Dialektisk relasjonsteori Voksen- barn relasjoner
Støtte barns selvutvikling Utvikling av det bevisste jeg gjennom å bli anerkjent av andre Gjennom avhengighet kan vi bli autonome
Definisjonsmakt Den voksne har en mektig posisjon vis-a-vis barn Vi kan bruke vår maktposisjon på en måte som fremmer barnets selvstendighet, Troen på seg selv, Respekt for seg selv og andre
Hvordan de voksne setter ord på barns handlinger og opplevelser Hva de voksne reagerer på eller ikke reagerer på.
Anerkjennelse Selvtillit Selvstendighet Toleranse Medmenneskelig respekt
Grunnleggende holdning av likeverd intergrert i hele personligheten
*forståelse basert på empatisk innlevelse i den andres fenomenologiske felt
Lytting Åpen for den andre Høre mer enn bare ord Ta inn konteksten Gi avkall på å kontrollere den andre Ta inn et budskap som kan gi personlige utfordringer
Bekreftelse Gjenta Speile Formidle akseptering Forståelse for nonverbale signaler Stille åpne spørsmål Oppgi kontroll
Etikk Bevisstgjøring av sine egne handlemåter Vite hvor du kommer fra, hvor du er på vei og hvem du er ansvarlig for (Martin Buber). Hva slags menneskesyn har du? Ethvert menneske
Refleksjon for å utvikle virksomheten sammen med barna for å utvikle yrkesrollen
* Hvilke syn har du på dokumentasjon? Hva lærte du om det? * Hva tenker du om arbeidet med utvikling av aksjoner gjennom refleksjon? * Hvordan ser du på pedagogens rolle?