ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Normer, verdier og holdninger
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Etiske modeller - hva er det?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
KRL Av Karina Schjølberg
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etikk.
Undervisning om ulike trostradisjoner
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Om profesjoner, juss og etikk
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etikk og helseprofesjonene
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Innføring i yrkesetikk for lærere
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Stoisismen og kristendommen
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?

Etikk og moral Etikk er moralens teori

Utfordring: Hvordan finne hva som er best? Kan vi slutte fra ER (hvordan noe er nå) til BØR /hvordan noe burde være)? Kan normer begrunnes?

Oppgave Ta utgangspunkt i praksis. Lag et case med fokus på et yrkesetisk dilemma som dere har opplevd. Husk å anonymisere. Lag et forslag til hvordan dere løser caset! Vi drøfter deretter noen case i plenum Caset skal legges ut på nettkonferansen.

Hvordan forstå måter å tenke etisk på? Kildene for normene

Kildene Ytre autoritet Samvittigheten/indre autoritet Gjensidighet/den gylne regel. Kontrakt Demokrati Sedvane Dialog

Typer/kategorier Metaetikk Deskriptiv etikk Normativ etikk Pliktetikk å arbeide med etikk i et fugleperspektiv. Begreper og tenkemåter analyseres. Deskriptiv etikk ser nøytralt på andres normer og verdier Normativ etikk Tar stilling til verdiene og normene Pliktetikk hvis alle følger pliktene vil ingen skade hverandre: eks. ”Den gylne regel”. Sinnelagsetikk God vilje. Handlingen motiveres ut fra hva du har i ditt sinn. Kan være pliktorientert eller verdiorientert. Formålsetikk Målet rettferdiggjør handlingen

Typer/kategorier (forts) 7. Konsekvensetikk En handling er riktig dersom den fører til gode resultater/har gode følger 8. Diskursetikk dialog uten tvang. Løfter etikken ut av den enkeltes samvittighet og over på en fornufting fellesskapsarena. 9. Fellesskapsetikk betyr å finne fram til felles normer og verdier på tvers av sosiale og kulturelle skiller og livssynsskiller 10. Yrkesetikk Fagpersonenes gjennomtenkte handlinger og holdninger i yrkesutøvelsen, grunnet på fagets verdier. Profesjonsetikk Forvaltningsetikk

Metaperspektiv Modernisme Postmodernisme

Yrkesetikk Fagpersonenes gjennomtenkte handlinger og holdninger i yrkesutøvelsen, grunnet på fagets verdier.

To typer yrkesetikk Utfordringer knyttet til disse to perspektivene Profesjonsetikk: selvstyrende Forvaltningsetikk: forklarer forholdet mellom makthaver og befolkning Utfordringer knyttet til disse to perspektivene

Yrkesetikk i en sammenheng Sammenheng mellom profesjonalisering og yrkesetikk Profesjonalisering Selvbilde Kompetanse Selvstyring Vekt på sammenhengen verdier holdninger atferd innenfor profesjonen YRKESETIKK

Hvor er lærerne Profesjonsetikk Forvaltningsetikk

Paragraf eller prosess? Ytre autoritet Vi står ansvarlig for våre etiske valg Fasit eller unike situasjoner?

Grunnlagsdokumenter Etiske dokumenter i skolen: Læringsplakaten Barne- og elevsyn Konkretisering Eks.: Lærere og førskolelæreres profesjonsidealer/ verdier/ yrkesetiske ... Barns rettigheter: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/andre/Barns_rettigheter/FNs-konvensjonen-om-barnets-rettigheter.html?id=412552 http://www2.skolenettet.no/etikk_jus/