Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte i

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte i"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte i
Solborg barnehage høsten 2017 Liten, og god å bli stor i.

2 Hva er lek? Det gikk som en lek, sier vi hvis vi gjorde noe som gikk lett, og vi glemte tiden mens vi holdt på med det. Å leke er å være til stede med hele seg – med kroppen, hodet og følelsene. Lek skjer frivillig og på barns premisser. Lek skal være lystbetont og spontan. Den trenger ikke å ha et mål. Leken er det som skjer underveis. Det som er viktig å merke seg er at leken skjer på barns premisser, men med voksnes nærvær.

3 Hva skjer i løpet av en dag
07.30 Vi åpner 08.30 – 9.00 Frokost 09.30 Akt/turer/lek 11.00 Samling 11.30 Lunsj 12.30/13.00 Vi går ut 14.00/15.00 Fruktmåltid 16.30 Vi stenger

4 Mandag Mandagen er det klubber: Femårsklubb Solklubb
Knøttene – tur dag/utedag Felles samling for femåringene og Solklubben

5

6 Tirsdag Turdag for femårsklubben og Solklubben med innslag av RogaBarn
Knøtteklubb – Språk/aktivitet – vi har samlinger rundt det tema vi jobber med. Den voksne har hele tiden barnets språkutvikling i tankene ved planlegging.

7

8 Onsdag På formiddagen er det svømming. Vi går da med grupper på fire til fem barn og to voksne. Trygt og godt. Husk at vi ønsker ferdig oppblåste armringer. De som ikke svømmer har frilek inne eller ute.

9 Torsdag Femårsklubb Språkgrupper
Temasamling/språksamling – Denne uken f.eks jobber vi med brannvern i samlingene. Vi møter Eldar og Vanja som lærer barna mye om hvordan en kan unngå brann og hva en skal gjøre hvis det oppstår en brann.

10 Fredag Femårsklubb Språkgrupper: Språk Sosial trening
Behov for å jobbe i smågrupper (fokus er språk) I samlingen er det temaarbeid

11 Klubbene Femårsklubben RogaBarn Turdag på tirsdagen
Skolerelaterte/forberedene oppgaver på tirsdagen og tema I år vil det ikke bli lagt ut planer for femårsklubben på hjemmesiden, men dere vil får utdelt planene. De fleste barn går i barnehage og barnehagen er en del av utdanningen barna får i løpet av barne og ungdomstiden. Det finnes mange barnehagen og mange måter å forberede barna på skolestart på. For at alle barn skal få et likere utgangspunkt når de starter på skolen er det et ønske om å lage et førskoleopplegg som brukes i barnehager over hele landet. For å få til dette må opplegget prøves ut og det er det vi er med på

12 Solklubben Solklubben har turdag sammen med femårsgruppen på tirsdagen
Voksenstyrte aktiviteter på mandagen. Tema går parallelt med tema som femårsklubben har, men er tilpasset aldersgruppen i Solklubben

13 Knøttene Tema: Meg selv
Dette er et tema der barna blir bedre kjent med seg selv og andre. Vi skal lære å sette ord på tanker og lære om oss selv. Vi skal utforske ting sammen på turer i vårt nærmiljø og egne opplevelser . Vi skal følge med årstidene og på turene skal vi ha et bestemt tre vi følger med på. I månedsplaner blir det skrevet mer om hva vi gjør måned for måned. Vi har fått flere små barn i år og for at samlingstunden skal passe for alle, har vi valgt å dele knøttene i 2 grupper Gruppene får da hvert sitt tilrettelagt opplegg som passer for dem.

14 TURER RØD OG GUL GRUPPE I forhold til sikkerheten er vi nødt å dele turen for knøttene i 2 grupper. De eldste på knøttene får tur hver uke mens de aller minste blir delt i rød og gul gruppe. Annenhver uke blir det da tur for de minste. Med fargegruppe blir det lettere for dere foreldre å følge med på når deres barna skal på tur. Den gruppen som blir igjen vil være sammen med solklubben i bhg.

