Samhandling og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Samspill og Samhandling
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Det gode Det rette Det rettferdige
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Roman- og novelleanalyse
LÆRING Grunnleggende prosesser
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
"God bagasje på livets reise."
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling og kommunikasjon Forelesninger 2002-2003 Grunnutdanningen i sykepleie Kull 2001

Tema Relasjoner Kroppsspråk Faser i kontaktforhold Følelsesladede / nøytrale holdninger Balansert involvering Overføring - motoverføring Aggresjonstakling

Individ og Relasjoner ”Alt liv handler om relasjoner. Det kan ikke tenkes noe form for liv uten relasjon til miljøet omkring. Alt levende forutsetter interaksjon med annet liv. Det er i denne utvekslingen mellom levende planter, dyr og mennesker at livet kan vokse, utvikle seg og forandres.” (Jensen, 1997 s. 31)

Individ og Relasjoner (2) Et helhetlig menneskesyn omfatter både mennesket og sammenhengene vi inngår i. Hvis vi kun har enkeltindividet som vårt observasjonsfelt, vil en rekke fenomener bli uforståelig for oss.

Hovedtyper relasjoner Symmetriske relasjoner Deltakerne fokuserer på likheter. Forsøker å ligne hverandre. (”Like barn leker best”) Komplementære /Asymmetriske relasjoner Deltakerne fokuserer på ulikheter. (”Motsetninger tiltrekker hverandre”). Hva slags relasjon er sykepleier/pasient-relasjonen?

Hvordan skape betingelser for gode relasjoner? Å være personlig Å bekrefte det unike ved pasienten Felles opplevelser Hellige øyeblikk Humor

Kroppsspråk Ikke-verbal kommunikasjon består av: - Kroppsspråk - kroppens positur, holdning og bevegelse. - Kommunikasjon via ansikt, øyne, stemme, stillhet, pust, berøring.

Det unike møtet ”Møtet mellom to mennesker er en enestående hendelse i seg selv. Enestående i den betydning at akkurat dette møtet, mellom akkurat disse to menneskene aldri har skjedd før og aldri kommer til å skje igjen” (Størksen, 1980).

Tilstedeværelse Er jeg nysgjerrig på denne pasienten? Hvordan kan jeg øke min nysgjerrighet?

Sykepleier - pasient - fellesskapet Forberedelsesfasen Orienteringsfasen Arbeidsfasen Avslutningsfasen

Samtale - 6 grunnregler 1. Börja med ”öppen invitation”. 2. Lyssna så länge det finns något att lyssna til 3.Tänk aldrig på vad du själv skall säga när patienten tystnar. 4. Lyssna och reagera på affektiva budskap. 5. Börja lyssna från början 6. Lär deg tåla och värdera tystnad. (Wretmark og Kagan, 1980).

Holdning - en definisjon En holdning er en relativt varig organisering av tanker, følelser og atferdstilbøyeligheter omkring et fenomen, et spørsmål, en institusjon i samfunnet, en etnisk gruppe og lignende. Utviklingen av holdninger er en del av sosialiseringen fordi de både dannes som et resultat av samspill med andre, og påvirker måten vi omgås andre på (Bunkholdt, 2000).

Personalholdninger som oppleves som positive: Personlig omsorg Innlevelsesevne Åpenhet og evne til å vise seg som person Håp og optimisme Likeverdighet Fleksibilitet og evne til nytenkning Gi trygghet og støtte Humoristisk sans (Hummelvold, 2001).

Personalholdninger som oppleves som negative: Manglende innlevelsesevne Moralisering og ”bedre-vitende-holdning” Travelhet Passivitet og ”snillhet” Manglende evne til å skille mellom egne og pasientens problemer

Balansert involvering ”…sykepleieren balanserer kontaktforholdet slik at det ikke blir for nært” (G.von Krogh, 1995).

Overføring Betegner de følelsesmessige reaksjoner pasienten får overfor en annen når reaksjonene ikke stammer fra slik den andre faktisk er eller forholder seg, men fra pasientens tidligere erfaring og mellommenneskelige forhold. (A. Evang, 1986).

Motoverføring Betegner de følelsesmessige reaksjoner behandler får overfor pasienten som ikke stammer fra slik pasienten faktisk er eller forholder seg. Reaksjonene stammer fra behandlerens tidligere erfaringer i mellommenneskelige forhold, fra egne nevrotiske konflikter. (A.Evang, 1986)

Motoverføring i vid betydning ”De komplekse følelsene som terapeuter kan ha overfor pasienter, blir med et fellesbegrep iblant kalt motoverføring” (Cullberg, 1999).

Ulike måter å forstå aggresjon på Teorier som fokuserer på personen. (personens psykologiske utvikling) Teorier som fokuserer på innlært atferd. Teorier som fokuserer på arv og genetikk. Teorier som fokuserer på biologiske og biokjemiske forhold. Teorier som fokuserer både på personen og situasjonen.

” Enkelte situasjoner eller relasjoner kan aktualisere en særlig sårbarhet hos en person som kan gjøre at volden blir en mulighet” (Bøe og Thomassen, 2000).

Sårbarhetssammenhenger som går forut for voldelige handlinger Fysisk kontakt Grensesetting Kommunikasjonsproblemer Omstillinger Personer Risikokontakt Stoff (Bjørkly, 1997).

Strategier i det terapeutiske arbeidet med aggressive/voldelige pasienter 1. Arbeide med sårbarheten slik at personen i mindre grad opplever situasjoner som en trussel mot han/henne. 2. Hjelpe pasienten til å takle situasjonen uten å ty til vold. Finne andre mestringsstrategier enn vold. 3. Hjelpe pasienten til å unngå situasojner han/hun er sårbar i.

Ansvar og skyld Gjerningsmannen er ansvarlig for voldshandlingene og skyldig overfor den han har krenket. Volden bør alltid sees som en handling utført av en person uansett hvor dominerende de situasjonelle føringene er. (Bøe og Thomassen, 2000).