Kulturhistorisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
HELSE OG LIVSSTIL.
SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Læring som en sosial og kulturell prosess
Kognito ergo sum.
Transaksjonsmodellen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Lekens betydning for læring av matematikk
Sosialkonstruktivisme
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Barns utvikling: viktige begreper
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Helsesøsterkongressen 2017
Læring og sosiokulturelt perspektiv
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kulturhistorisk perspektiv Materialistisk Dialektisk

Historisk utvikling 4 milliarder år Siste 100 års hendelser Utvikling av mennesket

Materialistisk Gjennom tenkning griper vi tingenes vesen Vi er i en materialistisk vekselvirkning for å overleve

Dialektikk Hvordan to fenomener samtidig påvirker hverandre. Ikke at et fenomen påvirker et annet fenomen. Påvirker hverandre samtidig

Vygotsky En aktivitet mellom to mennesker må inneholde elementer av: Kooperasjon (samhandling) Kommunikasjon disse forutsetter hverandre

Helhetlig tekning gjensidig spenning mellom disse to komponentene Utvikler seg som følge av gjensidig spenning mellom disse to komponentene

Omdanne natur til kultur Kulturen påvirker den menneskelige utviklingen (verktøy)

Mediering og kulturell arv Ta i bruk kulturelle verktøy Lære å bruke det som det er ment til

Vygotsky Tekning og språk utgjør en enhet som er et resultatet av menneskelig utvikling

Utvikling av språklig tekning Artsperspektiv (fylogenesen) Individperspektiv ( ontogenesen)

To utviklingslinjer Sosialfunksjon (lyder for å påkalle andre) Instrumentfunksjon ( verktøy, løse problemer) Disse krysser etterhvert hverandre

To genetiske anlegg Menneskets sosiale samvær er blitt problemløsende Problemløsningen er blitt sosial Kalles førintellektuelle stadiet

Språklig tekning Når intellektet blir språklig Språkbruken blir intellektuell Normal ved 1-2 årsalderen

Ytre tale Den språklige tekningen viser seg når barnet tar i bruk de voksnes ord Den språklige tekningen er medfødt sosial og viser seg i form av ytre tale.

Monolog 3 – 6 år, barn snakker høyt med seg selv. Barnet bruker for å organisere sin egen aktivitet.

Monologtale en overgangsform til privat indre tale Monologtale en overgangsform til privat indre tale.( SNAKKE MED SEG SELV) YTRE TALE ( sosial, 1-2 år) MONOLOGTALE ( ytre tale, relateres til noe barnet gjør)

Oppgave Hvordan mener Vygotsky at barn lærer språk? Hva menes med at noe er dialektisk? Hva er mediert læring?

Medfødte anlegg for intellektet Lavere psykiske funksjoner: (medfødte) Oppmerksomhet, hukommelse, problemløsning, sammenligning, diskriminering

Høyere psykiske funksjoner Viljestyrt oppmerksomhet, begrepsorientert hukommelse, problemløsning gjennom kommunikasjon

ord Redskap for tenkning Lager lyder i bestemt rekkefølge

Barnets visuelle oppmerksomhet kan endre karakter dersom talen fikk innflytelse på den. Viljestyrt oppmerksomhet. Gjennom synssansen ser vi fenomener som blir integrert, kognitivt.

Forholdet mellom ord og ordmening endrer seg gjennom oppveksten Barn og voksne bruker samme ord, men tekningen er ikke den samme.

Generalisering Barn kan kalle ulike fenomen med ett og samme ord. Vov-vov. Barn må bruke ord før de kan forstå dem. Bruker ord som begrep lenge før de kan definere ordet

Å mestre ord er ikke bare å uttale dem Må ha erfaring med den samme måten å bruke ordet på.

Oppgave Drøft Vygotsky sin teori om hvordan ord, språk og kommunikasjon utvikler seg hos barn.

Fantasi og kreativitet Skapende aktivitet avhengig av mangfold i tidligere erfaringer. Kan danne seg bilder av andres beretninger Forestille seg noe de aldri har sett

Krystallisering Med utgangspunkt i virkeligheten kan fantasien fremkalle noe helt nytt. Hvordan kan vi stimulere barns fantasi?

Sonen for nærmeste utvikling Barnets faktiske utviklingsnivå. (har funnet sted) potensielle utviklingsnivå ( er i ferd med å begynne på) Midt i mellom ligger den nærmeste utvikling.

Hvordan finne ut av dette? I kommunikasjon og kooperasjon (samspill) med en voksen, kan vi se det. Den voksne forklarer, introduserer, demonstrerer. Barn forsøker på egen hånd Klarer barn det, så er det sonen der utviklingen finner sted.

Lekens betydning Leontjev Lek, læring, arbeid. Dominerende aktiviteter

Rollelek Veksling mellom kooperasjon og kommunikasjon Barn tvinges til å artikulere hva leken, personen innebærer.

Må opptre og snakke som personen Må utforme atferdsregler for personen. Blir bevisst. Lærer om seg selv og sine roller i fht omgivelsene.

Oppgave Hva mener Leontjev med ”den dominerende virksomhet” ? Hvordan kan de voksne vite hva barnets nærmeste utviklingssone er? Hvorfor mener Leontjev at rollelek er viktig? Gi eksempler

SYN PÅ UTVIKLING Vektlegger at aktivitet overføres eller medieres ved hjelp av kulturelle verktøy

Barnet møter verden gjennom andre På det sosiale plan: Fra subjekt til subjekt. Kommunikasjon gjennom språk. På det psykologiske plan: indre perspesjon av et forhold utenfor seg selv.

Atferd/ handling Først gjøre noe på det ytre plan sammen med andre. Så gjøre noe alene på et indre plan.

Språklig tekning Først på det ytre og sosiale. Så på det indre, private plan.

De voksnes rolle Observasjon og kartlegging samspillsituasjoner Finne fram til barnets utviklingssone Legge forholdene til rette, tid, rom og opplevelser. Veilede foreldrene. Scaffolding ( Wood, Bruner, Ross 1976) Veiledet deltakelse Mestring/appropriering (tilegnelse)