Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Historiefaget i skolen
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
BARNAS BARNEVERN 2020.
God morgen! Tanker etter i går?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
KLASSELEDELSE.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verktøy for å kartlegge holdninger
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Sinne Film:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.

Program for dagen presentasjonsrunde forventninger? Hvor kommer ”Å ta opp uroen” fra? Hva er kommunens mål? erfaringskonsulenter intervjuer og forteller. Hva er uro? – en samtale. lunsj kl.12-13 Hvilke forventninger har du til kurset? Hva tror du at du kommer til å få vite noe om? Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

…videre program for dagen Refleksjonsrunde To tenkte tilfeller av møter. Hva er det vi trenger å være bevisst på? Noe om dialog. Skjema for metoden. Tegne og forklare. Noe om å tolke vs beskrive Noe om støtte og kontroll Pause 15 min Vi prøver oss med skjema. oppsummere dagen og fylle ut evalueringsskjema Reflektere 3 og 3 i salen 5 min. En kort runde i plenum 5 min. Rollespill to møter. Reflektere to og to. Hva så du? 20 min. 13.30 Dialog 15 min, skjema 10 min, tolke vs beskrive 5 min, støtte og kontroll 10 min 14.10. pause 15 min. 14.25 Øve med skjema 45 min 15.10. oppsummering muntlig, er dette noe du vil komme til å bruke? Evaluering kl.15.15. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

”Byråkratiet er oppdelt i sektorer, hverdagslivet er det ikke” Tom Erik Arnkil Forskning har vist at det eksisterer en” vent og se” holdning. Det finnes barrierer mot å gripe inn. Usikkerhet om hvordan en skal gripe inn er ofte årsaken, og usikkerhet rundt hvem som har ansvaret. En bekymring og en dårlig magefølelse overfor et barn indikerer ofte at det er noe vondt i barnets liv. Hvem har ansvaret for å gjøre noe da? Når vi går hjem fra jobb, fortsetter hverdagen. Barnet vi er urolig for går hjem. Den vonde magefølelsen legger vi ikke fra oss på jobb. Tom Arnkil snakker om at jo flere etater/instanser som er involvert i en person eller en families situasjon jo større er problemet. Men blir problemet lettere løst fordi flere er involvert? Er det ikke egentlig litt motsatt? Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Tom Erik Arnkil finsk professor i sosialpolitikk ansatt i Finlands helsedirektorat tidligere lærer Opptatt av dialog mellom mennesker. Samarbeider med mange nasjoner blant andre Norge og Italia. Ligner litt på Jesus? Arbeider i samme ånd. Personlig fan. Sammenligner han med Mahatma Ghandi. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

www.kristiansand.kommune.no/uroen Fedrelandsvennen, barnevernstjenesten Anne Skollevoll, Svein Ove om lærere og førskolelærere og Liv Gyda om hvordan snakke med foreldre. Vent og se, usikker på hvordan en skal ta det opp. 50 trenere start mars 2011. Lærte opp Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

en definisjon… Å ta opp uroen er en metode, utvikling av en holdning og læring av et dialogisk språk som kan brukes av ansatte i barnehager, skoler, helsestasjoner og andre profesjonelle for tidlig å ta opp sin opplevde uro for et barn med deres foreldre, før barnet eventuelt utvikler mer alvorlige problemer. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Har du noensinne vært i uroens gråsone? Dersom du vet eller aner, at det er andre instanser i kontakt med barnet/familien. antar/forstår at utviklingen ikke går i riktig retning ønsket at du hadde mer ressurser kjenner at du ikke helt vet hva som pågår erfarer at andres handlinger påvirker dine muligheter ønsket å ha bedre kontroll over helheten Da er du i uroens gråsone. Uroopplæring Kristiansand kommune

Etiske prinsipper for tidlig innsats. -tidlig åpent samarbeid Det er aldri for tidlig å være åpen. Det er aldri for tidlig å åpne for samarbeid. Det er aldri for tidlig å åpne for dialog. Referere til Liv Gydas utsagn i avisen. Uroopplæring Kristiansand kommune

