Kommunikasjon og samspill

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Sommervikar i Blend.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
NESO Formannsskole Ledelse
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
12 Reflekterende lesing.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Cafédialog – elevmedvirkning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
1 Kommunikasjon.
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Danning og voksenrollen i barnehagen
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og samspill AU1 Uke 14, 2010 Illustrasjon: Rønnaug Vaa: Kommunikasjon

Kommunikasjon – ikke alltid enkelt! Jeg vet at du trodde at du forstod hva du syns jeg sa, men jeg er ikke sikker på at du oppfattet at hva du hørte ikke var det jeg mente ukjent forfatter KS - HiØ

Hva vi sier, mener og forstår! budskap Er det alltid samsvar mellom budskapet som sendes og det som mottas? Er budskapet mer enn ordene vi sender? Hva kan skape ”støy på linja”? K S - HiØ

Kommunikasjon - mer enn ord kroppslige signaler stemme/tonefall alder/kjønn språk BUDSKAP/ kontekst/sammenheng ord FILTER kunnskap om hverandre forhold mellom de som snakker holdninger/verdier/kulturforståelse KS - HiØ

KS - HiØ

Hva er en dialog? Fra gresk: dia: gjennom logos: ord/tale/fornuft En samtale mellom to eller flere personer preget av gjensidig velvilje, åpenhet og samarbeid. DIALOG? KS - HiØ

Dialogens idealer Kunsten å lytte Relevante og kreative innspill Stille spørsmål/undring Sosialt årvåkenhet Oppriktighet Høflighet, takt og respekt Ydmykhet Positivitet KS - HiØ

Trusler mot dialogen Spørsmål som våpen Person istedenfor sak Forskning viser … (bedreviter) Latterliggjøring Kategorisk – enten / eller Asymmetriske vurderinger Følelser i stedet for argumenter KS - HiØ

Øvelse - dialog Gå sammen i grupper på 4 – 6 personer. Les først gjennom hele oppgaven høyt. Dere har 20 minutter til å gjennomføre oppgaven. En på gruppa får ansvar for oppsummering i plenum. KS - HiØ

KS - HiØ

Dialog versus debatt Venner/partnere Samarbeid Viser interesse Felles forståelse Åpen Ydmyk ”Ryggsekkturisten” Motstandere ”kamp” – søker makt Leter etter svakheter Hevde egen sak Fast plan Dominerende ”Misjonæren” KS - HiØ

Dialogens ulike formål Innsiktsdialoger – søker innsikt i/kunnskap om et tema Beslutningsdialoger – få best mulig grunnlag for å gjøre et felles valg Forsoningsdialoger – har som mål å skape forsoning Kreative dialoger – har som mål å få fram kreativitet hos deltakerne Sosiale dialoger – skape fellesskap / tilhørighet KS - HiØ

KS - HiØ

Samspill Samspill bygger på dialog Relasjonene viktige Begge/alle må bidra for å lykkes KS - HiØ

Faktorer som bidrar til godt samspill mellom lærer og elever Læreren lytter til elevene Læreren stiller spørsmål til elevene Læreren er bevisst og våken for elevenes sosiale og emosjonelle liv Læreren er oppriktig overfor elevene Læreren respekterer og anerkjenner elevene Læreren leter etter det positive hos elevene KS - HiØ

Faktorer som bidrar til dårlig samspill mellom lærer og elever Læreren hører ikke hva elevene forsøker å si Læreren bruker spørsmål som våpen Læreren har forutinntatte meninger om eleven Læreren er kategorisk overfor elevene Læreren spiller på elevenes følelser Læreren forskjellsbehandler elevene KS - HiØ

Kjenner dere igjen utsagnene? Finn alternativ! Advarsler/trusler: ”En gang til unge mann og du må sitte igjen!” Befalinger: ”Ikke vipp på stolen!” Komme med ferdige løsninger: ”Hvis jeg var deg ville jeg begynne å gjøre noe!” Generalisere: ”Det er alltid noe tull med deg!” Latterliggjøre: ”Du burde vite bedre – selv en 1.klassing hadde skjønt …” Forhøre: ”Hvorfor sitter ikke du på pulten din?” Ironi: ”Dere er jammen flinke til å gjøre det dere skal!” Sarkasme: ”Når ble du lærer i klassen?” KS - HiØ

