Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Kl – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Barnehagen som organisasjon
Hvor tidlig? Hvor viktig?
7. Motivasjon i organisasjoner
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Christian Waale Hansen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
Kulturteori
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
BARNAS BARNEVERN 2020.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Skolen som lærende organisasjon NFFL
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fire prosesser og opponentene i oktografen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Kapittel 11 Læringsteori.
7. Motivasjon i organisasjoner
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
7. Motivasjon i organisasjoner
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tverrfaglige tema.
Konflikter.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks Tur - retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks E.Schien: Organisasjonskultur er ”et mønster av grunnleggende antakelser — oppfunnet, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe i det den lærer å hanskes med sine eksterne tilpasnings- og interne integrasjonsproblemer — som har fungert bra nok til å bli betraktet som gyldige, og som derfor læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i relasjon til disse problemene.” (Schein, 1985:9). Ledelse, (organisasjons)kultur og den tosidige tilværelsen. (Sciens grunnleggende antakelser = bruksteori (Argyris’ aksjonsvitenskap) A. M. Al-Araki, HiO, jan. 2005 Araki, HiO

Normer, verdier, grunnleggende antagelser og virkelighetspppfatning Du skal ikke være uenig med sjefen. Du bør ikke fortelle normene til andre. Du skal passe på selskapets hemmeligheter ”normer er påbud eller regler som peker ut rett handlinger innafor et avgrensa område for fremme og verne om verdier”(Aadeland 1991). Verdier: ”…stabile ideal og prioriteringer som kjem til utrykk gjennom reflekterte verbale fråsegner og/eller gjennom handlingsmønstere”(Aadeland 1976). Økonomi. Budsjett. Trygghet. Trivsel. Respekt. Intern utdanning. [se Maslow] Grunnleggende antagelser dannes gjennom handling: Ifølge Schein (1995) er grunnleggende antagelser lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sin eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer. De blir etter hvert tatt for gitt fordi de stadig brukes til å løse gruppens problemer, og fordi de virker. Virkeligskoppfatning Identifisering med ”kulturbærere” og internalisering av kulturen Araki, HiO

Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? I Kulturelle uttrykk og manifestasjoner (artefakter) [artefakt= skapt av mennesker i motsetning til det som er skapt av naturen] Handlinger/atferd Uttrykte følelser Rutiner, prosedyrer, seremonier Historier, myter, legender Språk, sjargong, humor Objekter og ting Rekrutterings-, belønnings og karrieresystemer Fysisk struktur og arkitektur II Uttrykte verdier og normer Uttalte verdier Uttalte normer [regler for atferd] - Andre uttalte antakelser III Grunnleggende antakelser [ubevisste] Underliggende kulturelle temaer Observerbare kulturelle uttrykk og kulturelle grunnleggende antagelser (samsvar med virkelighet) Uttrykt norm versus faktisk norm Grunnleggende antakelser opererer på det ubevisste plan (se Fischer & Sortland, s. 120 ff.) Araki, HiO

En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Integrasjonsperspektivet: én enkelt kultur Differensieringsperspektivet: mindre og kanskje motstridende subkulturer Subkultur: er en deldkultur eller en undergruppe som eksisterer innenfor organisasjonen. Subkulturer dannes gjennom: hyppig og nær kontakt, felles delte erfaringer og felles personlige karakteristika (Trice & Beier).

Hvordan ledelsen påvirker organisasjonskulturen Basert på Schein (1958) (se Fischer & Sortland, 2001: 123) Hva ledelses retter oppmerksomhet mot, måler og kontrollerer i organisasjonen. Leders reaksjoner på kritiske hendelser og kriser i organisasjonen. Bevisst rollemodellering, veiledning og trening. Kriterier for fordeling av belønning og status. Kriterier for rekruttering og seleksjon, forfremmelse, pensjonering og avskjedigelse. Araki, HiO

Lederstiler: Tannenbaum og Schmidt - 1958 (F&S:171) Er-identitet, har-identitet. gjør-identitet og bør-identitet Stiler: integrerende, tilpassende, beregnende og avvisende Araki, HiO

Ledergitteret: Blake og Mouton 1964 (F/&S:177) Er-identitet, har-identitet. gjør-identitet og bør-identitet Stiler: integrerende, tilpassende, beregnende og avvisende Araki, HiO

Individet & kulturen Samhandlingsidentiteter Er-identitet Har-identitet Gjør-identitet Bør-identitet Samhandlingsidentiteter - Integrerende stil - Tilpassende stil - Beregnende stil - Avvikende stil

Organisasjonsprosessene i Oktografen: Araki Organisasjonsprosessene i Oktografen: Beslutnings-, kommunikas-, produksjons- og innovasjonsprosessene. Araki, HiO