Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Skaperen, ordneren og danseren
En måte å lese Bibelen på
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Sammensatte tekster: Photo Story
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm)
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Muntlige presentasjoner
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Å snakke med seg selv, fali det?
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Lesing og lesestrategier
Fortellinger som metode.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Hva er viktig for elevers læring?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Smak på maten!.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hva er læringsstil (Dunn & Dunn) Spesielle læringspreferanser for meg! 20 faktorer som påvirker min læring Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

I. Læringsstilsmodell 5 hovedområder 20 elementer Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

1) Miljømessige elementer: ytre miljø! Hjernevennlig miljø? Lyd: Lyd eller ro? Musikk uten ord Barokkmusikk bedre en rock? Fleksibel: noen ganger med – noen ganger uten. Lys: Kraftig Svakt Fleksibel Fluoriserende lys kan overstimulere: yngre Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

1) Miljømessige elementer: ytre miljø! Hjernevennlig miljø? (forts.) Temperatur Varmt Kjølig Fleksibel Design: klasseværelset – studiestedet Hva er optimalt? 40% av folkeskoleelevene (Danmark) foretrekker uformelt studiemiljø 20% formelt miljø 40% fleksible Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

2) Emosjonelle elementer Følelser (Se: Imsen kap. 15,2) Positive følelser er livsviktige Oppgitthet, stress, følelse av misslykkethet = katastrofe! Fysiologiske virkninger: Sylwester: Stresshormoner: hindrer læring Hydrokortisoninnholdet øker (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320586 ): kan føre til fall i neuroner i hippocampus (http://en.wikipedia.org/wiki/Hippocampus )= den viktigste del av hjernen for læring/hukommelse. Det limbiske system Se Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

2. Emosjonelle elementer (forts) Læringens tredelte kjede: Emosjoner: bevisst/ubevisst, styrer: (http://home.online.no/~steinny/kap2/emosjonell_intelligens.htm ) Oppmerksomhet: som igjen styrer vår motivasjon for (se Imsen: Oppmerksomhet og konsentrasjon: s.218 – 220, 4. utg. 2006) Læring Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

2) Emosjonelle elementer (forts.) Motivasjon (Imsen: Kap. 15) Indre og ytre motivasjon Ansvarlighet (Imsen, s. 34, 82,153,261,320,479) Høy ansvarlighet: motivasjon/glede Lav ansvarlighet: misslykkethet, svakmotivasjon Tilpasning: uten å stille spørsmål Ikke tilpasning: stiller spørsmål Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

2) Emosjonelle elementer (forts.) Utholdenhet (Imsen: s. 392) Høy utholdenhet Mange baller i luften (variasjon) Lav utholdenhet (variasjon) Struktur (Imsen: s. 327, 333,405) Indre struktur: mer selvstyrende, løse oppgaver på egen måte Ytre struktur: bruk for ytre struktur, rammer Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

3. Sosiologiske elementer Alene (ca. 13%) Par Venner Team Voksne ca. 28% Variasjon Kan variere Med humør, dagsform, interesser osv. Ca. 28% Viktig: presterer bedre når preferansene for møtes Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

4. Fysiologiske elementer Inntak av mat Hvor ofte? Jfr. frokost og matpauser på skolen Bevegelse Behov for å bevege seg Mindre interessert i innhold, større behov for å røre seg Klasserom ikke bygd for å røre seg Fysisk fostring/gym Tid Biologisk klokke A- og B- mennesker Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Fysiologiske elementer (forts.) Perseptuelle preferanser Visuell (se) Auditiv (høre) Kinestetisk (erfare) Taktil (berøre, føle) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Visuell Jeg husker det jeg ser Jeg husker det jeg leser Jeg foretrekker orden og system Jeg liker å tegne og male Jeg arbeider raskt Jeg vil heller lese selv enn å høre på andre Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Auditiv Jeg husker det jeg hører Jeg elsker å høre læreren fortelle Jeg liker å fortelle andre hva jeg vet Jeg liker å prate og diskutere Noen ganger er jeg ”zummete” Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Kinestetisk og taktil Jeg synes det er slitsomt å sitte stille Jeg er flink til å bygge og konstruere Jeg liker å gjøre noe og spille teater Jeg konsentrerer meg best når jeg plukker på noe Jeg er hendig! Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

5. Psykologiske elementer Global Analytisk Impulsiv Reflektert Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding Hvordan behandler (prossesserer) jeg informasjon? Hjernedominans Venstredominans Høyredominans Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Om begrepsbruken og teoriforståelse Høyre Den kunstnerlige hjernen: identifisering, bilde, helhet, symbol, visualiseringer, dagdrømming, fantasi, og annet. Venstre Den akademiske hjernen: lesing, skriving, regning, analyse, logikk, årsaksforhold, med mer. HOLISTISK/GLOBAL ANALYTISK Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding (Bostrøm) Analytisk (venstre) Kombinasjon Holistisk (globalt) (høyre) Sekvensiell Både sekvensiell og helhet Helheten først 28% 17% 55% Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Undersøkelse (Bostrøm 2004) Klassen 28% analytisk 55% holistisk/global 17% kombinasjon Undersøkelse (Bostrøm 2004) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Oppgave: Vurder de 5 hovedområdene og 20 elementene Hvilken rolle spiller de 20 elementene i din egen læring? Hvordan vil de 20 elementene påvirke læringsmiljøet på egen praksisskole? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