BLOGG fra dagens undervisning Arbeidskrav: Minst 3 blogg-referater fra undervisningsdager i pedagogikk. Hva er kravet? (til sammen 500 ord) Kort sammenfatning av innholdet Hva jeg merket meg spesielt, syntes var mest interessant, og hvorfor Hvordan kan det gjøres? (Eks fra AU2) KS - HiØ

Rollespill Kontaktlærer har fått beskjed av en kollega om at en av elevene i klassen har oppført seg ”uønsket” i klasserommet/skolegården. Læreren tar opp saken med eleven. Dramatiser samtalen (to versjoner – godt og dårlig samspill) KS - HiØ

Elevmedvirkning Hva sier Opplæringslova og Kunnskapsløftet? På hvilke områder kan/bør elevene delta i planleggingen? Hvordan kan elevrådet brukes som en ressurs? Punkt 5 i læringsplakaten, som er en sentral del av Kunnskapsløftet, sier blant annet at ”skolen skal legge til rette for elevmedvirkning…”. I Prinsipp for opplæringa som er den delen av Kunnskapsløftet hvor vi finner læringsplakaten, står det at elevene gjennom elevmedvirkning skal få erfaring med deltakelse i demokratiske prosesser. Det står videre at de skal delta i beslutninger som gjelder egen og gruppens læring både på planleggings-, gjennomførings- og vurderingsstadiet. Graden for delaktighet avhenger av alder og utviklingsnivå. I tillegg til de uformelle samtalene i skolen er læreren også pålagt ”å gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane” (Forskrift til opplæringslova § 3-1) Alle skoler med elever fra 5. trinn i grunnskolen og til og med 3. trinn i videregående skole skal ha elevråd (Opplæringslova § 11-2 og § 11-6). I grunnskolen er det kommunen som bestemmer antall elevrådsrepresentanter, mens i videregående skole er det bestemt at det skal være minst én elevrådsrepresentant for hver tjuende elev. I grunnskolen skal én av lærerne ha som oppgave å hjelpe elevrådet i arbeidet. Elevrådet skal fremme elevenes fellesinteresser og arbeide for å skape et godt lærings- og skolemiljø. Elevrådet skal holdes underrettet om alle planer og vedtak som er av betydning for skolemiljøet. Elevrådet arbeider for alle elevenes interesser, og det er nødvendig at også kontaktlæreren viser engasjement i dette arbeidet. Det må avsettes tid til å arbeide med elevrådssaker i klassen, og læreren må oppmuntre elevene til å delta aktivt i saker som bidrar til å skape et godt lærings- og skolemiljø. KS - HiØ

Hvorfor elevsamtale? Elevmedvirkning – pålagt oppgave Ta eleven på alvor/demokrati Aktivisere refleksjon og bevisstgjøring Etablere forpliktelse, trene opp til ansvar Stimulere til faglig innsats Avlære eventuell feiloppfatning … Forskrift til opplæringslova § 3-8. Dialog om anna utvikling        Eleven, lærlingen og lærekandidaten har rett til jamleg dialog med kontaktlæraren eller instruktøren om sin utvikling i lys av opplæringslova § 1-1, generell del og prinsipp for opplæringa i læreplanverket. KS - HiØ

Hva bør samtalen inneholde? Sosialt timen, friminutt, fritiden Arbeidsforholdene Arbeidsro Hjelp av lærer/medelever Faglig Hva liker du best/hva er du god i? Hva trenger du mer trening i? Annet? KS - HiØ

Referat fra elevsamtalen Tidspunkt Hva vi snakket om Hva vi ble enige om Hva eleven skal følge opp videre Hva læreren skal følge opp videre Hva vi skal ta med til foreldresamtalen Underskrift KS - HiØ

Hvorfor foreldresamarbeid? Menneskerettighetene/Barnekonvensjonen Formålsparagrafen i opplæringslova Kunnskapsløftet Forskning KS - HiØ

HJEM – SKOLE Holdninger - gjensidig respekt og anerkjennelse for hverandres ansvar og oppgaver i forhold til barnet Direkte møte - kontakt der informasjon og begrunnelser utveksles KS - HiØ

Ulike samarbeidsformer Mangelteori Kontekstteori Samspillteori Berliner 1992 KS - HiØ

Samarbeid med kollegaer Teamlærere – Fagteam – ledelse Hele personalet Eksterne instanser Tospråklige lærere Helsesøster PPT BUP Barnevern ”Overganger” KS - HiØ