Kl – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fagforeningens arbeid for mangfold
Normer, verdier og holdninger
Motivasjon.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
En lærende organisasjon?
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Barnehagen som organisasjon
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
Definere og velge hovedmål og delmål
"God bagasje på livets reise."
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Endringsagent, prosjektleder og leder Al-Araki,
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Endringsagent, prosjektleder og leder. 2 Leder Endringsagent Prosjektleder 2-Kulturforståelse1-Org-forståelse 3-Problemløsningsmetoder SPAR MED OPP–RETTOATI.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
SKOLEN SOM ORGANISASJON
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Det strukturelle perspektivet
Visjon, virksomhetside og verdier
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Institusjonelle omgivelser
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Konflikter.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kl. 1230 – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO BV: 30.01.2009 [PH:170] Kl. 1230 – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Del II: Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks Organisasjon. Organisasjonskultur. Kulturmiks. Forrige gang: Konflikter og kommunikasjon gjennom identiteter og stiler. Denne gangen: Kulturbegrepet i organisasjonslivet.

Organisasjon og ystemteori Araki Organisasjon og ystemteori Araki, HiO

Omgivelsene Selvaktelse Er-identitet 3_Tankesystem Hvordan OATAVA? Styringsansvar Kunnskaper, teorier og tanker Medarbeideransvar Ansvar for effek. og kvalitet 3_Tankesystem Ansvar for endring Hvordan OATAVA? 4_Ansvarssystem Brslutningsprosess Kommunikasjonsprosess Produksjonsprosess Innovasjonsproses 6_Atferdsystem 5_Virksomhet Tenk ansvar og virksom atferd LEAD gjennom innsikt og kulturmiks Viktig med ferie og fritid LEAD, men husk å sikre kunnskaper om DEUTER: Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Differensiert etterspørsel O Utvikling av tilbud L Eiendom av ressurser M E ( ) 1_Organisasjonssystem: Hva og Hvor I D Omgivelsene 2_Aktørsystem: Hvem O R O Hvordan Oatava? 3

Organisasjon: Aktører, ansvar og prosesser. Araki Organisasjon: Aktører, ansvar og prosesser. Beslutningsprosess [Styringsansvar], Kommunikasprosess [Medarbeideransvar] Produksjonsprosess [Ansvar for effektivitet og kvalitet] Innovasjonsprosessene.[Ansvar for endringer] Lederskap Overordnede planer & Systemer Medarbeiderskap Engasjement & økonomi Input & ettersørsel Daglig organisering & sthyring Outcome & aksept Ressursutvikling & profilering v tilbud Output & arbeidsmestring Araki, HiO

Organisasjon: Struktur og kultur Araki Organisasjon: Struktur og kultur En organisasjon defineres ofte som ”et bevist, stabilt og målrettet samarbeid mellom mennesker.” • Bevissthet: gjelder våre grunnleggende antagelser om hvordan den menneskelige natur er når det gjelder: holdninger, verdier, reaksjonsmønster, livssyn og menneskesyn … • Målstyring: Visjon, hovedmål, delmål, resultatmål og effektsmål [kalles også målsettingsprosesser] • Samarbeid: Hva krever samarbeidet, og hva baseres det på? • Det er mange typer organisasjoner… Felles for dem er: MOR. Araki, HiO Araki, HiO

Planer & systemer Formelle stiftelsesdokumenter som grunderidé og statutter Lov og avtaleverk: hovedavtale, tariffavtaler, særavtaler Overordnede plan- og styringsdokumenter: "politiske signaler", prinsipper, vedtak i styrer, budsjetter, årsverk osv. Strategiske planer (4 år): scenarier, satsingsområder. Innkjøpspolitikk IKT-strategier Mediapolitikk Personalpolitikk: opplærings-, utviklings- og karriereplaner Organisasjonskart og stillingsinstrukser m.m. Rolle og instansplan Rutinebeskrivelser og prosedyrer Plan for kvalitetsutvikling: normer og standarder Budsjetter (1 år) og forpliktende ressursrammer Handlingsplaner Kriterier og metoder for planlegging, styring og evaluering.