15 Vi satser på språket i Solborg Barnehage
Gi barna gode språklige utviklingsmuligheter. Oppdage språkproblemer tidlig og legge til rette for god språktrening Legge til rette for god utvikling for tospråklige barn Ta del i kommunens satsing på språket. Vi deltar i språktiltaket som er en del av Stavangerbarnehagen. Språk Vi satser på språket i Solborg Barnehage

16

17 språk Vi legger til rette for og stimulerer til god lek Spiller spill
Dramatiserer Vi leser mye sammen med og for barna Barna lærer hvordan en historie er bygget opp ved å høre fortellinger, lese og bli lest for og ved å lage egne historier Legger til rette for læring og gjenkjennelse av bokstaver og skriftspråket Vi har språkgrupper som jobber med styrking av språket Vi deltar i barnas lek og legger til rette for språkarbeid i leken. I år skal vi jobbe mye med Kardemommeby og vil bruke denne boka og figurene i språkarbeidet Vi er gode rollemodeller

18 Språkgrupper Vi jobber med språk i samling og i smågrupper slik at alle barna deltar i språksamlinger. Noen av barna deltar i smågrupper der vi jobber med styrking av språket. I smågruppene jobbes det med ulike ting som styrking av selvbilde, sosial kompetanse og vennegrupper, men alle gruppene har barnas språk i tankene når planene utarbeides. Gruppene endres etter hvert som vi ser behovet. Noen deltar i kortere perioder, noen i lengre.

19 Vi tar utgangspunkt i en bok eller et tema vi vil jobbe med.
Vi velger fokusord/viktige ord i boka eller tema som vi ønsker å jobbe ekstra mye med. Vi velger sanger rim og regler ut fra boka eller tema. Målet vårt er å utvikle barnas hverdagsspråk At de skal få en bedre forståelse av ordene vi bruker at de skal lære språket gjennom lek Legge et godt grunnlag for lese og skrive opplæringen

20 Bibelhistorier Den første uka i måneden er tema bibelfortellinger
I år handler de historiene vi har valgt om fortellingene til Jesus. I årsplanen kan dere lese en oversikt hvis dere ønsker å bruka samme historier hjemme. Vi formidler disse historiene på ulike måter vi bruker flanellograf, fortellerkunst, samtaler, filosofi, bilder og drama. Vi synger ulike sanger, Jarle Waldemar har gitt ut mange cd er og vi bruker mange av hans sanger. Der finner vi nye sanger og gamle sanger som er modernisert. Disse sangene bruker vi hele måneden både når barna vil høre musikk og når vi synger i samlinger Vi svarer ut fra et kristent livssyn i aktuelle spørsmål Vi synger for maten Barna har alltid tilgang til barnebibler og andre historier fra bibelen tilpasset ulike aldre. En gang i måneden går vi på barnegudstjeneste i Tjensvoll kirke.

21 Sosial kompetanse Forenklet betyr sosial kompetanse individets evne til å samspille med andre i ulike situasjoner. Sosial kompetanse er ikke medfødt, men utvikles gjennom hele livet, gjennom lek og samhandling med andre mennesker.

22 Fremheve positiv adferd
Vi ønsker å fremheve positiv adferd hos barna fremfor å sette fokus på negativ adferd. Vi gir barna gode tilbakemeldinger når de er oppmerksomme på hverandre, nå de hjelper hverandre, trøster, gir beskjed når noen trenger hjelp. Vi fremhever vennskap og inkludering

23 Navn i alle klær og leker
Det er Hvert barn har mellom Det vil si at vi har rundt Regner vi inn lekene de har med seg blir det 23 barn 15 og 20 enheter 300 – 440 klær og sko til sammen

24 Smørbrødliste Husk at barnehagen er en mobilfri sone
Se at det alltid er klær i korgen. En pose hjem betyr en pose tilbake. Barna må ha regntøy, dress og støvler som ligger i barnehagen, men ta det gjerne med hjem på fredagen til en vask. Husk navn i alle klær Når barna har låneklær med hjem husk å ta dem med tilbake, alle vår låneklær forsvinner. Rydd gjerne på hylla hver fredag, se i glemt korga. Sett alltid sko og tøfler på hylla før dere går. Da blir det lett for Mai og vaske. Regntøy og dresser skal henge på gangen. Husk alle skal være i barnehagen til klokken9.30. Gi beskjed før 9.30 hvis dere blir sene eller er syke. Det er så mye lettere for oss å planlegge en bra dag da. Vi synes det er viktig å ta imot alle barna, MEN hvis dere kommer etter 9.30 er det ikke alltid vi har mulighet for å ta imot i gangen. Da må dere som foreldre følge barnet inn på avdelingen Husk å lese på tavlen i gangen, her vil det stå hva vi har gjort gjennom dagen og viktige beskjeder. Spør hvis det er noe dere lurer på


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte i"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google