Dialektisk relasjonsteori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Selvfølelse vs selvtillit
NESO Formannsskole Ledelse
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.

Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Veiledning av studenter
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Karriereveiledning i grupper
Samtale om forventninger
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fra ”Nesten som deg selv”
Anerkjennelse og definisjonsmakt
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Helsesøsterkongressen 2017
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon; forutsetninger
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Autoritativ barnehage
Danning og voksenrollen i barnehagen
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Dialektisk relasjonsteori Voksen- barn relasjoner

Støtte barns selvutvikling Utvikling av det bevisste jeg gjennom å bli anerkjent av andre Gjennom avhengighet kan vi bli autonome

Definisjonsmakt Den voksne har en mektig posisjon vis-a-vis barn Vi kan bruke vår maktposisjon på en måte som fremmer barnets selvstendighet, Troen på seg selv, Respekt for seg selv og andre

Hvordan de voksne setter ord på barns handlinger og opplevelser Hva de voksne reagerer på eller ikke reagerer på.

Anerkjennelse Selvtillit Selvstendighet Toleranse Medmenneskelig respekt

Grunnleggende holdning av likeverd intergrert i hele personligheten

*forståelse basert på empatisk innlevelse i den andres fenomenologiske felt

Lytting Åpen for den andre Høre mer enn bare ord Ta inn konteksten Gi avkall på å kontrollere den andre Ta inn et budskap som kan gi personlige utfordringer

Bekreftelse Gjenta Speile Formidle akseptering Forståelse for nonverbale signaler Stille åpne spørsmål Oppgi kontroll

Etikk Bevisstgjøring av sine egne handlemåter Vite hvor du kommer fra, hvor du er på vei og hvem du er ansvarlig for (Martin Buber). Hva slags menneskesyn har du? Ethvert menneske

Refleksjon for å utvikle virksomheten sammen med barna for å utvikle yrkesrollen

* Hvilke syn har du på dokumentasjon? Hva lærte du om det? * Hva tenker du om arbeidet med utvikling av aksjoner gjennom refleksjon? * Hvordan ser du på pedagogens rolle?