Tilblivelse av organisasjonskultur og beslektede begreper Araki Del III Tilblivelse av organisasjonskultur og beslektede begreper Bang m. fl. Araki, HiO

Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? Araki Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? I Kulturelle uttrykk og manifestasjoner (artefakter) Handlinger/atferd Uttrykte følelser Rutiner, prosedyrer, seremonier Historier, myter, legender Språk, sjargong, humor Objekter og ting Rekrutterings-, belønnings og karrieresystemer Fysisk struktur og arkitektur II Uttrykte verdier og normer Uttalte verdier Uttalte normer [regler for atferd] - Andre uttalte antakelser III Grunnleggende antakelser [ubevisste] Underliggende kulturelle temaer Observerbare kulturelle uttrykk og kulturelle grunnleggende antagelser (samsvar med virkelighet) Uttrykt norm versus faktisk norm Grunnleggende antakelser opererer på det ubevisste plan (se Fischer & Sortland, s. 120 ff.) Araki, HiO

Hva består organisasjonskultur av? Araki Hva består organisasjonskultur av? Forholdet mellom kulturuttrykk, kulturinnhold og kulturtema (Bang, 1995: 71: omstrukturert Araki, HiO

Definisjon etter definisjon 1960–1999 … et sett av felles oppfatninger om hvordan handling er organisert…og som får uttrykk i gruppens spesielle språk (Becker and Geer 1960) ...er måten vi gjør ting på her hos oss (Deal og Kennedy, 1982) ...er de virkelighetsoppfatninger, verdier og normer som råder innenfor en gitt gruppe (Carlson, 1984) ... representerer mentale modeller av og for handling (Hansen-Bauer, 1984; Geertz, 1973) …et kunnskapssystem, eller standarder for å oppfatte, tro, evaluere og handle … som tjener til å relatere menneskelige samfunn til sine omgivelser (Allaire and Firsirotu 1984). … Et mønster av grunnleggende antakelser - skapt, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe etter hvert som den lærer å mestre sine problemer med ekstern tilpasning og intern integrasjon - og som har fungert tilstrekkelig bra til at det blir sett på som sant og til at det læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i forhold til disse problemene. (Schein 1987) ...er de sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene (Bang, 1988) …summen av alle de delte, tatt-for-gitte antakelser som en gruppe har lært gjennom sin historie (Schein 1999) Araki, HiO

Normer, verdier og virkelighetsoppfatning Araki Normer, verdier og virkelighetsoppfatning Virkeligskoppfatning: Identifisering med ”kulturbærere” og internalisering av kulturen Normer: Du skal ikke være uenig med sjefen. Du bør ikke fortelle normene til andre. ”normer er påbud eller regler som peker ut rett handlinger innafor et avgrensa område for fremme og verne om verdier” (Aadeland 1991). Verdier: Økonomi. Trygghet. Trivsel. Respekt osv. [Maslow] ”…stabile ideal og prioriteringer som kjem til utrykk gjennom reflekterte verbale fråsegner og/eller gjennom handlingsmønstere” (Aadeland 1976). Grunnleggende antakelser (dannes gjennom handling). Ifølge Schein (1995) er grunnleggende antagelser lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sin eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer. De blir etter hvert tatt for gitt fordi de stadig brukes til å løse gruppens problemer, og fordi de virker. Araki, HiO Araki, HiO

En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Araki En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Integrasjonsperspektivet: organisasjonen er en enkelt kultur Differensieringsperspektivet: motstridende subkulturene i en organisasjon. Subkultur: er en deldkultur eller en undergruppe som eksisterer innenfor organisasjonen. Subkulturer dannes gjennom: hyppig og nær kontakt, felles delte erfaringer og felles personlige karakteristika (Trice & Beier.). Se også Bang: 31-37. Kulturmiks: På individ- og gruppenivå Araki, HiO