Barnehagen som organisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Normer, verdier og holdninger
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
IKT Orkide Ledelse og Skole
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Master musikkvitenskap
Rolighetsmoen barnehage
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Grupper.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagen som organisasjon 2 sosiologiske klassikere: Erving Goffmans begrep ”menneskehåndterende organisasjoner” Sverre Lysgaard: ”Arbeiderkollektivet”

Organisasjon / sosialt system - Hva er forskjellen? Definisjon av ”sosialt system” ”...et knippe av relasjoner mellom individer og grupper dannet omkring et felles problem eller mål.” (s. 230) I bunn og grunn: ”Sett av samhandlingsforhold mellom en bestemt gruppe av personer.” (Aubert, 1981)

Definisjon av ”organisasjon” ”(E)t bevisst, stabilt og målrettet samarbeid mellom mennesker.” En organisasjon er et sosialt system som ivaretar dette. Overgangen fra sosiat system til organisasjon handler om hvor strukturert samhanædlingen er rundt målet eller problemet.

Formelle sider Eksplisitte mål Regler Arbeids- og ansvarsfordeling Makt- og styringsstruktur Stillingsinstrukser Formålsparagrafer Generelle lover og regler som skal regulere barnehagevirksomheten

Uformelle sider Bakgrunn Sosiale behov som ikke blir ivaretatt av de formelle strukturene (makt/innflytelse, kontakt/kommunikasjon, anerkjennelse) Vil bli søkt dekket blant medarbeiderne Sosiale nettverk, undergrupper og delgrupper oppstår. I større barnehager vil atskilte subkulturer (delkulturer) kunne utvikle seg.

Formelle + uformelle posisjoner i systemene Grader av formalitet Formelle Uformelle System Ansatt Kollega Posisjon

Formell side Uformell side

Hvordan analysere barnehagen som organisasjon I tillegg til de menneskelige ressursene som finnes i e n organisasjon, bør følgende 3 elementer undersøkes kartlegges i en analyse av en organisasjon: Målene Virkemidlene Strukturen

Målene = Virksomhetens gjenstand Lov om barnehager og Rammeplan for barnehager Hvorfor vi har barnehager Styrende for arbeidet Organisasjonens eksistensberettigelse

Målene forts. Kan deles inn mål overfor barna Personalet Samarbeid barnehage - hjem/familie

Problemene Tvetydige målformuleringer Uklare prioriteringer Manglende klarhet Manglende evne til å skille mellom mål og midler

Virkemidlene Materielle ressurser Abstrakte ressurser Økonomi Arbeidsredskaper Bygninger, pedagogisk materiell Beliggenhet Abstrakte ressurser Kompetanse og kunnskap Arbeidsmetoder

Menneskene Ulike ”sosiale karakterer”, personligheter med forskjellige verdier, holdninger, interesser Samhandlingen mellom menneskene Det menneskeskapte (=kulturen) Ulike ledertyper

Strukturen Hva er en struktur? ”faste mønstre i forholdet mellom deltakerne i organisasjonen.” (Bukve i Sataøen og Hyrve, 1996) Sammensetting, oppbygging Preget av fasthet Varighet

Hva kan vi se etter når vi er på jakt etter en organisasjons struktur? Arbeids- og ansvarsdeling Makt- og styringsstruktur Kommunikasjonsformer Strukturens fasthet Sosial kontroll

Omgivelsene Det politiske systemet Økonomiske forhold Sosiale og kulturelle forhold Lokalsamfunnet Fysiske Gjennomtrengelighet

Mål Virke- Struktur middel Mennesker Omgivelsene (Sataøen +Hyrve s. 235)

Organisasjonsutvikling Kvalitet Ønsket situasjon Motstand Nåsituasjon Tiltak Tid (Sataøen og Hyrve: s. 250)

Forts. 1. Diagnose 2. Målformulering 3. Søking etter og valg av problemløsninger 4. Iverksetting og gjennomføring 5. Evaluering

Barnehagekulturen (Barnehagens organisasjonskultur)

Definisjon av kultur (for eksempel): "De ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den foregående generasjon, og som man forsøker og bringe videre - oftest noe forandret - til den neste generasjon." (Klausen, 1994: s. ?)

Hva betyr dette? (Kultur fortalt for barn) "Slik gjør vi det hos oss” "Det sitter i veggene” "Klima” Det som gjør at vi kan si "vi"= kulturell identitet

Formelle og uformelle sider ved bhg.kulturen Vi kan ikke se kulturen Vi kan se kulturuttrykk Lang diskusjon hvorvidt man da ikke også kan se kulturen Historienes ("eventyrene") Integrerer, skaper trygghet, fellesskap Skaper et "vi", en felles identitet.

Kulturuttrykk forts. Eventyrene forts Personal-sosialserende funksjon Gir kunnskap Videreføring av (organisasjonsmessige) erfaringer Personal-sosialserende funksjon Propaganda Fremstiller barnehagens ideologiske oppfatninger av virkeligheten - hendelsene som omtales

Kulturuttrykk forts. Språk og sjargong Kan fortone seg fremmed for de utenforstående, samtidig som det kan være med å integrere innad i organisasjonskulturen "frilek", "finmotorikk", "saneseintegrasjon", "samspill”

Atferdsmessige uttrykk Seremonier og rutinesituasjoner Møtetider, arbeids- og ansvarsfordelinger, merkedager Planleggingsdager Høsttakkefest, luciafeiring, nissefest, fastelavn, skidag, påskelunsj, 17.mai, sommerfest I tillegg: fødselsdager/navnedager/markering av at noen slutter Seremonier markerer ofte overganger

Atf.messige uttrykk forts. Samhandlingsmønstre Kommunikasjonsform, kjønnsrolle-orientert samhandling Følelsesuttrykk I hvor stor grad er det rom for å uttrykke følelser? - "Være hele mennesker”

Personalpolitikk Personalforvaltning (lønn, overholdelse av lover og regler) pers.administrasjon (opplæring, velferdstiltak); aktiv, målrettet personalledelse (systematisk kompetanseheving) Fysiske / materielle uttrykk Symbolske objekter Latente / manifeste funksjoner

Eks: Klær, utsmykking, oppslagstavla Fysisk utforming av barnehagen Arkitektur Funksjon Estetikk