Utforming Av Tekniske Rapporter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
15 Notater og markeringer i teksten
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
2 Leseferdigheter og lesevaner
4 Bruk øynene riktig.
Rett på sak.
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Å skrive for Internett Språktips.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Utforming Av Tekniske Rapporter
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Opplæring: Digital Diktering
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Grunnleggende tekstbehandling
Velkommen til arbeidsstue
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kilde-/litteraturliste
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Utforming Av Tekniske Rapporter Carl-Fredrik Sørensen Frequently, presenters must deliver material of a technical nature to an audience unfamiliar with the topic or vocabulary. The material may be complex or heavy with detail. To present technical material effectively, use the following guidelines from Dale Carnegie Training®.   Consider the amount of time available and prepare to organize your material. Narrow your topic. Divide your presentation into clear segments. Follow a logical progression. Maintain your focus throughout. Close the presentation with a summary, repetition of the key steps, or a logical conclusion. Keep your audience in mind at all times. For example, be sure data is clear and information is relevant. Keep the level of detail and vocabulary appropriate for the audience. Use visuals to support key points or steps. Keep alert to the needs of your listeners, and you will have a more receptive audience. EiT landsby 28

Rapportskriving Delvis spørsmål om smak og behag. Systematikk og kvalitet er viktig uansett stil! Krav kan være i konflikt med hverandre, dvs. fokuserer man for mye på ett kan det lett gå ut over et annet. Dette er noe av det som gjør skrivingen utfordrende og spennende. Disposisjon. klarlegg struktur tidlig, putt inn stikkord. In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Generell disposisjon 1: Introduksjon. 2: "state-of-the-art." 3 - (n-1): topp-ned. Kan oppfattes som en tre-struktur. En må ikke nødvendigvis "gå like dypt ned i alle grener." N: erfaringer, diskusjon, konklusjon, videre arbeid. N++: vedlegg. In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Sett i Gang ASAP Begynn tidlig! Hopp i det! Skriving tar vesentlig mer tid enn lesing. Skriving tvinger fram mer grundig forståelse for en selv. Hopp i det! Lever notater og kladd til veileder selv om det ikke er helt ferdig. (Uten noe å lese er det vanskelig å veilede). In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Tekniske rapporter Teknisk skriving <> skjønnlitteratur. konsistens framfor variasjon. definisjoner, presisjon. fjern muligheter for misforståelser el. ulike tolkninger. Figurer og tabeller hjelper. åpenhet/ærlighet/eksakthet. håndtering av opphavsrett (C) regler In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Innhold Plagiatisme tolereres ikke! skjult avskrift tolereres ikke. kopiering er lov, forutsatt at kilde klart oppgis og omfang/grad av kopiering angis. det er studentens arbeid som skal vurderes. omfattende avskrift/kopiering er dumt. Å "tegne av" en figur er dumt. (Men på den annen siden kan en ikke forvente at sensor har eller skaffer de sentrale referansene.) Rapporten bør være fullstendig (eng. self-contained). In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Innhold Ukritisk kopiering av informasjon fra Internett et økende problem. Maksimer. innhold (prøv å oppnå høy "informasjonstetthet" uten at det går utover lesbarhet/forståelighet). lesbarhet. forståelighet, klarhet. In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Innhold Forts. Minimaliser. volum. Vis måtehold ("unngå målforskyvning") - balanser! In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Tidsforbruk Bruk minst mulig tid på: typografi - layout. fikse finesser. informasjons-innhenting (viktig med mye og god info, men "du kan bli borte der ute". Finn den rette balanse). ambisjoner (de fleste student-prosjekter er for ambisiøse. Ambisjoner er bra men realisme er også viktig). In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Innhold Kvalitet framfor kvantitet. Bedre å gjøre litt bra enn mye dårlig. Vil du at ditt prosjekt/rapport skal leve videre? Dokumentasjon Det finnes mange måter å dokumentere på. Viktig er systematikk og å "tenke på" leseren/konstruktøren. In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Kjenn din leser Sett deg inn i leserens situasjon. Kjenn deg selv og din leser. Du skal vite mer om det du skal skrive om enn det du bringer videre til leseren. For leseren må du lage et utdrag som han kan forstå. Kan tenke oss tre kategorier lesere: De som bare leser sjefssammendraget De som leser hovedteksten, men ikke vedlegg De som leser alt. Alle tre kategorier må forstå hovedbudskap In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Referanser Referanser/bibliografi. første ref: ... Ole Hansen [Han94] beskriver at ... (Nevn evt. tittel på verket hvis det har en sentral plass i arbeidet). senere ref: ... bla bla [Han94]. sitat (avskrift) må merkes. Liste bak, nok info, riktig info, (Hva er hensikten?), spes. navn. (få liker at eget navn staves feil). Format uvesentlig (bibtex er bra), systematikk og presisjon er viktig. noter ned alle nødvendige fakta om kilden når du finner den! (rett før innlevering har du glemt det). In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Referanser Forts. Referanser til Internett. Hvordan få opp riktig adresse i nettleseren? Tekstbehandlings-systemer. Framemaker. Latex. Word. … In your opening, establish the relevancy of the topic to the audience. Give a brief preview of the presentation and establish value for the listeners. Take into account your audience’s interest and expertise in the topic when choosing your vocabulary, examples, and illustrations. Focus on the importance of the topic to your audience, and you will have more attentive listeners. EiT landsby 28

Språk Bruk: Korte, konsise setninger. Vanlig språk. Aktivt språk. Unngå lange og tunge setninger. Vanlig språk. Unngå fremmedord hvis mulig. Aktivt språk. Unngå passive setninger. Benytt vi-form. Unngå 3.personsform som en/man. EiT landsby 28

Språk Forts. Unngå engelske skrivemåter. Eks. Genitiv s. Ikke Per’s …, men Pers... Hvis mulig unngå bruk av genitiv. Bruk norske kommaregler. Bruk norske stavemåter av ord med engelsk opprinnelse (parantes/parentes). Unngå bruk av ord med mange betydninger (eks. ting, komponent). EiT landsby 28

Stil, Fonter Benytt en stil/layout for hele rapporten. Fonter: Velg et sett av fonter som er lesbare på papir! Velg standard fontstørrelser (10-12pt) for normal (brød) tekst. Balanser fontstørrelse på overskrifter etc. med brødtekst. Bind inn rapporten. EiT landsby 28

Skrivestil Start kapitler etc. med en innledning om hva som kommer. Bruk referanser til andre kapitler hvor naturlig, unngå å si det samme flere ganger. Nummerer figurer, tabeller etc. og referer til dem i teksten. Figurtekstene skal gi en så utførlig forklaring på hva figuren skal illustrere at det er unødvendig for den som kun ser på figurene å lese den generelle teksten. EiT landsby 28

Innhold Presenter hovedkonklusjoner tidlig i rapporten (Oppsummer). Ikke vent med disse til slutt! Benytt appendixer for arbeidsdokumenter. Titler og overskrifter bør være selvforklarende, og ikke inneholde ord som "undersøkelse", "bestemmelse", "analyse" og andre diffuse begreper. Rapporten må kunne leses fortløpende, begrens fremoverreferanser. EiT landsby 28

Referanser http://www.elkraft.ntnu.no/~sie1050/pdf/rapportskriving-mal.pdf http://www.idi.ntnu.no/~lasse/DM/SkriveTips.shtml http://www.mtf.ntnu.no/fagtilbud/SIO1006/lab/rapporter.doc EiT landsby 28