copyright kjellaug johannessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Samhandling.
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Sosiologi i barnehagen
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Et menneske som lider av en alvorlig
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Strategier og metoder i forebyggende helsearbeid mandag
7. Motivasjon i organisasjoner
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Dialektisk relasjonsteori
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Selvhjelpsideologien
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
copyright kjellaug johannessen
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
1 Kommunikasjon.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Den vanskelige samtalen
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

copyright kjellaug johannessen helseopplysning 1. Massekommunikasjon- Kampanjer kjøres i massemedia eller i brosjyreform er ment å nå store grupper, derfor må det kunne fange opp mangfoldet 2. Individuell samtale under fire øyne eller i grupper copyright kjellaug johannessen

Helseopplysningens mål påvirke holdninger styrke motivasjon for adferdsendring hos de individer/grupper som av en eller annen grunn er utsatt for en helsetrussel. copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen virkemidler skremsel, straff, overtalelser lovverk, reguleringer lavterskeltilbud bøter monopol høyere forsikringspremier humor copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Etiske vurderinger Risiko- fokusering kan skape ”syke” mennesker feilslåtte helseopplysnings tiltak kan virke forsterkende på helseskadlig adferd og- mislykkethet kan skape aggresjon, mistillit, uvilje, depresjon, skyldfølelse og skam ”blame the victim”, selvpåført, uforsiktig copyright kjellaug johannessen

Fra ekspertsentrert til klientsentrert Hvem er ekspert på hva? Hjelper det med gode råd? Hjelp til å finne sin egen vei Overøste folk med gode råd strenge regleEk spertrådene ble mange: spis mindre, spis annerledes, gå mer, ikke røyke, små mengder alkohol etc. Ekspertenes storhetstid, de er stadig på banen med ”gode råd” rgode råd både på levesett og problemløsing copyright kjellaug johannessen

Klientsentrert rådgivningsferdighet Yte omsorg som ikke skaper avhengighet Åpne spørsmål – kontra lukkede Aktiv lytting Speile istedenfor å tolke Ikke foreskrive løsninger anvende adferds vitenskapelige teorier Utvikle ferdigheter i kommunikasjon og rådgivning (the art of giving advice) copyright kjellaug johannessen

ekspertsentrert og/eller klientsentrert rådgivning . Ekspertsentrert; tar i bruk kunnskap i kraft av sitt fag som er nødvendig for å finne en løsning på et problem. Eks. sykepleie, jus, medisin. Klientsentrert ; tar i bruk kunnskap klienten har om seg selv, anerkjenner at klienten er ekspert selv og kan definerer problemet, finne sin egen vei sammen med evt. helsearbeider Ikke foreskrive løsninger eller definere for pasienten copyright kjellaug johannessen

Hva styrer adferd og holdninger Redsel for å rammes (liten, middels , stor) Hva de andre gjør, eller du tror de gjør Oppfattelse av egne muligheter Mestringsforventning (self-efficacy) Tidligere erfaringer om mestring Resultatforventning (outcome-efficacy) copyright kjellaug johannessen

Adferdsteori og helseopplysning KAP-modellen (kunnskap, holdninger og praksis) Modellen om helseoppfatninger (HBM) sannsynlighet for å rammes, grad av hindringer og gevinst ved å endre adferd) Sosial kognitiv læringsteori ( adferd styres av konsekvenser, pos/neg.)mestrings og resultatforventninger Teorien om overveide handlinger det sosiale presset er utslagsgivende, flertallsmisforståelser) copyright kjellaug johannessen

Fra problemfokusering til ressursorientering årsakssammenhenger ikke viktig let etter ressurser hos partene og bygg på disse ønske om forandring bør være tilstede ekspertrollen må glemmes ”not knowing position” copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Lete etter ressurser Utforsk unntakene ” like ille hele tiden eller er det noen ganger bedre ?” Utdyp unntakene ”Hvordan gjorde du det?” ” Si litt mer om hvordan du….?” Konsentrer på mestringsspørsmål: oppmuntre-forsterke-gjenta Et ønske gir retning copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Bruk av spørsmål Stille få spørsmål vite hva man ønsker å oppnå ved å stille spørsmål en rådgivningssamtale er ikke et forhør ”hvorfor” brukes med stor forsiktighet ”fortell meg om hva som hendte.., hva du opplevde…” copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Terapeutisk holdning Kongruens empati positiv aktelse for hjelpsøker uansett hvem han er Aksepterer meninger, følelser (horekunder) copyright kjellaug johannessen

Mestring av egenomsorg -Forventning om mestring av egenomsorg vil gi drivkraft til problemløsning i egenomsorgen, det vil mobilisere ressurser og stimulere til ressursutvikling. (Valset 1991) copyright kjellaug johannessen