Identitetsdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Samspill og Samhandling
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Mestring og forebygging av depresjon
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
"God bagasje på livets reise."
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kåseri i Harstad Astri Fremmerlid som var med på å starte Harstad Historielag, er nå direktør for Perspektivet Museum. Det er en offentlig.
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Tidlig psykologisk antropologi:
Loggbok Hva er det du stusser over? Hva er det som gjør at du bekymrer deg? Hva har du sett eller hørt? Hva har vedkommende sagt eller gjort? Hva er.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
PEL-eksamen Glu 5-10.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
De yngste barna i barnehagen
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
TLF: –
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Identitetsdanning

Identiteten utvikler seg i møte med seg selv og andre Identiteten utvikler seg i møte med seg selv og andre. Oppfatningen av oss selv er preget av hvordan vi opplever at andre ser på oss.

Erfaringer fra samspill med ulike mennesker er med på å danne barnets identitet og selvoppfatning

Barnet er en viktig aktør i sin egen identitetsutvikling Barnet er en aktiv samspillspartner i relasjonene

Identitet En vedvarende bearbeiding av inntrykk dialog med omverdenen dialog med seg selv

Barnet er aktiv i skaping av sin identitet i sosialiseringsprosessen

Identitetsskaping handler om de voksnes håndtering av forskjeller og anderledeshet.

Barn konstruerer sine identiteter i samhandling med andre. Se på identiteter som pluralistiske

Subjektiv identitet Opplevelsen av seg selv Sin forståelse av de andres opplevelse av seg selv

Sosial identitet De andres definisjon av barnet

Personalet står i en maktposisjon i forhold til barnas opplevelse av seg selv Evnen til empati og anerkjennelse

Barna forvalter sine mangfoldige identiteter ved at de voksne i barnehagen støtter deres identitetsutvikling.