II. Tilnærming til praksis Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

A) Betydningen av preferansene 20 faktorer 95% sikkerhet for at elever presterer bedre hvis de faktorer som har spesiell betydning blir vektlagt. Ikke uvanlig med mellom 6 – 14 preferanser for hver person. Jo sterkere preferanse, desto viktigere at eleven får behovet dekket. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

B) Test av læringsstil LSI (Learning Styles Inventory, 5 – 14 år) PEPS (Productivity Environmental Preferenc Survey, 15 år – voksen) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Test av læringsstil Testen vurderer 20 faktorer Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tolking av test. Profil Rapport Hjelp til å tolke Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

B) Hva dreier det seg om? 1. Elevenes læringsstil Informasjonsbearbeiding Læringspreferanser 2. Lærerens undervisningsstil = sammenheng Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Elevenes læringsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding Generell informasjon Læringsmateriell Presenteres på to forskjellige måter ANALYTISK HOLISTISK Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Analytisk Holistisk (globalt) Fra del til helhet Korte detaljrike avsnitt Logiske enheter og beskrivelser Tydelige og konkrete oppgaver Stillhet, rutine og ro Sterk ytre struktur Helheten først – deretter detaljene Personlig historie med hverdagsnær virkelighetstilknytning Multisensorisk med bilder og farger Annerledes og ulik form og innhold Valgfrihet Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon I hvilken grad er informasjon og undervisningsmateriell valgt med tanke på en analytisk eller holistisk prosessering på vår skole? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

b) Læringspreferanser Eget læringsarbeid skjer etter sterkeste preferanse. Dette må læres! Visuell Auditiv Kinestetisk Taktil Blandingsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Blandingsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon I hvilken grad kan skolene ta hensyn til disse elementene? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

2. Lærerens undervisningsstil Ta hensyn til Informasjonsbearbeiding: Analytisk Holistisk VAKT De 4 faktorene) De ytre miljøfaktorene Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Interessant info Lærere 65% analytiske (mattelærere) Presenterer info, oppgaver, undervisning i overensstemmelse med sin egen dominans. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Visuell Jeg husker det jeg ser Jeg husker det jeg leser Jeg foretrekker orden og system Jeg liker å tegne og male Jeg arbeider raskt Jeg vil heller lese selv enn å høre på andre Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Lage tankekart Bruke fargeblyanter og understreke Be læreren å skrive ned det viktigste Lage collage Bruke fantasien Ta notater Arbeide med farger og bilder Tegne av Bruke PC Skrive historier Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Auditiv Jeg husker det jeg hører Jeg elsker å høre læreren fortelle Jeg liker å fortelle andre hva jeg vet Jeg liker å prate og diskutere Noen ganger er jeg ”zummete” Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Spill inn det du vil huske Stille spørsmål Diskutere Se og høre på TV/video Be læreren fortelle det som er viktig Intervjue Lære bort til kameratene Repetere det som er viktig Lese høyt Spille teater Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Kinestetisk og taktil Jeg synes det er slitsomt å sitte stille Jeg er flink til å bygge og konstruere Jeg liker å gjøre noe og spille teater Jeg konsentrerer meg best når jeg plukker på noe Jeg er hendig! Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Oppleve Lage film Lage egne spill Bruke PC Bygge modeller utforske Bevege meg ofte Be noen vise meg hvordan jeg gjør det. Mime Kooshball Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Kooshball During the 1988 Christmas season, the Koosh ball was the hottest toy on the shelves. The Koosh ball was a rubber ball filled with a jelly-like plasma and its outside consisted of hundreds of rubber spikes making it look like a soft and flexible porcupine that did not hurt to hold or squeeze. When someone squeezed the object, the plasma caused it to squirm around in his hand while the spikes provided something to grip in one's hand. The koosh ball was developed by Scott Stillinger and Matt Button, the owners of Oddz On Products. The toys had great appeal with a surprising number of adult fans. It was estimated that 40% of the toys were purchased for adults to play with. Several million units were shipped from the next four years and were supported by an official user's guide "The Official Koosh Ball." While the number of units sold has dropped off, they are still a holiday favorite.   Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon Hvilke refleksjoner gjør dere i ettertid i forhold til lærerens undervisningsstil i praksis? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hvordan handler vi? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Lena Bostrøm Ordne individuelle læringsmiljøer (20) Omforme materiell Studere på din beste tid. Belysning etter behov Sosiale behov osv Omforme materiell Analytisk og holistisk V-A-K-T Trene gjøre lekser, løse oppgaver på ulike vis. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Rita Dunn Introduseres ved hjelp av elevens individuelle perseptuelle kapasitet (H/A, VAKT) Forsterkes gjennom andre eller tredje sans Praktiseres ved å la eleven bruke informasjonen Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler