Tilpasset opplæring AU 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
En praktisk og teoretisk tilnærming
TILPASSET OPPLÆRING Inspirert av Roald Jensen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
FIRST LEGO League i Molde ?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tilpasset opplæring i matematikk
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Kompetanse for mangfold
«Utviklende læring i matematikk»
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring AU 1 Onsdag 23. april 9.15 – 12.00 KS-HiØ

Likhet eller likeverd! Viss vi behandler alle likt skaper vi større ulikhet St.meld.nr. 30 2003-2004 KS-HiØ

Hvorfor tilpasset opplæring? Begrepet er politisk – ikke faglig Utfordringen for norsk kunnskapspolitikk er at landet ikke får nok kompetanse ut av befolkningens talent. NOU 1988:28 s. 7 Hva med pisaundersøkelsen? KS-HiØ

Opplæringslova §1-2: Allmenn rett: opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte elev §5-1: Individuell rettighet: elevar som ikkje har eller ikkje tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning KS-HiØ

Kunnskapsløftet Generell del: Opplæringen må tilpasses slik at barn og unge får smaken på den oppdagerglede som kan finnes både i nye ferdigheter, praktisk … Læringsplakaten: Skolen skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter Prinsipp for opplæringa: Tilpasset opplæring innenfor fellesskapet er grunnleggende elementer i fellesskolen. … mangfold av utfordringer, … variasjon i lærestoff/arbeidsmetoder, … inkluderende læringsmiljø KS-HiØ

Ulike forståelser av TPO Smal forståelse Vid forståelse Eleven Tiltak for eleven Eleven og gruppa Tiltak for eleven + Tiltak i fellesskapet KS-HiØ

En av mange definisjoner Tilpasset opplæring er ikke en bestemt måte å undervise på, men er å forstå som en tilstand preget av bestemte kvaliteter som gjør at alle elevene lærer fag, utvikler seg som personer og oppnår fellesskap med de andre. Håstein og Werner 2004: 44 KS-HiØ

Hvilke tanker gjør du deg? Stikkord: Elevsyn Tomflaske Leireklump Blomsterløk KS-HiØ

Å forstå eleven som subjekt Hvilken rolle får læreren? Hvordan få gode vekstvilkår? De samme vekstvilkårene for alle? KS-HiØ

”I løpet av de første fem minuttene har jeg plassert eleven!” KS-HiØ

Tilpassa opplæring: Å tilrettelegge for ”Sterke” og ”svake” elever!?! (Meads speilingsteori) Læreren må være ambisiøs på elevens vegne Har vi ”svake” elever? KS-HiØ

Sidsel Werner (doktorgradsavhandling, 2008): ”Tilpasset opplæring og læreres bilder av en mangfoldig skoleklasse…” lærerne generaliserer og låser seg fast i et tankemønster som gjør undervisningen mindre mangfoldig enn den bør være Bør i større grad snakke om hva elever gjør, og i mindre grad kategorisere dem ut fra antatte evner – ”sterke” / ”svake” KS-HiØ

Hva sier artikkelforfatterne om: Hvordan undervise samt organisere og tilrettelegge elevenes læringsmiljø med tanke på å fremme tilpasset opplæring? http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____16334.aspx Les artikkelen! Hva sier artikkelforfatterne om: Tilpasset opplæring som skolepolitisk ideologi Tilpasset opplæring som pedagogisk bevissthet Tilpasset opplæring som pedagogisk handling Tilpasset opplæring som kontekstavhengig Egne synspunkter om innholdet KS-HiØ

Prosjektets konklusjoner Aksjonsforskning verdifullt Problemstillingen må komme ”innenfra” og ”nedenfra” Føre til praksisendringer - praksis skal utvikles og forbedres Systematisk individuell og kollektiv refleksjon Se TPO i lys av fellesskole og inkludering – fokus på individ og gruppe Den enkelte lærers betydning KS-HiØ

Teoretiske perspektiver på TPO Behaviorismen: stimuli - respons Eleven kan lære hva som helst ved best mulig stimuli i elevens eget tempo Piaget: assimilasjon - akkomodasjon Eleven må oppleve ”ubalanse” i eksisterende forståelse for å lære noe nytt Vygotskij: proksimale utviklingssone Hva kan eleven lære med støtte ra en som kan mer Bakhtin: dialogisk samspill Lærerens stemme filtreres gjennom eleven KS-HiØ

Morivasjon, interesser Kognitive evner Kulturell forankring Kunstneriske evner Selvinnsikt Hele eleven Morivasjon, interesser Kognitive evner Fysiske forutsetninger Faglig kunnskapsnivå Sosial utvikling KS-HiØ

TPO ikke et mål, men et middel som skal tas i bruk for å nå de fastsatte måla i LK06 TPO blir oppfattet som en juridisk rett alle elever har – det fører til et unisont krav om mer ressurser Hvordan bør ansvaret for å legge til rette for å fremme TPO fordeles mellom sentrale styresmakter, skoleledelse og lærere? KS-HiØ

Utdanningsdirektoratet Kompetanseplan for tilpasset opplæring Artikkelsamling Forutsetning for tilpasset opplæring: Lærerkompetanse Organisering Ledelse St.meld. nr. 16 2006-2007 KS-HiØ