SPESIALISTGODKJENNING AV HELSESØSTRE Evaluering av kompetansearbeidet Liv Østli Athenae
Tusen takk
Hvorfor spesialistgodkjenning? Kartleggingens mål og innhold TEMA Hvorfor spesialistgodkjenning? Kartleggingens mål og innhold Mulige modeller Viktige funn
KOMPETANSEBESKRIVELSE KUNNSKAP Normalutvikling Samspill Ernæring amming Mors psykiske helse Aktuelle verktøy FERDIGHETER Kommunikasjon Samhandling Vaksinasjon Skape tillit HOLDNINGER Likeverd Interessert
Premissleverandør i den helsepolitiske debatten Å være premiss leverandør? Sette dagsorden? Vise alternativer? Være aktiv Særskilt kompetanse på helsefremmende og forebyggende arbeid
FORMÅL En spesialistgodkjenning skal gi samfunnet en garanti for at en myndighetsgodkjent helsesøster innehar de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som myndighetene til enhver tid anser som påkrevet.
MÅL FOR EVALUERINGSARBEIDET 1: Kartlegging av situasjonen i 3 fylker/3 pilotkommunen ved oppstart: 2: Sammenhengen mellom kompetanse og spesialistgodkjenning
Kartleggingsaktiviteter Den enkeltes kunnskaper, ferdigheter og holdninger på utvalgte områder Arbeid i kommunen/ Regionen - strategi,planer, tiltak
LOVHJEMLER Helsepersonell Loven § 4 Lov om helsetjenesten i kommunene Faglig forsvarlighet; krav til den enkelte om å holde seg faglig oppdatert Lov om helsetjenesten i kommunene §6.1: Enhver kommune plikter å medvirke til undervisning og praktisk opplæring av helsepersonell, herunder også videre- og etterutdanning §6.2: ..kommunen skal sørge for helsepersonell plikter å ta del ……som er nødvendig for å holde kvalifikasjonene ved like
Elektronisk kartlegging UTVALGTE TEMA I STARTKARTLEGGINGEN: Kjennskap til ordningen Helsesøsters kunnskapsområder: Sykepleie, Folkehelsevitenskap, Medisin, Pedagogikk Kunnskaper, ferdigheter og holdninger på utvalgte områder Kompetanseutvikling og veiledning Tilbud, deltakelse og opplevd kvalitet Miljø for læring kollega og lederstøtte Svarprosent: ca 55 % : 267 respondenter
DET VIKTIGSTE RESULTATET Jeg er opptatt av å videreutvikle min faglige og personlige kompetanse som helsesøster
Kommentarer til spesialistgodkjenningsordningen Trenger mer kunnskap om dette Fremmer faget, rekruttering og lønnsutvikling Sikrar kvalitet Tror det er behov Meget viktig for å få faglig utvikling Tenker at det vil komme pasienter til gode Viktig ordning som vil ha stor betydning Viktig å systematisere kunnskap – bra tiltak
KUNNSKAPER
RAMMER FOR HELSESØSTERTJENESTEN 3. Administrative beslutningsnivå i egen kommune 4: Politiske beslutningsnivå i egen kommune 5. Administrative beslutningsnivå på nasjonalt nibå 6:Politiske beslutningsnivå på nasjonalt
Sykepleie, folkehelsevitenskap, medisin, pedagogikk
Egen vurdering av kunnskaper 2
Egen vurdering av kunnskap Forskning og kunnskapsbasert praksis ved igangsetting av forebyggende tiltak
Tatt videre i dybdeintervjuene … KUNNSKAP Politiske og administrative prosesser prosesser Forskning og kunnskapsbasert praksis ved igangsetting av forebyggende tiltak Helseopplysning og veiledning til nyankomne flyktninger og asylanter
FERDIGHETER
Kunnskaper, ferdigheter og holdninger som myndighetene til enhver tid…. Systemer for internkontroll, avvikshåndtering og kvalitetskontroll Styrke det sosiale nettverket
FERDIGHETER 2
Kommunikasjonsferdigheter
Premissleverandør i helsepolitiske spørsmål ….vurdere egne ferdigheter
Noen kommentarer knyttet til det å være premissleverandør i debatten om helsepolitiske spørsmål Kunne, tenker at jeg vil/bør Stille opp ved nyetableringer Jo,men Tror ikke jeg hadde egnet meg Vi er bundet av tjenestevei
HOLDNINGER
Jeg deltar aktivt og påvirker lokale myndigheter i helsepolitiske spørsmål
Det er viktig å være lojal til politiske og administrative beslutninger
Opplevd utfordringer i forhold til å ivareta kravet om faglig forsvarlighet?
