Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny som universitetslærer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny som universitetslærer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny som universitetslærer 2018-2019
Dekan/ Pro dekan ZIP - SAP Bologna, i Italia? Venezia NHO? Fakultets- direktør Eksamen? Eksmaen? Master PhD Kem då? Eg? FoU! NOU! Bachelor Emne Læringsutbytte-formuleringer Ka då for? Emneplan Fadderuke Kvalitets-koordinator Formidling Studenter 10 eller 200 Studie-program Monolog Studie- plan Forelesnings-plan Ramme-plan Fak. adm. Dialog Semesterplan Oppstart Mappe-vurdering Studie-koordinator Parkering Hvor, når, hvem? Tidlig-dialog Personal Fag-ansvarlig Drift, oblat Eksamens-forskrift Slutt-dialog Student-aktive arb. former Nøkler, nøkkelkort, ansattkort Vurderings-former

2 NyTi-programmet Undervisningsrelatert veiledning for og med nyansatte i vitenskapelige stillinger
«Veiledning for og med nyansatte» (NyTi) NyTi er et kollegabasert veiledningsprogram, som det er obligatorisk å delta i det første året du underviser ved UiS. Deltakelse i programmet vil være et bidrag til den ansattes utdanningsfaglige kvalifisering og kan inngå i pedagogisk mappe. Programmet er en del av universitetets satsing på undervisningskvalitet . Programmet inngår som en del av universitetets introduksjonsprogram for nyansatte i vitenskapelige stillinger og er forankret i sentrale strategiske planer.

3 Formål og målgruppe Formål
NyTi skal bidra med undervisningsrelatert kollegabasert støtte slik at nye kollegaer får en god start som universitetslærere, og studentene en så god undervisning så tidlig som mulig. Undervisningsrelatert kollegabasert støtte. Undervisningsrelatert kollegabasert støtte vil i denne sammenheng ha oppmerksomheten rettet mot ulike forhold ved undervisning i vid forstand; hvordan undervisning planlegges, gjennomføres, begrunnes og vurderes og hvordan dette kommer til uttrykk i emneplaner og undervisningsplaner. Forhold mellom undervisning og kultur vil også ble tematisert. Målgruppe Nyansatte i faste og midlertidige undervisnings- og forskerstillinger samt postdoktorer og stipendiater som har undervisning som del av sitt arbeid. Deltakelse i NyTi programmet er obligatorisk for nyansatte som ikke kan dokumentere utstrakt undervisningserfaring fra høyere utdanning og som minimum er ansatt for ett studieår i 50% stilling. Etter anbefaling fra instituttleder kan også nyansatte som har slik undervisningserfaring, som er ansatt for en kortere periode og/eller har en lavere stillingsbrøk, delta i NyTi.

4 Innhold, arbeidsmåter og organisering
Innhold Det substansielle i den undervisningsrelaterte veiledningen og internundervisningen vil være knyttet til spørsmål om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, veiledning og samspill med studenter innenfor den konteksten og de planene den enkelte har å forholde seg til. Veiledningstenkningen er basert på ideen om ”didaktiske møter”, og ulike medierende redskaper vil bli tatt i bruk alt etter den nyansattes behov. Todelt organisering 1. Kollegapar Det vil bli etablert kollegapar mellom en nytilsatt lærer og en erfaren kollega fra UiS med tanke på gjensidig læring Veiledningen vil være på den nyansattes vilkår og foregå i et 1:1 forhold mellom nytilsatt og erfaren kollega. Det skal gjennomføres tre obligatoriske kollegalæringsmøter mellom nyansatt og veileder pr. semester, hvorav den ene skal knyttes til observasjon av en undervisningsøkt som grunnlag for diskusjon i etterkant.

5 2. Internundervisning Det tilbys i fire internundervisninger, to høst og to vår. Internundervisningen er for alle nytilsatte og gjennomføres i en kombinasjon av forelesning og diskusjon av felles undervisningsrelaterte spørsmål. Deltakerne i må dokumentere deltakelse på minst to av internundervisningene. Kontrakter og kompensasjon For deltakelse i NyTi inngås kontrakt mellom instituttleder, nyansatt og kollegaveileder. Både den nyansatte og veileder får 50 arbeidstimer på arbeidsplanen for å delta. Veilederne vil være kollegaer i vitenskapelige stillinger som har lang erfaring fra undervisning og veiledning ved UiS og som alle har deltatt i et eget kvalifiseringstilbud ved UiS.

6 NyTi - kontrakt Formål med kontrakten:
Sikre at den nyansatte får en god start som underviser ved UiS og at studentene får en så god undervisning så tidlig som mulig. Parter: Instituttleder, nyansatt og veileder Varighet : Ett år fra tiltredelse Avtaler og omfang I samarbeid mellom instituttleder, nyansatt og veileder avtales tre møtetidspunkter hvert semester for individuelle veiledningsmøter. Ansvar Instituttleder inviterer til samtale om inngåelse av kontrakt og legger til rette for at nyansatt og veileder kan delta både i individuell veiledning og i internundervisning. Vedlagte tidsplan for den individuelle veiledningen fylles ut før kontrakten undertegnes. Eventuelle endringer skjer i samarbeid med instituttleder. Faglig ansvarlig Vegard Moen Administrativt ansvarlig Kristine Nordbø Røgenes NyTi prosedyren for lagring av kontrakten: Etter å ha fått godkjent alle individuelle møter med veileder har den ansatte selv ansvar for å sende i PDF til for å få elektronisk få lagt dette  til «mappen» sin. Universitetet i Stavanger den ………… _______________ _______________ _______________ instituttleder nyansatt veileder

7 Plan for individuell veiledning
Planen skal fylles ut av veileder og nyansatt i samråd med instituttleder før veiledningskontrakten undertegnes. Første halvår Andre halvår Første veiledning (dato.mnd) Fjerde veiledning (dato.mnd) Andre veiledning (dato.mnd) Femte veiledning (dato.mnd) Tredje veiledning (dato.mnd) Sjette veiledning (dato.mnd) Plan for internundervisning  Høst 2018 og vår 2019 Tidsplan Tema 12.00 – 14.00 Universitetsforelesningen Arbeid med studenter i grupper Veiledning med studenter som skriver Vurdering


Laste ned ppt "Ny som universitetslærer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google