SPESIALISTGODKJENNING AV HELSESØSTRE Evaluering av kompetansearbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Tanker om brukermedvirkning
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Kirkenes helsestasjon
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Pilot helsestasjon og skolehelsetjeneste
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Kompetanseplan for helsesøstertjenesten
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Bakgrunn for skolehelserådet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SPESIALISTGODKJENNING AV HELSESØSTRE Evaluering av kompetansearbeidet Liv Østli Athenae

Tusen takk

Hvorfor spesialistgodkjenning? Kartleggingens mål og innhold TEMA Hvorfor spesialistgodkjenning? Kartleggingens mål og innhold Mulige modeller Viktige funn

KOMPETANSEBESKRIVELSE KUNNSKAP Normalutvikling Samspill Ernæring amming Mors psykiske helse Aktuelle verktøy FERDIGHETER Kommunikasjon Samhandling Vaksinasjon Skape tillit HOLDNINGER Likeverd Interessert

Premissleverandør i den helsepolitiske debatten Å være premiss leverandør? Sette dagsorden? Vise alternativer? Være aktiv Særskilt kompetanse på helsefremmende og forebyggende arbeid

FORMÅL En spesialistgodkjenning skal gi samfunnet en garanti for at en myndighetsgodkjent helsesøster innehar de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som myndighetene til enhver tid anser som påkrevet.

MÅL FOR EVALUERINGSARBEIDET 1: Kartlegging av situasjonen i 3 fylker/3 pilotkommunen ved oppstart: 2: Sammenhengen mellom kompetanse og spesialistgodkjenning

Kartleggingsaktiviteter Den enkeltes kunnskaper, ferdigheter og holdninger på utvalgte områder Arbeid i kommunen/ Regionen - strategi,planer, tiltak

LOVHJEMLER Helsepersonell Loven § 4 Lov om helsetjenesten i kommunene Faglig forsvarlighet; krav til den enkelte om å holde seg faglig oppdatert Lov om helsetjenesten i kommunene §6.1: Enhver kommune plikter å medvirke til undervisning og praktisk opplæring av helsepersonell, herunder også videre- og etterutdanning §6.2: ..kommunen skal sørge for helsepersonell plikter å ta del ……som er nødvendig for å holde kvalifikasjonene ved like

Elektronisk kartlegging UTVALGTE TEMA I STARTKARTLEGGINGEN: Kjennskap til ordningen Helsesøsters kunnskapsområder: Sykepleie, Folkehelsevitenskap, Medisin, Pedagogikk Kunnskaper, ferdigheter og holdninger på utvalgte områder Kompetanseutvikling og veiledning Tilbud, deltakelse og opplevd kvalitet Miljø for læring kollega og lederstøtte Svarprosent: ca 55 % : 267 respondenter

DET VIKTIGSTE RESULTATET Jeg er opptatt av å videreutvikle min faglige og personlige kompetanse som helsesøster

Kommentarer til spesialistgodkjenningsordningen Trenger mer kunnskap om dette Fremmer faget, rekruttering og lønnsutvikling Sikrar kvalitet Tror det er behov Meget viktig for å få faglig utvikling Tenker at det vil komme pasienter til gode Viktig ordning som vil ha stor betydning Viktig å systematisere kunnskap – bra tiltak

KUNNSKAPER

RAMMER FOR HELSESØSTERTJENESTEN 3. Administrative beslutningsnivå i egen kommune 4: Politiske beslutningsnivå i egen kommune 5. Administrative beslutningsnivå på nasjonalt nibå 6:Politiske beslutningsnivå på nasjonalt

Sykepleie, folkehelsevitenskap, medisin, pedagogikk

Egen vurdering av kunnskaper 2

Egen vurdering av kunnskap Forskning og kunnskapsbasert praksis ved igangsetting av forebyggende tiltak

Tatt videre i dybdeintervjuene … KUNNSKAP Politiske og administrative prosesser prosesser Forskning og kunnskapsbasert praksis ved igangsetting av forebyggende tiltak Helseopplysning og veiledning til nyankomne flyktninger og asylanter

FERDIGHETER

Kunnskaper, ferdigheter og holdninger som myndighetene til enhver tid…. Systemer for internkontroll, avvikshåndtering og kvalitetskontroll Styrke det sosiale nettverket

FERDIGHETER 2

Kommunikasjonsferdigheter

Premissleverandør i helsepolitiske spørsmål ….vurdere egne ferdigheter

Noen kommentarer knyttet til det å være premissleverandør i debatten om helsepolitiske spørsmål Kunne, tenker at jeg vil/bør Stille opp ved nyetableringer Jo,men Tror ikke jeg hadde egnet meg Vi er bundet av tjenestevei

HOLDNINGER

Jeg deltar aktivt og påvirker lokale myndigheter i helsepolitiske spørsmål

Det er viktig å være lojal til politiske og administrative beslutninger

Opplevd utfordringer i forhold til å ivareta kravet om faglig forsvarlighet?

