Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Barn og unges rett til deltakelse
Forslag til ny vurderingsforskrift
7 Demokrati.
Skolekonferansen Aker Brygge 21
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
VURDERING.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Tverrfaglige prosjekt
Hundsund ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Anna Holm Heide | /
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
POLITIKK.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Velkommen til et nytt skoleår!
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
1 Liv Signe Navarsete, kommunal- og regionalminister Kvifor forsøk med nedsett stemmerettsalder Kva vert forventa og av kven?
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering i matematikk
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i samfunnsfag Del av etterutdanningstilbud i den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i alle fag Utarbeidet.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Bærekraft og global bevissthet
IKT for læring Mattias Øhra.
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Tverrfaglige tema.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Utvidelse av stemmerett Hvem utgjør demos? Hvem skal inkluderes i definisjonen av folket som makten skal utgå fra? Demokratisering Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Demokrati: Ulike deltakelsesformer Samfunnsborger som status: Den representative samfunnsborger Samfunnsborger som rolle: Den deltakende samfunnsborger (Kymlicka & Norman, 1995; Jacobsen et al., 2004) Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Kompetansemål i LK06 Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati (kompetansemål i samfunnsfag etter 10. årstrinn, under hovedområdet samfunnskunnskap) Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Kompetansemål i LK06 Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar (kompetansemål i samfunnsfag etter Vg1/Vg2 i videregående opplæring) Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Elevådsarbeid ”Et demokratisk samfunn forutsetter at innbyggerne slutter opp om grunnleggende demokratiske verdier, og at de deltar aktivt i samfunnslivet. Hver ny generasjon må derfor lære å holde demokratiet i hevd og ta del i samfunnet på ulike måter. Faget elevrådsarbeid skal videreutvikle elevenes demokratiforståelse og evne til demokratisk medvirkning fram mot aktivt medborgerskap. Opplæringen i faget elevrådsarbeid omfatter alle elever.” (fra Formål med faget elevrådsarbeid) Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Elevmedvirkning og demokratisk deltakelse Elevrådsarbeidets status: Eierskap til egen læring Elevene som vordende demokrater: Bevisstgjøring Elevenes demokratilæring – i og utenfor skolen Sammenhengen mellom den representative og den deltakende samfunnsborger Stemmerett 16 år: Skolens rolle

Stemmerett 16 år - hva innebærer det? Kort vei fra oppdragelse til dannelse? Stemmerett 16 år: Skolens rolle