Kristiansand kommunes mål Bidra til å styrke ansattes kompetanse i å ta opp sin uro overfor barn med barnets foreldre på et tidligst mulig tidspunkt slik at foreldre og nettverk involveres på en respektfull måte. Legge til rette for at fagfolk fra ulike tjenester for barn og unge utvikler felles forståelse og språk som grunnlag for å styrke det tverretatlige samarbeidet. Et todelt mål: en individuell bevisstgjøring og forståelse som kanskje vil føre til endring av kultur ved institusjoner og skape arena for et møte mellom de forskjellige etatene som vil bidra til å skape forståelse for hverandres helse. Vi spiller på det samme laget. Mulighet for samarbeid er egentlig grenseløs. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Hva er ”Å ta opp uroen”? En metode for oss som jobber med barn, unge og familier. En måte å tenke på Tar utgangspunkt i egen uro/ bekymring…. Metoden er anerkjennende og støttende Hovedtanken er å fremme dialog og samarbeid Finsk modell, brukes i Søndre Nordstrand/Oslo Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Flytte fokus…. Fra egenskaper ved barnet til egen uro: ”Jeg er urolig…” Fra objekt til subjekt. Vi ser alle verden ut fra vårt eget ståsted. Fra monolog til dialog. Fra å presentere en løsning, til å be om hjelp til å redusere uro. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Målet! Det handler om at barnet/ungdommen/familien/den voksne… ut fra sin egen situasjon blir i stand til å definere sine egne problemer og finne sine egne løsninger i fellesskap med deg som har en uro. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Å ta opp uro. Tankegang, mer enn en metode. Hjelp av URO-skjema. Skjemaet er et verktøy til å forberede, gjennomføre og etterarbeide samtalen. Brukes i foreldresamtaler, elevsamtaler, klientsamtaler, mellom kollegaer. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

…videre program for dagen Refleksjonsrunde To tenkte tilfeller av møter. Hva er det vi trenger å være bevisst på? – Noe om dialog. Skjema for metoden. Tegne og forklare. Noe om tolke vs beskrive Noe om støtte og kontroll Pause 15 min Vi prøver oss med skjema. oppsummere dagen og fylle ut evalueringsskjema Reflektere 3 og 3 i salen 5 min. En kort runde i plenum 5 min. Rollespill to møter. Reflektere to og to. Hva så du? 20 min. 13.30 Dialog 15 min, skjema 10 min, tolke vs beskrive 5 min, støtte og kontroll 10 min 14.10. pause 15 min. 14.25 Øve med skjema 45 min 15.10. oppsummering muntlig, er dette noe du vil komme til å bruke? Evaluering kl.15.15. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

DIALOG i urosamtaler

Dialogisme Uroprosjektet tar utgangspunkt i dialogismen (Bakhtin) Dialog er både en måte å tenke og arbeide på. Grunnholdning: - vi er alle er født dialogiske - vi utvikler og endrer oss i samhandling og kontakt med andre mennesker.

Uro kan føre til monolog Når uro oppstår, oppstår også fristelsen for å ta kontroll. Jeg ønsker å kontrollere hva de andre skal gjøre. Jeg opplever å ha dårlig tid og ønsker endring ”her og nå” Jeg glemmer å lytte… Møter blir ”krigssoner” med spørsmål om fordeling av ansvar og skyld.

Ulike stemmer Ytre stemmer Indre stemmer Alle stemmene er like verdifulle Bidrar til å skape ny felles forståelse

Uro handler om å fostre dialog Prøv å lytte slik at den andre får lyst til å snakke, prøv å snakke så den andre får lyst til å lytte. Hvis du er urolig, ta det opp –men gjør det slik at du fostrer mulighetene, mulighetene for dialog og mulighetene for løsning/hjelp

Monologisk fase Alle får mulighet til å komme med sin versjon av historien Ikke avbryt eller still kritiske spørsmål Vis at du er interessert Mål: formidle at alles synspunkt er et viktig bidrag i samtalen

Dialogisk fase Legg merke til det som blir sagt Gi respons på det som blir sagt Tilby nyanser eller nye perspektiver Sirkulære spørsmål Gjenta ordrett Bruk åpne spørsmål Refleksjon