OMRÅDER SOM PEKER SEG UT Ressurser, tid og bemanning Etiske problemstillinger / taushetsplikt Problemer knyttet til tverrfaglige samarbeid Manglende lederskap Konflikt med brukere 170 unike kommentarer

..UTVALGTE KOMMENTARER Leder er ikke helsepersonell- kjenner ikke lovverket – meldt videre Konflikt mellom tid og behov Ungdom med psykiske lidelser Når yrkesetiske retningslinjer og krav om taushetsplikt blir motpoler Faglig forsvarlighet kan vår leder ingenting om og er heller ikke interessert

Tilbud om veiledning

OMRÅDER FOR VEILEDNING

PLAN FOR KOMPETANSEUTVIKLING I EGEN KOMMUNE

Plan for individuell kompetanseutvikling

DELTAKELSE I PLANLAGTE KOMPETANSETILTAK

Noen kommentarer Både nyttig og mindre nyttig Store reisekostnader, dyre kurs Ikke nok ressurser Vil være tilgjengelig- åpen dør Liten tid til systematisk veiledning og refleksjon Mye kurs etter hvert – viktig med systematikk

Miljø for læring på arbeidsplassen

Dybdeintervjuer ved pilothelsestasjonen Premiss leverandør Tjenestevei HELSESØSTER SER ALLE BARN….. Ytringsfrihet Lojalitet

FRA ARBEIDSGIVERS STÅSTED Helsesøster må være med i saksutredningen Skal helsesøster være med å påvirke så må hun kjenne spillereglene Vi må alle på banen og bruke budsjettet - logistikk Samhandling med andre er viktig Prosess i forkant av beslutninger er viktig Avviksmeldinger må også behandles politisk Vi er veldig for en plan – vi må samordne og vite hvor vi skal, slik at vi kan prioritere ressursene Jeg er veldig stolt av våre helsesøstre – de er så engasjert!

KOMMENTARER FRA KARTLEGGINGEN Dårlig miljø pga ressursmangel og tidspress Mange tilbud, men jeg ser ingen plan som gir struktur Min leder er lite støttende – opplever liten innflytelse Avdelingen er svært interessert i faglig utvikling Dårlig kommunikasjon med kommunal ledelse Godt læringsmiljø, men dårlig økonomi Miljøet oppleves utvisende og lite interessert i læring Kunne vært bedre Svært høyt arbeidspress gir lite rom for læring Kompetanseutvikling er viktig …

BROBYGGING,ROLLE - OG FORVENTNINGSAVKLARING Ulike roller Uklare forventninger Store muligheter Manglende kunnskaper Vi vil hverandre vel og må dra i samme retning. Fagligheten utfordres i møtet med kommunale spilleregler

En modell som skal prøves ut Bydel Gamle Oslo Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Prøves ut gjennom følgende organisering: Hvert team får selvstendig ansvar for kompetansedeling med øvrige team i bydelen gjennom planlagte samlinger. Tidsressurs: 20 % fra hhv: Hver enkelt helsesøster Arbeidsgiver Helsestasjon Bydel Gamle Oslo ÅRSPLAN - S

KOMPETANSEMODELL – delt ansvar SPESIALIST KOMPETANSE Etterutd. utvalg NSF /Lah Samarbeid med høsyskole og NSF/LaH Arbeidsgivers ansvar Den enkeltes ansvar

Eks: 250 TIMER / 5 ÅR= 50timer /år Fagutvikling, litteratur,v veiledning, veiledet, kunnskapsdeling Skreddersøm? Tilbyr 4 læretiltak pr år som holder en gitt pedagogisk kvalitet X timer pr år gjennom frikjøp til deltakelse Arbeidsgiver x timer, øremerket NSF / LaH Etterutdanningsutvalget Selvstendig ansvar x t/år Høyskolen Arbeidsgiver : 10 timer frikjøp via budsjett til læretiltak rettet spesielt mot helsesøsters arbeidsområder og ressurs til veiledning? Arbeidstaker : Tilsvarende 10 timer anvendes til fagutvikling ,veiledning,hospitering NSF /LaH: Utvikler kompetansetilbud via Etterutdanningsutvalget Høyskolene: Skreddersøm, årshjul, fordeling,

ENDRING KREVER TRYKK Hva skal dere strekke dere mot? FAGLIGHET AUTORITET ENGASJEMENT Hva betyr «å se alle barn»? Hva skal dere strekke dere mot? Hvem kan gi dere drahjelp?

Takk for meg