Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Øystein, Susana og Anita
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hva er læring?.
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
Den gode religions- og livssynslæreren
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Kvalitet og brukermedvirkning
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Motorisk læring Bevegelse er for de fleste av oss en selvfølgelighet, noe vi i hverdagen ikke tenker noe særlig over. Vi er i større og mindre grad i en.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Lek og Læring i barnehagen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Toddlergeometri Hva er det ?.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Transaksjonsmodellen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
STRATEGISK HRM Kapittel 1.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori Læring som virksomhet Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori (bl.a. om Vygotsky, linker til ”Hva er virksomhetsteori” og ”Sosio-kulturell teori”)

Utvikling i et fylogenetisk og et ontogenetisk perspektiv Den virksomhetsorienterte retningen setter læring/utvikling inn i et fylogenetisk og et ontogenetisk perspektiv –> dvs. at læring ses på som et kulturhistorisk fenomen Fylogenese: Artens (her: menneskehetens) utvikling Ontogenese: Individets utvikling

Det to-leddete skjema OMGIVELSE INDIVID

Det tre-leddete skjema INDIVID VIRKSOMHET OMGIVELSE

Hva er en virksomhet? Virksomheten har en ytre side og en indre side dvs. vi gjør noe og vi erfarer noe Virksomheten er et samspill mellom vårt indre og vårt ytre, dvs. våre forutsetninger og de betingelser som ligger i miljøet Gjennom virksomhetene endrer vi våre omgivelser og vi gjør erfaringer Virksomhetene er det som formidler utenfra og inn og innenfra og ut Redskaper og deres utvikling er sentralt innenfor virksomhetsteoriene

Lek, læring og arbeid som virksomheter Lek som virksomhet Læring som virksomhet Arbeid som virksomhet Forskjellen mellom de tre virksomhetsformene: Innslaget av virksomhetens ytre og indre side, hhv Overganger mellom de tre virksomhetsformene Operasjoner: Virksomhetene består av operasjoner, både arbeids-, leke- og læringsoperasjoner Både lek, læring og arbeid gir oss erfaringer.

Virksomhetsperspektivet <–> Det sosiokulturelle perspektivet Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er distribuert Læring er mediert Språket er sentralt Læring er deltaking i praksisfellesskap

Det to-leddete og tre-leddete skjema i praksis Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det to-leddete skjema. Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det tre-leddete skjema. Sorter eksemplene tilsvarende og prøv å se om det er noen prinsipielle forskjeller dem imellom.