Veiledning av studenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Møteplass for etisk refleksjon
Etikkutvalg for fagskolen
NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen
Veiledning av elever / lærlinger
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Språk og sosialisering
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Lærerprofesjonens etiske plattform
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Kommunikasjon og personlig kompetanse
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
FAGSKOLEUTDANNING.
Samhandling leder/verneombud
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Vurdering for læring.
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Drop-In metoden i skolen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Dramafaglig prosjektarbeid
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rettskilder til fots - Innledning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning av studenter Praksisveiledning Veiledning av studenter

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Du ønsker å hjelpe andre…Men du kan ikke hjelpe andre hvis du ikke forstår dem. Og du kan ikke forstå dem hvis du ikke forstår deg selv. Derfor bør du arbeide med det først. Dan Millman G. M. Skau: Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. 2005 Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Hvem er studenten? Voksne i alder 18 – 50 + Flest kvinner Arbeidslivserfaring ? Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Studentens rollekonflikter: Forhold mellom de ideelle og reelle forventninger til yrkesrollen Avdelingens arbeidsrutiner og egne studiebehov Konkurrerende studieoppgaver/arbeidsoppgaver Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Utfordring Sykepleierutdanningen og praksisfeltets syn på opplæring Motstridene forventninger til studenten Den ideelle og reelle sykepleierollen Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Oppsummering Rollekonflikten er knyttet til spenningsfeltet mellom avdelingens rutiner og arbeidsoppgaver (det virkelige liv) og studentens behov for og forventninger til læring og oppdagelse Høyskolens syn på sykepleierrollen (ideelle) og samfunnets syn (reelle) Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Forslag til praksisveiledning Forventningssamtale Veiledning Halvtidsevaluering (3 uker før sluttevaluering) Sluttevaluering student Kunnskaper og ferdigheter Holdninger Arbeidskrav lærer sykepleier Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Bli kjent tid Rutiner i avdelingen Avdelingens mål, verdier Hvem er pasienten? Ulike diagnoser Utarbeide mål for praksis Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Typer av læringsmål Kunnskapsmål, hva studenten skal tilegne seg kunnskaper om og fra, altså studenten skal kunne gjengi kunnskap, kunne overføre kunnskapen til praksis, og kunne bruke kunnskapen i nytenkning Ferdighetsmål, utøve prosedyrer, handlag Holdningsmål, interesse for yrket og faget, etikk, kritisk tenkning Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Arbeidsfasen Refleksjon Teoriundervisning ”Skolelæring” Praktisering Anvendt kunnskap Transfer Trening og øving Studenten arbeider etter sine mål(ukeplaner) Skriver logg som kontaktsykepleier gir tilbakemelding på. Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Veiledningssamtalen Verbal -buskap - innhold Maktforhold dominans versus likeverd Interesse erkjennelse versus relasjonsavklaring Fokus person versus sak Kongruens/ sammenfald - samsvar Ikke verbal -budskap -innhold Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Veiledningssamtalen i avdelingen Hva går arbeidsoppgaven ut på? Hvordan utføres tiltakene og hvorfor er disse tiltak valgt? Hva er studentens faglige begrunnelse? Hvordan vil studenten evaluere sine handlinger? Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Veiledningsamtalen forts Hvilke refleksjoner har studenten gjort seg? Hva opplever studenten som lett/vanskelig i arbeidssituasjonen? Hva kunne ha vært gjort annerledes? Var det noe i sitasjonen som studenten ble berørt av? Tilbakemelding/evaluering til studenten fra kontaktsykepleier. NB! Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Refleksjon og kritisk tenkning Oppsummering Veiledning skal gjøre studenten bevisst på egen praktiske yrkesteori: Kunnskap Ferdigheter Holdning Yrkesetikk P3 Etisk Refleksjon og kritisk tenkning Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Kunnskap Ferdigheter Generell kompetanse Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Kompetanseteori Yrkesspesifikke ferdigheter Teoretisk kompetanse Eks på de tre formene. Litt om skjev vektlegging. Hva er viktigst? Ulike sammenhenger. Ulike personer...ulike svar. Personlig kompetanse Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo 16

Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo Generell kompetanse Studenten har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller i gruppe Utføre handlinger i tråd med etiske krav og retningslinjer Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Generell kompetanse forts Kan formidle sentralt fagstoff som: teorier problemstillinger komme til løsninger både skriftlig og muntlig eller gjennom andre relevante uttrykksformer Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Generell kompetanse forts Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre utveksle synspunkter og erfaringer med bakgrunn innenfor sitt fagområde kunne være med på å utvikle god praksis kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Hva betyr dette i praksis Høyskolen og praksisfeltet må utarbeide læringsmål dvs det studenten skal kunne, vite, gjøre etter endt opplæring Studenten må utarbeide egne mål for både teoretiske og praktiske studier som er i samsvar med læringsmålene Veiledning i praksis må bli mer bevisstgjørende både fra høyskolen og fra kontaktsykepleiere Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo

Takk for oppmerksomheten! Sluttord VI SKAL GI TULIPANEN SÅ GUNSTIG VEKST MILJØ AT DEN VOKSER SEG STOR, VAKKER OG VELUTVIKLET SOM DEN OVERHODE HAR MULIGHET FOR Å BLI - MEN DEN SKAL IKKE TVINGES TIL Å BLI EN ROSE. Takk for oppmerksomheten! Førstelektor Ragnhild T. Prestbakmo