OMRÅDER SOM PEKER SEG UT Ressurser, tid og bemanning Etiske problemstillinger / taushetsplikt Problemer knyttet til tverrfaglige samarbeid Manglende lederskap Konflikt med brukere 170 unike kommentarer
..UTVALGTE KOMMENTARER Leder er ikke helsepersonell- kjenner ikke lovverket – meldt videre Konflikt mellom tid og behov Ungdom med psykiske lidelser Når yrkesetiske retningslinjer og krav om taushetsplikt blir motpoler Faglig forsvarlighet kan vår leder ingenting om og er heller ikke interessert
Tilbud om veiledning
OMRÅDER FOR VEILEDNING
PLAN FOR KOMPETANSEUTVIKLING I EGEN KOMMUNE
Plan for individuell kompetanseutvikling
DELTAKELSE I PLANLAGTE KOMPETANSETILTAK
Noen kommentarer Både nyttig og mindre nyttig Store reisekostnader, dyre kurs Ikke nok ressurser Vil være tilgjengelig- åpen dør Liten tid til systematisk veiledning og refleksjon Mye kurs etter hvert – viktig med systematikk
Miljø for læring på arbeidsplassen
Dybdeintervjuer ved pilothelsestasjonen Premiss leverandør Tjenestevei HELSESØSTER SER ALLE BARN….. Ytringsfrihet Lojalitet
FRA ARBEIDSGIVERS STÅSTED Helsesøster må være med i saksutredningen Skal helsesøster være med å påvirke så må hun kjenne spillereglene Vi må alle på banen og bruke budsjettet - logistikk Samhandling med andre er viktig Prosess i forkant av beslutninger er viktig Avviksmeldinger må også behandles politisk Vi er veldig for en plan – vi må samordne og vite hvor vi skal, slik at vi kan prioritere ressursene Jeg er veldig stolt av våre helsesøstre – de er så engasjert!
KOMMENTARER FRA KARTLEGGINGEN Dårlig miljø pga ressursmangel og tidspress Mange tilbud, men jeg ser ingen plan som gir struktur Min leder er lite støttende – opplever liten innflytelse Avdelingen er svært interessert i faglig utvikling Dårlig kommunikasjon med kommunal ledelse Godt læringsmiljø, men dårlig økonomi Miljøet oppleves utvisende og lite interessert i læring Kunne vært bedre Svært høyt arbeidspress gir lite rom for læring Kompetanseutvikling er viktig …
BROBYGGING,ROLLE - OG FORVENTNINGSAVKLARING Ulike roller Uklare forventninger Store muligheter Manglende kunnskaper Vi vil hverandre vel og må dra i samme retning. Fagligheten utfordres i møtet med kommunale spilleregler
En modell som skal prøves ut Bydel Gamle Oslo Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Prøves ut gjennom følgende organisering: Hvert team får selvstendig ansvar for kompetansedeling med øvrige team i bydelen gjennom planlagte samlinger. Tidsressurs: 20 % fra hhv: Hver enkelt helsesøster Arbeidsgiver Helsestasjon Bydel Gamle Oslo ÅRSPLAN - S
KOMPETANSEMODELL – delt ansvar SPESIALIST KOMPETANSE Etterutd. utvalg NSF /Lah Samarbeid med høsyskole og NSF/LaH Arbeidsgivers ansvar Den enkeltes ansvar
Eks: 250 TIMER / 5 ÅR= 50timer /år Fagutvikling, litteratur,v veiledning, veiledet, kunnskapsdeling Skreddersøm? Tilbyr 4 læretiltak pr år som holder en gitt pedagogisk kvalitet X timer pr år gjennom frikjøp til deltakelse Arbeidsgiver x timer, øremerket NSF / LaH Etterutdanningsutvalget Selvstendig ansvar x t/år Høyskolen Arbeidsgiver : 10 timer frikjøp via budsjett til læretiltak rettet spesielt mot helsesøsters arbeidsområder og ressurs til veiledning? Arbeidstaker : Tilsvarende 10 timer anvendes til fagutvikling ,veiledning,hospitering NSF /LaH: Utvikler kompetansetilbud via Etterutdanningsutvalget Høyskolene: Skreddersøm, årshjul, fordeling,
ENDRING KREVER TRYKK Hva skal dere strekke dere mot? FAGLIGHET AUTORITET ENGASJEMENT Hva betyr «å se alle barn»? Hva skal dere strekke dere mot? Hvem kan gi dere drahjelp?
Takk for meg