Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori Læring som virksomhet Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori (bl.a. om Vygotsky, linker til ”Hva er virksomhetsteori” og ”Sosio-kulturell teori”)
Utvikling i et fylogenetisk og et ontogenetisk perspektiv Den virksomhetsorienterte retningen setter læring/utvikling inn i et fylogenetisk og et ontogenetisk perspektiv –> dvs. at læring ses på som et kulturhistorisk fenomen Fylogenese: Artens (her: menneskehetens) utvikling Ontogenese: Individets utvikling
Det to-leddete skjema OMGIVELSE INDIVID
Det tre-leddete skjema INDIVID VIRKSOMHET OMGIVELSE
Hva er en virksomhet? Virksomheten har en ytre side og en indre side dvs. vi gjør noe og vi erfarer noe Virksomheten er et samspill mellom vårt indre og vårt ytre, dvs. våre forutsetninger og de betingelser som ligger i miljøet Gjennom virksomhetene endrer vi våre omgivelser og vi gjør erfaringer Virksomhetene er det som formidler utenfra og inn og innenfra og ut Redskaper og deres utvikling er sentralt innenfor virksomhetsteoriene
Lek, læring og arbeid som virksomheter Lek som virksomhet Læring som virksomhet Arbeid som virksomhet Forskjellen mellom de tre virksomhetsformene: Innslaget av virksomhetens ytre og indre side, hhv Overganger mellom de tre virksomhetsformene Operasjoner: Virksomhetene består av operasjoner, både arbeids-, leke- og læringsoperasjoner Både lek, læring og arbeid gir oss erfaringer.
Virksomhetsperspektivet <–> Det sosiokulturelle perspektivet Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er distribuert Læring er mediert Språket er sentralt Læring er deltaking i praksisfellesskap
Det to-leddete og tre-leddete skjema i praksis Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det to-leddete skjema. Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det tre-leddete skjema. Sorter eksemplene tilsvarende og prøv å se om det er noen prinsipielle forskjeller dem imellom.