Sokrates-om dialog Lytt til den andre Vær tålmodig Snakk rett ut Slå ikke umiddelbart fast din egen mening Stol på tvilen din Tenk langsomt Vær åpen for å endre din egen oppfatning

Tilstedeværelse Vær til stede i samtalen Hør foreldrenes fortelling Følg foreldrenes fortelling Gi respons Husk: langsomhet og pauser

Uro skjema. Delt i 3 deler: Del A – skal du fylle ut når du skal velge tilfelle, når du planlegger å bearbeide hvordan du skal ta opp det som bekymrer deg. Del B – skal du fylle ut når du holder på å forberede deg til møte med andre voksne personer som er viktig for barnet. Del C – skal fylles ut så raskt som mulig etter møte. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Hvordan kan vi vite at noen er: Lat Sint Lei seg Aggressiv Skuffet Glad osv Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Hva betyr det å beskrive vs å tolke Konkret og tydelig beskrivelse av situasjoner og hendelser/atferd. Å fortelle det vi kan se med øynene og høre med ørene. Det du kan ta bilde av med kamera, eller ta opp på bånd. Å tolke er å fortelle om det vi tror foregår inni den andre. Din bedømmelse av hvordan den andre er. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Hvorfor beskrive konkret? Vanskelig å finne løsninger når uroen er utydelig. Det er enklere for foreldre/den andre å danne seg et bilde av hva som bekymrer deg. Klargjørende for seg selv hva uroen består av. Det er enklere å finne tiltak/løsninger sammen. Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Beskrive vs tolke Fra å snakke om problem, til å snakke om en subjektiv følelse av uro Stille til samtale uten å ha en definert problemstilling på forhånd Snakke om uroen uten å ha en skjult agenda Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Å trene folk i å gjøre noe de allerede gjør… Selv om å ta opp uroen er en enkel handling, ligger det mye i den. Vi trenger å kurses for å få styrke til å gjennomføre noe så enkelt. Styrken i å ta opp uroen vil fremme dialogen: Hvordan kan vi ta opp vår uro på en måte som er ”litt annerledes” - på en måte som gir oss muligheten til å fortsette (fortsette dialogen, fortsette å hjelpe) Store endringer kan skape utrygghet i menneskers liv. Endrer vi litt og litt, tar en ting av gangen vil endringen skje over tid men likevel være merkbar og forhåpentligvis varig. Uroopplæring Kristiansand kommune

To og to: På hvilken måte kan du i din arbeidshverdag være en støtte for barn og foreldre? Hva er det viktig for deg å ha kontroll på ovenfor de barna du har ansvar for i din arbeidshverdag? Finner du noe sammenfallende i svaret på disse to spørsmålene? Må vi gi helt slipp på kontrollen for å være i dialog med den andre? Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Støtte-kontroll Ved å støtte kan vi bidra til å opprettholde pågående prosesser for å oppnå en forandring eller forhindre en ikke ønsket utvikling. Kontroll innebærer at en setter grenser for en pågående prosess for å kunne forandre en ikke ønsket situasjon eller for å prøve å få til en ønsket forandring Når vi støtter, heier vi på barnet og familien. Kontroll er vesentlig for å kunne skape en helhet i barnets liv og for å kunne forstå situasjonen og gjøre riktige beslutninger. Vi trenger å støtte og vi trenger å kontrollere. Vi trenger å bruke vår kunnskap til det beste for det mennesket vi møter. Uro opplæring Kristiansand kommune/SSHF

Uro handler om å fostre dialog.. Prøv å lytte slik at den andre får lyst til å snakke, prøv å snakke så den andre får lyst til å lytte. Hvis du er urolig, ta det opp –men gjør det slik at du fostrer mulighetene, mulighetene for dialog og mulighetene for løsning/hjelp Uroopplæring Kristiansand kommune

Evaluering Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012

Etiske prinsipper for tidlig innsats. -tidlig åpent samarbeid Det er aldri for tidlig å være åpen. Det er aldri for tidlig å åpne for samarbeid. Det er aldri for tidlig å åpne for dialog. Referere til Liv Gydas utsagn i avisen. Uroopplæring Kristiansand kommune

Lykke til ! Å ta opp uroen sørlandske lærerstevne 19.10.2012