TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Advertisements

Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Trinn 2 Barnets første leveår.
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
GAUSDALSMODELLEN - EKSEMPEL PÅ HELSEFREMMENDE OG FOREBYGGGENDE ARBEID PÅ BARNEHAGENS ARENA GAUSDALSMODELLEN -
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn.
Korpen Barnehage. Korpen barnehage 4 avdelinger, 2 avd. 1-3 år og 2 avd. 3-5 år Åpent i fra – plasser på småbarns avd. og 20 på de store.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet Foreldremøte Velkommen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Observasjon og kartlegging av barns språk
Velkommen til foreldremøte i
FAGSAMLING for LÆRERE SOM UNDERVISER NYANKOMNE MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER PÅ 1. og 2. TRINN 26. september 2017.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Siste året i barnehagen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Døden.
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske betingelser for tilegnelse av språk. Ikke i noen annen alder har barn en ordproduksjon som i førskolealderen Inger Kjelsberg

Språkutvikling i førskolealder Når barnet er 1,5 år skyter ordproduksjonen fart Når barnet er mellom 2 – 5 år lærer det 10 000 nye ord, dvs. gjennomsnittlig 10 nye ord hver dag Når barnet er fire – fem år har det tilegnet seg grunnstrukturene i språket Barn må høre et ord 60 ganger for at det skal lære ordet Inger Kjelsberg

Leken den beste arena for læring av språk Fra barnet er 3 år skyter den sosiale late-som leken fart. Barnet slipper fortøyningen til virkeligheten og er ikke avhengig av konkretene. Lekens kollektive symbolisering og tematisering forutsetter språklige ferdigheter – barna snakker utenfor leken, om leken og i leken. Leken forutsetter evne til å fortelle historier, skape den og videreutvikle den. Inger Kjelsberg

Tiltak i barnehagen Det må etableres et forpliktende samarbeid mellom barnehagen og foreldrene Det må etableres systematiske språktiltak i barnehagene Barnehagen må ha fokus på barns ordproduksjon, forteller og samhandlings- kompetanse Inger Kjelsberg

Den voksnes rolle Fokus på barns språkproduksjon, forteller og samhandlingskompetanse Fysisk tilrettelegging – rommet som den 3. pedagog Små grupper så ofte som mulig Rydde tid Inger Kjelsberg

Søndre Nordstrandbarnehagene Flertrinnsraketten SAMMEN når vi MÅLENE! Ledere på alle nivåer Foresatte Samarbeidspartnere Språkpedagoger Støttepersonell Ansatte i avdelingen

SPRÅKLØFTET Foreldrearbeid i språk Språkarbeid i Søndre Nordstrandbarnehagene LESEFRØ 2009: Lerdal og Bertram bhg. 2011: Rudene og Mortensrud 2012: Taranrød og Åsland bhg. SPRÅKLØFTET Foreldrearbeid i språk GRATIS KJERNETID ”PROSJEKT GOD SKOLESTART 21” 2011: ”Økt leseglede hos 21 skolestartere og deres foresatte”. Vi har: 8 SPRÅKENHETER SPRÅKPEDAGOGER FAGLEDERE MINITILBUD ÅPEN BARNEHAGE Tospråklig assistanse SPRÅK 4 Børnestavning 2012: Prinsdalstoppen barnehageområde