnettverk. Både mentor og nyutdannet pedagog, plikter å delta i nettverket.

Veiledningsprogram og –rutiner Innhold og framdrift Ansvar Tidspunkt Dato/ utført Sign   Tilsettinger Leder vår Kartlegg nyutdanna/nytilsatte Avklare klassetrinn for nytilsatt Oppnevne veileder Gjennomføre veilederavtale (leder – veileder): Info om nytilsatt Nedsatt tid (timeplanfestes i teammøte) Lønnskompensasjon Avklare roller og ansvarsfordeling Avklare forventninger til veiledningen (se forventningssamtale) Før sommer- ferie Møte med den nytilsatte Gjennomføre intro.progr Info om veiledningsprogrammet Nedsatt tid Før bhg-/skolestart

Forventningssamtale Fra den nytilsatte Fra veileder Fra leder/organisasjonen (eks: læringsledelse, bhg/skole-heim-samarbeid, vurdering, atferdsarbeid, metodepreferanser, motivasjon, deltakelse) Hva betyr kollegarollen Hvordan vil nye impulser bli tatt imot Evalueringsplan Forum for nytilsatte   Mentor Første plan-leggings- dager Avklaringer/informasjon Timeplanfest samarbeidet (etter teammøte) Praktiske forhold (organisering, rutiner) Elevopplysninger  Mentor Veiledersamtale leder – veileder: Foreløpig vurdering i forhold til leders forventninger Kollegarollen Nye impulser fra den nytilsatte Hvordan blir de nye impulsene fulgt opp/reagert på Leder Okt og mars

2. Systematisk evalueringsplan

Evalueringsplan: Forum høst: erfaringsutveksling Evaluering desember: spørsmål til nytilsatt og mentor Forum vår: - erfaringsutveksling - tema: resultatene fra spørsmål i desember Evaluering mai/juni: spørsmål til nytilsatt og mentor

Evaluering: Spørsmål til nytilsatt/nyutdannet: 1: Hva hadde du fått av informasjon i forkant av møtet med din mentor? 2: Hvordan har forventningssamtalen i oppstarten påvirket innholdet i informasjonen/ veiledningen du har fått? 3: Hva har vært viktigst å få informasjon/veiledning om? 4: Hvordan har det vært tilrettelagt for at veiledningen kunne gjennomføres? 5: Hvordan har dere brukt tida som er satt av til veiledning? 6: Hva har du kunnet bidra med til mentor? 7: Hvordan har du opplevd nettverksamlingene med de andre nytilsatte og mentorene? 8: Hvordan føler du at du har blitt mottatt på din nye arbeidsplass?

Evaluering: Spørsmål til mentor: 1: Hvordan har forventningssamtalen i høst påvirket informasjonen og veiledninga du har gitt i løpet av året? 2: Hvordan har dere brukt tida som er satt av til veiledning? 3: Hva har dere brukt mest tid på? 4: Spørsmål eller problemstillinger du synes det har vært vanskelig å gi informasjon om /veilede i forhold til? 5: Har ledelsen lagt til rette for veiledning på en god måte? 6: Har du fått noen nye impulser fra den nytilsatte? 7: Hvordan har du opplevd avtalen du har som mentor? Nedsatt tid. Praktisk tilrettelegging på arbeidsplassen. Godtgjøring. Veiledning av deg som mentor/nettverkssamlinger.  

Evaluering desember 2012 (pilotene): Oppsummert tilbakemelding fra mentorene: Konstruktiv bruk av tida, ofte vinn-vinn for mentor og den nyutdanna Mentor opplever å få nye impulser Pos å jobbe ved siden av hverandre En av mentorene har ennå ikke fått økonomisk kompensasjon Begge har fått nedsatt tid, men bare en har timeplanfestet tida Både oppstart og små kollegiale problemstillinger, viser at det ikke har vært tilstrekkelig ledelse (fra rektor) Behov for å avklare roller. På de store skolene er det behov for å avklare oppfølgingsansvaret mellom rektor og avdelingsleder

Oppsummert tilbakemelding fra de nyutdanna: Har hatt samtale om det å være ny Viktigste veil/info: Den ene skolen: klasseledelse, foreldremøte, vurdering, håndtering av hendelser. Den andre skolen: vurdering, motivasjon, praktisk, tips om metoder Føler at kollegene er hyggelig og hjelpsom, men er usikker på som kan forventes Mangler, eller mangelfullt førstemøte med leder.

Generelt: Behov for et tydelig førstemøte med rektor/styrer, hvor introduksjonsprogrammet blir gjennomgått, og hvor info om et veiledningsprogram er en del av dette. Første møte må skje rett etter tilsetting, helst om våren. Forventningssamtalen må definere vurderingskriterier for neste vurdering (for å klargjøre forventningene) Standardisering av forventningssamtalen: agenda, vurderingskriterier, protokoll/logg Ledelse er avgjørende for at ordningen skal fungere Roller må avklares: mentor- kollegiet, mentor-leder, rektor-avdelingsleder Viktig at det formelle er på plass; lønn, nedsatt tid og timeplanfestet samarbeidstid

3. Forum for nytilsatte

Forum To forum i året Deltakere: arb.pl-ledere, mentorer og nytilsatte (evnt innledere, rådmann og pers.sjef) Todelt: 1. erfaringsutveksling 2. læringsøkt Obligatorisk tema vår: evaluering desember Eksempler på tema til læringsøkt: PPT, læringsledelse, bhg-/skoleteam Organiseres regionalt (RKK/Fagutvalget)  

Evaluering forum 8.4.13. Moment som gikk igjen: Oversiktlig PPTs presentasjon oversiktlig Bra dag De nyutdannede var fornøyd Bra innledning Gruppearbeidet var interessant Riktig å splitte nytilsatt og veiledere i gruppearb Nyttig med PPT-orientering Begeistret for modellen for erf.utveksling

Noen problemstillinger etter 8.4.(utvalgte): Må vurdere framtidig størrelse på forumet Traff PPT mer rektorene enn de nytilsatte i sin orientering? Både nytilsatte og veiledere opplever at de får for lite tid til veiledning Som en del av den jevnlige evalueringa, skal leder fylle ut en sjekkliste i forhold til arbeidsgivers forpliktelser. Observasjon i klasserommet, bør være en del av veiledninga. Må avklares; Bør man være kontaktlærer første år som nyutdanna, i så fall hvilke konsekvenser får det?

Prosj.gr 15.5.13: Viktige presiseringer: Rådmannen/pers.sjef må følge opp/etterspørre Medarbeidersamtalen: Intro.program, veil.program Ordningen må ha en felles økonomi Registrering og oppfølging

Framover: Videre implementering Sikre at modellen blir fulgt opp Koordinator ? Kommunal? Regional?RKK? Plan for kompetanseheving. Mentorutdanning Andre områder i kommunen

Erfaringsutveksling Tidsbruk 110 min 5 min: Innledn: oppg, org og grupper   25 min: Oppgave: 1. Mentor og nytilsatt(e) skriver ned erfaringer og problemstillinger fra sine erfaring. De andre er tilhørere. 2. Til læringsøkta om bhg-/skoleteam: Innspill eller spørsmål 5 min: Organisering av nye heterogene grupper(Gerd) 45 min: (inkl pause): Gruppe: presentasjon av notat. Problemstillinger og synspunkt drøftes. Sekretær (blant de «andre») sammenfatter, gruppa godkjenner gruppenotatet. 30 min: Sekretær presenterer gruppas notat. Notatet blir en del av oppsummeringen/evalueringen av forumet, og distribueres deltakerne i etterkant.